Historia instytucji politycznych Wschodu 2102-SEA-M-D1HIPW
Obowiązujący (od r.ak. 2021/22) program studiów określa:
- formę przedmiotu jako konwersatorium;
- liczbę godzin zajęć z przedmiotu na 30 jednostek lekcyjnych;
- liczbę punktów ECTS na 4 (a zatem student powinien poświęcić od 100 do 120 godzin na osiągnięcie efektów kształcenia);
- test i projekt jako obowiązkowe metody weryfikacji efektów kształcenia (przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę).
Obszar eurazajtycki określony w tym programie obejmuje współczesne terytoria: Rosji, Ukrainy, Białorusi, Mołdawii oraz poradzkiech państw Kaukazu i Azji Centralnej.
Przedmiot ma pomóc studentom w zrozumieniu źródeł, korzeni instytucji politycznych obszaru eurazjatyckiego.
W programie przewidziano zapoznanie studenta z dawnymi (przed powstaniem kaganatu tureckiego) instytucjami organizmów politycznych na obszarze Kaukazu i Azji Centralnej. Na zajęciach wskazana będzie wyraźnie tradycja turecka, arabska, bizantyjska i mongolska w kolejnych odsłonach systemów władzy we wskazanych regionach. Ważną częścią przedmiotu jest też ukazanie i wyjaśnienie ewolucji ruskich i rosyjskich instytucji politycznych – od organizmów patrymonialnych i republikańskich poprzez monarchię stanową, absolutną, konstytucyjną po instytucje przedbolszewickiej republiki. Ukazana także zostanie specyfika carskiego systemu kolonialnego z zarządzaniem pośrednim oraz instytucje władzy funkcjonujące w regionie Azji Centralnej i Kaukazu w opozycji do zdobywających władzę bolszewików.
Przedmiot ma także sprzyjać umiejętności analitycznego i syntetycznego myślenia o związkach procesów społecznych i instytucji politycznych.
W cyklu 2024Z:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu). |
W cyklu 2025Z:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2025Z: w sali lektura monograficzna | Ogólnie: lektura monograficzna w sali | W cyklu 2024Z: lektura monograficzna w sali |
Efekty kształcenia
K_W03. Przedstawia ewolucję organizmów politycznych na obszarze euroazajtyckim z uwzględnieniem różnorodności historiograficznej interpretacji tych dziejów.
K_W04. Charakteryzuje instytucje władzy politycznej historycznych państw eurazjatyckich (z okresów ważnych dla ich współczesnej polityki historycznej państw eurazajtyckich) na tle procesów społecznych, gospodarczych i politycznych.
K_U02. Interpretuje zjawiska społeczne i polityczne oraz dostrzega ich wzajemne zależności (w zakresie historii obszaru eurazjatyckiego).
K_U03. Uzasadnia - realizując projekt badawczy - znaczenie wybranych organizmów politycznych i ich instytucji władzy we współczesnej polityce historycznej państw i/lub pamięci historycznej społeczeństw.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność (dopuszczalne 2 nieobecności), udział w projekcie zespołowym (40%), napisanie sprawdzianu zaliczeniowego (40%) oraz aktywność podczas zajęć (20%).
Sprawdzian weryfikuje oba wiedzowe i pierwszy z umiejętnościowych (K_U02) efekty uczenia się. Składa się z różnorodnych metodycznie zadań (zamkniętych oraz otwartych typu KOO, KOZ, RO), przy tym część zadań jest wyposażona w materiał źródłowy. Rozwiązanie części zadań wymaga nie tylko prezentacji wiedzy naukowej, ale pozwala na weryfikację umiejętności analizy i syntezy z wykorzystaniem tej wiedzy.
Udział w projekcie weryfikuje nade wszystko drugi z umiejętnościowych efekt uczenia się (K_U03), choć w sposób oczywisty w jego wykonaniu należy wykorzystać kompetencje z efektów wiedzowych i pierwszego z efektów umiejętnościowych (K_U02).
Zasadnicza część projektu badawczego wykonywana jest jednoosobowo, przy tym osoby dobierają się w pary dla wzajemnej dyskusji nad projektem i jego efektami. Metodą badawczą jest któraś z technik analizy treści lub któraś z technik analizy dyskursu.
Pracę badawczą należy projektować z użyciem 4. poziomu korzystania z SI (krtytyczna ewaluacja zadań wykonanych przez SI). Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do wykonywania określonych elementów zadania, a studenci (w dobranych zespołach) dyskutują nad treściami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję. Ten poziom wymaga krytycznego zaangażowania w treści generowane przez SI oraz oceny ich wyników. Używanie SI jest dozwolone do wykonania określonych zadań, ale każda wygenerowana treść musi być cytowana.
Aktywność podczas zajęć jest odnotowywana przez prowadzącego. Nota ta jest zależna od poziomu udziału w dyskusji oraz elementach rozmowy nauczającej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Szczegółowo podana w danym cyklu przy zakresie tematów. Poniżej tylko pozycje obecne w kilku problematykach.
B. Baranowski, K. Baranowski, Historia Gruzji, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1987.
L. Bazylow, P. Wieczorkiewicz, Historia Rosji, Wrocław 2010.
B. Gafurow, Dzieje i kultura ludów Azji Centralnej, Warszawa 1978.
Z. Łukawski, Dzieje Azji Środkowej, Kraków 1996.
J.-P. Roux, Historia Turków, Gdańsk 2003.
M. Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, różne wydania.
A. Wierzbicki, P. Załęski, Trybalizm a władza w Azji Centralnej, Pułtusk 2008.
M. Zakrzewska-Dubasowa, Historia Armenii, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1977.
W cyklu 2024Z:
Generalnie podana w informacjach o przedmiocie niezależnie od cyklu; szczegółowo podana przy zakresie tematów w informacjach wspólnych dla wszytskich grup w danym roku. |
W cyklu 2025Z:
Generalnie podana w informacjach o przedmiocie niezależnie od cyklu; szczegółowo podana przy zakresie tematów w informacjach wspólnych dla wszytskich grup w danym roku. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: