Wykorzystywanie funduszy zagranicznych w budowie społeczeństwa obywatelskiego na obszarze poradzieckim 2102-SEA-M-D4WFUZ
1. Zajęcia wprowadzające
2. Pojęcie społeczeństwa obywatelskiego. Analiza sytuacji politycznej, społecznej i gospodarczej na obszarze poradzieckim
3. Analiza rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w państwach byłego ZSRR
4. Wsparcie zewnętrzne budowy społeczeństwa obywatelskiego na obszarze poradzieckim – uwarunkowania, historia, główne źródła i kierunki
5. Fundusze amerykańskie (m. in. Open Society Fund)
6. Fundusze międzynarodowych organizacji pozarządowych, fundusze MFW i BŚ
7. Fundusze UE i instrumenty Partnerstwa Wschodniego (m. in. European Endowment for Democracy, Fundusze Europejskiego Banku Inwestycyjnego, unijny program Polska-Rosja 2014-2020) ; wsparcie dla dotkniętej wojną części Ukrainy
8. Finansowanie mediów w krajach byłego ZSRR,
9. Bilateralna współpraca państw byłego ZSRR z państwami trzecimi (np. wymiana młodzieży z Chinami, Japonią, projekty polskiego MSZ itp.) – zajęcia z gościem
10. Fundusze dla młodzieży (m. in. Erasmus+) - zajęcia z gościem oraz prowadzącą
11. Forum Społeczeństwa Obywatelskiego UE-Rosja, wsparcie Europejskiego Banku Inwestycyjnego
12. Prezentacje studentów
13. Zajęcia praktyczne – wypełnianie wniosków o fundusze dla młodzieży oraz fundusze w ramach Open Society Fund i dostępne dla polskich podmiotów współpracujących z państwami poradzieckimi programy
14. Omówienie zadań grupowych i wystawienie ocen
W cyklu 2023L:
1. Zajęcia wprowadzające. Pojęcie społeczeństwa obywatelskiego. |
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student potrafi wskazać i wyjaśniać zasady oraz wartości demokratycznego państwa, a także społeczeństwa obywatelskiego. Umie krytycznie ocenić kulturowy dorobek społeczeństw państw byłego ZSRR, ze szczególnym uwzględnieniem ich kultury politycznej.
Posługuje się systemem aksjonormatywnym i konkretnymi regułami i normami oraz potrafi wskazać ich przydatność w pracy w instytucjach i organizacjach wspierających rozwój społeczeństwa obywatelskiego na terenie byłego ZSRR; dostrzega i analizuje dylematy etyczne związane ze wsparciem finansowym rozwoju społeczeństw państw poradzieckich.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę o programach wsparcia dla obszaru poradzieckiego i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimy i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT), np. w tworzeniu projektów współpracy z państwami poradzieckimi.
Posiada poszerzoną umiejętność prezentowania własnych pomysłów na projekty wsparcia rozwoju społeczeństwa obywatelskiego z uwzględnieniem specyfiki państw poradzieckich, uzasadniania ich oraz konfrontowania z poglądami innych studentów, różnych autorów w kontekście różnorodnych nurtów teoretycznych.
Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, także w zespołach realizujących cele społeczne, polityczne i obywatelskie poprzez tworzenie projektów wsparcia społeczeństw państw obszaru poradzieckiego.
Jest przygotowany do uczestnictwa w budowaniu zinstytucjonalizowanych form aktywności obywatelskiej na obszarze poradzieckim.
Potrafi pracować w grupie projektowej przyjmując w niej różne role.
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań związanych z tworzeniem projektów wsparcia społeczeństw państw obszaru poradzieckiego.
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z pracą na rzecz wspierania społeczeństwa obywatelskiego w państwach poradzieckich.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie liczby możliwych nieobecności skutkuje koniecznością zaliczenia zajęć na „dyżurze”. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć. Studenci ze względu na formę zajęć zobowiązani są do aktywnego w nich udziału. Podstawą oceny pracy studenta jest aktywność indywidualna studenta (30% oceny) i praca w grupie której efektem będzie ocena z przygotowania projektów (50% oceny) oraz krótka prezentacja na wybrany temat (20% oceny). Aby uzyskać zaliczenie z konwersatorium należy uzyskać ponad 50% punktów z ww. zadań.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura obowiązkowa:
• Evans A. B., Henry L. A., McIntosh Suldstrom L., Russian Civil Society: A Critical Assessment, Armonk London 2006
• Chawryło K., Domańska M., Obcy wśród swoich. Organizacje pozarządowe w Rosji, Komentarze OSW numer 184/28.09.2015
• Fijałkowska M., Tworkowski W., Demokracja i rozwój w perspektywie polskich organizacji pozarządowych, Raport z badań Grupa Zagranica, publikacja MSZ RP, Warszawa 2011
• Mieńkowska-Norkiene R., Impact of the European Voluntary Service on Local Communities in the Eastern Europe and Caucasus Region – Research Report, Warsaw 2011
• Nations in Transit, Freedom House Report, 2015
• https://democracyendowment.eu
• http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1268043,Glos-Europy-Tworzy-sie-rosyjskojezyczna-telewizja-dla-krajow-bylego-ZSRR
• http://ejc.net/media_landscapes/russia
• https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/russia
• http://www.wymianymlodziezy.frse.org.pl/
• https://www.salto-youth.net/rc/eeca/
• http://www.bbc.com/news/world-europe-17840134
• http://www.rp.pl/Finanse/310079937-Rosja-zakaz-finansowania-mediow-zagranica.html
• http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/rosja-lista-niewygodnych-mediow,583951.html
• http://eu-russia-csf.org
• http://www.lt-pl-ru.eu/news.php
Literatura uzupełniająca:
• http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2015-12-16/kolo-ratunkowe-mfw-dla-ukrainy
• http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/komentarze-osw/2015-12-03/chinskie-zagraniczne-inwestycje-bezposrednie-w-ramach-161
• http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2015-07-29/kirgistan-juz-nie-chce-amerykanskiej-pomocy
• http://www.kew.org.pl/category/programy-i-projekty/
• http://iwi.org.pl/pl
W cyklu 2023L:
Aliyev Huseyn, Civil society in the Caucasus: voluntary youth organisations, in: Yemelianova, G. M. and Broers, L. (eds.) ,,Routledge Handbook of the Caucasus’’, Routledge: London 2020. https://www.csis.org/ Szczegółowa literatura przedmiotu zostanie przedstawiona podczas zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: