Kultura polityczna w państwach pogranicza euroazjatyckiego 2102-SEA-M-D3KPOL
Obowiązujący program studiów określa:
- formę przedmiotu jako konwersatorium;
- liczbę godzin zajęć z przedmiotu na 30 jednostek lekcyjnych;
- liczbę punktów ECTS na 4 (a zatem student powinien poświęcić od 100 do 120 godzin na osiągnięcie efektów kształcenia);
- przedmiot jako zajęcia związane z działalnością naukową dla profilu ogólnoakademickiego;
- egzamin jako obowiązkową metodę weryfikacji efektów kształcenia.
Konwersatorium ma za zadanie umożliwić studentowi nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie problematyki kultury politycznej Rosji i Europy Wschodniej oraz Azji Centralnej i Kaukazu. W programie przewidziano kwestie pojęcia kultury politycznej, rozumienia jej składowych: tradycji, wartości oraz postaw i zachowań politycznych. Program przedmiotu przewiduje omawianie tych zagadnień na egzemplifikacjach euroazjatyckich. Poza analizą partycypacji politycznej zwrócono uwagę na m.in. rolę więzi w wartościach, rolę tradycji i retradycjonalizacji (na przykładzie niektórych państw azjatyckich), kwestię różnorodności pamięci historycznej i jej wpływu na postawy i zachowania polityczne. Konwersatorium ma pomóc kreować umiejętności analizy składowych kultury politycznej na obszarze euroazjatyckim.
W cyklu 2025Z:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu). |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2025Z: lektura monograficzna w sali | Ogólnie: w sali lektura monograficzna |
Efekty kształcenia
K_W02. Wyjaśnia kulturowe uwarunkowania wartości politycznych, postaw społeczno-politycznych i zachowań politycznych w Eurazji; wykazuje - na przykładach - znaczenie tradycji i symboli w życiu społeczno-politycznym na tym obszarze.
K_W03. Przedstawia - istotne z punktu widzenia składowych kultury politycznej - elementy najnowszej historii społecznej i politycznej państw Europy Wschodniej, Azji Centralnej, Kaukazu i Bliskiego Wschodu.
K_W04. Przedstawia - istotne z punktu widzenia składowych kultury politycznej - instytucje i procesy polityczne, ustrojowo-prawne, społeczne i gospodarcze w realiach eurazjatyckich, wskazując na ich stabilność i zmianę.
K_W05. Przedstawia - istotne z punktu widzenia składowych kultury politycznej - formy i poziomy współczesnej organizacji życia społecznego państw Europy Wschodniej, Azji Centralnej, Kaukazu i Bliskiego Wschodu.
K_U02. Obserwuje (pośrednio) i interpretuje zjawiska społeczne i polityczne - istotne z punktu widzenia składowych kultury politycznej - na obszarze eurazjatyckim, dostrzegając ich wzajemne relacje i zależności.
K_U03. Wykorzystując wiedzę teoretyczną, przeprowadza projekt badawczy dotyczący elementu kultury politycznej społeczeństwa w danym państwie Eurazji.
K_U05. Gromadzi, hierarchizuje, przetwarza i analizuje dane oraz tworzy w związku z tym oraz z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł i specjalistycznej terminologii pracę pisemną lub wystąpienie ustne w języku polskim (dotyczące elementu kultury politycznej społeczeństwa w danym państwie Eurazji).
K_U06. Współdziała, realizując projekt badawczy (o którym mowa w efekcie K_U03) oraz przygotowując wystąpienie lub pracę (o których mowa w efekcie K_U05) w zespole, pełniąc w nim różne role, także wiodące.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność (dopuszczalne 2 nieobecności), aktywność podczas zajęć (waga 15%), prezentacja efektów projketu analityczno-badawczego (waga 25%) i egzamin pisemny (waga 60%).
Egzamin pisemny weryfikuje wiedzowe i umiejętnościowe efekty uczenia się. Składa się w większości z zadań otwartych typu KOO i RO, przy tym część zadań może być wyposażona w materiał źródłowy. Rozwiązanie części zadań wymaga nie tylko prezentacji wiedzy naukowej, ale pozwala na weryfikację umiejętności analizy i syntezy z wykorzystaniem tej wiedzy.
Projekt analityczno-badawczy weryfikuje nade wszystko umiejętnościowe efekty uczenia się, choć w sposób oczywisty w jego wykonaniu należy wykorzystać efekty wiedzowe. Zasadnicza część projektu badawczego wykonywana jest jednoosobowo, przy tym osoby dobierają się w pary dla wzajemnej dyskusji nad projektem i jego efektami. Dobór problematyki jest doborem celowym z pozycji studenta, choć musi być związany z którymś z elmentów kultury politycznej w danym państwie Eurazji. Efekty są prezentowane podczas zajęć.
Analizę należy wykonać z użyciem 4. poziomu korzystania z SI (krtytyczna ewaluacja zadań wykonanych przez SI). Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do wykonywania określonych elementów zadania, a studenci (w dobranych zespołach) dyskutują nad treściami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję. Ten poziom wymaga krytycznego zaangażowania w treści generowane przez SI oraz oceny ich wyników. Używanie SI jest dozwolone do wykonania określonych zadań, ale każda wygenerowana treść musi być cytowana.
Aktywność podczas zajęć jest odnotowywana przez prowadzącego. Nota ta jest zależna od poziomu udziału w dyskusji.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Szczegółowo podana przy zakresie tematów w informacjach wspólnych dla wszystkich grup w danym roku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: