Kompetencje komunikacyjne w rozwiązywaniu konfliktów interpersonalnych 2102-M-Z3KKKO-OG-Z
Blok I
• Kompetencje personalne i społeczne człowieka. Kompetencje personalne a kompetencje społeczne. Kompetencje XXI wieku – modele: Partnerstwo na rzecz kompetencji XXI wieku P21, ATC21S.
• Konflikt a komunikacja (paradygmat kodowania-dekodowania, paradygmat intencjonalny, paradygmat przyjmowania różnych perspektyw, paradygmat dialogu).
• Aktywne słuchanie.
• Rola pytań w poprawnym komunikowaniu.
• Tzw. leniwy język a konflikt.
• Różnica między komunikowaniem informacyjnym a perswazyjnym.
• Zasady wpływu społecznego.
• Ćwiczenie praktyczne: redakcja komunikatu perswazyjnego z zastosowaniem zasad wpływu społecznego.
Blok II
• Teoria konfliktów.
• Konflikty interpersonalne.
• Typologia konfliktów.
• Koło konfliktu Ch. Moor’a.
• Style zachowań w sytuacjach konfliktowych (model podwójnej troski)
• Ćwiczenie praktyczne: diagnoza personalnego stylu zachowania w sytuacji konfliktowej.
Blok III
• Dynamika i eskalacja konfliktu.
• Destruktywny konflikt (spirale: eskalacji i unikania).
• Rodzaje celów realizowanych w konflikcie – koncepcja TRIP.
• Ćwiczenie praktyczne: formułowanie konstruktywnej skargi.
Blok IV
• Kolokwium
• Część merytoryczna zjazdu: Rola procesów pamięciowych w poprawnym komunikowaniu
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W02. Student potrafi odróżnić kompetencję językową od kompetencji komunikacyjnej.
K_W03 Ma wiedzę o czynnikach konfliktotwórczych występujących w różnych obszarach rzeczywistości.
Umiejętności
K_U02. Student potrafi dopasowywać styl zachowania w sytuacji konfliktu (rywalizacyjne, ugodowe, unikanie, kompromis, współpraca) do założonych celów i relacji.
K_U03. Student potrafi dobierać odpowiednie struktury językowe do określonej sytuacji, odbiorcy i intencji przekazu.
Kompetencje społeczne
K_K01 Student ma świadomość zasad funkcjonowania w otoczeniu społecznym.
K_K03 Student rozumie wpływ sytuacji konfliktowych na relacje interpersonalne i społeczne.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wynikiem z testu końcowego.
Test przeprowadzany jest na ostatnich zajęciach w semestrze.
Obecność na teście jest obowiązkowa.
Maksymalnie z testu student może uzyskać 30 pkt. Za każdą poprawną odpowiedź student uzyskuje 1 pkt.
Skala ocen:
30-27 pkt. Bardzo dobra (5)
26-25 pkt. Dobra plus (4+)
24-20 pkt. Dobra (4)
19-18 pkt. – Dostateczna plus (3+)
17-15 pkt. – Dostateczna (3)
Literatura
Adamus-Matuszyńska A, Współczesne teorie konfliktu społecznego, Katowice 1998.
Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 1995.
Binsztok A. (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Warszawa 2013.
Bohm F., S. Laurell, Rozwiązywanie konfliktów. Praktyczny poradnik dla pracodawców i menedżerów, Białystok 2009.
Chełpa S. , T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Warszawa1995.
Dana D., Rozwiązywanie konfliktów, Warszawa 1993.
Deutsch M., Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005.
Doherty N., M. Guyler, Mediacja i rozwiązywania konfliktów w pracy, Warszawa 2010.
Dziewiecki M., Psychologia porozumiewania się, Kielce 2000.
Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 2001.
Hogan K., Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Warszawa 2005.
Kostecki W., Zaawansowanie zapobieganie konfliktom, Warszawa 2011.
Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2003.
Thompson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998.
Wiszniewski A., Sztuka mówienia, Katowice 2003.
Wybrane numery rocznika „Socjolingwistyka”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: