Transformacja polityczna w państwach euroazjatyckich 2102-SEA-M-D2TPEU
Student zapozna się z konceptem transformacji ustrojowej, powstałym w latach 70-tych i 80-tych XX wieku w Europie Południowej oraz Ameryce Łacińskiej, pojęciem "trzeciej fali" demokratyzacji, a także zakresem ich użyteczności do analiz przemian ustrojowych w Europie Środkowej i w byłym ZSRR. Pozna wagę czynników strukturalnych, proceduralnych i kontekstowych. W ujęciu porównawczym uchwyci różnice w rozległości przemian, skali trudności i wielorakich wyzwań dla udanej transformacji w posowieckiej przestrzeni. Pozna czynniki formalne i nieformalne w procesach przekształceń systemowych, a także zjawiska odwrotu od wprowadzonych już reform lub kształtowanie się ustrojów hybrydalnych. Zdiagnozuje zaawansowanie procesów transformacyjnych w kluczowych sferach w końcu pierwszej i drugiej dekady niepodległości, wyodrębniając typowe ścieżki rozwojowe.
Szczególnej analizie poddane zostaną bezpośrednie i bardziej odległe konsekwencje "kolorowych rewolucji" w WNP i ich wpływ na funkcjonowanie systemów politycznych w krajach regionu. Ostatnia część rozważań koncentrować się będzie na zaostrzającej się geopolitycznej rywalizacji na kontynencie euroazjatyckim, która wpływa na wybór modeli ustrojowych. W podsumowaniu student zapozna się z diagnozami rezultatów transformacji po upływie ćwierćwiecza od rozpadu ZSRR oraz prognozami na przyszłość.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_ W03: Ma pogłębioną wiedzę na temat charakteru, istoty i form organizacji stosunków politycznych w państwach poradzieckich.
K_ W5: Ma pogłębioną wiedzę na temat charakteru i specyfiki procesów transformacyjnych w państwach poradzieckich.
K_ W7: Ma pogłębioną wiedzę o problemach transformacyjnych związanych z funkcjonowaniem demokracji w państwach poradzieckich.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U1: Ma umiejętność krytycznej obserwacji i interpretacji zjawisk politycznych rozmaitej natury i dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności.
K_U3: Potrafi w sposób pogłębiony i poszerzony wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu systemów politycznych w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów właściwych dla transformacji politycznej państw poradzieckich.
K_U5: Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi oraz wykorzystywać metody i techniki badawcze w celu diagnozowania i prognozowania różnorodnych zjawisk w obszarze transformacji politycznej państw poradzieckich, samodzielnie formułować hipotezy badawcze.
KOMPETENCJE
K_K07: Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę oraz doskonalić wiedzę i umiejętności poszerzone o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w ponad połowie zajęć.
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się.
Literatura
D. Rustov, Transitions to Democracy. Toward a Dynamic Model, "Comparative Politics" 1970, vol. 2, no 3.
T. Carothers, The End of Transition Paradigm, "Journal of Democracy" 2002, vol. 13, no 1.
M. McFaul, Transitions from Postcommunism, "Journal of Democracy" 2005, vol. 16, no 3.
J. Ćwiek-Karpowicz, Zastosowanie teorii transformacji w wyjaśnieniu przemian ustrojowych w państwach poradzieckich, "Studia Politologiczne" 2009, vol. 14.
L.J. Diamond, Thinking about hybrid regimes, "Journal of Democracy" 2002, vo. 13, no 2.
R. Czachor, Postradzieckie reżimy polityczne w perspektywie neopatrymonialej, Wrocław 2015.
K. Kozłowski, Iluzje rewolucji. Rewolucja róż, rewolucja pomarańczowa, rewolucja tulipanów, Warszawa 2011.
K. Fedorowicz, Transformacja ustrojowa w Armenii w latach 1991-2016, Poznań 2016
„Nations in Transit”. Country reports 2018 , http:// freedomhouse.org. (wybrane państwa)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: