Globalizacja 2102-M-Z3GLOB-MP
Celem zajęć jest zgłębienie zagadnień związanych z procesem globalizacji, jego historią, etapami rozwoju oraz wpływem na gospodarki, społeczeństwa i kulturę na skalę międzynarodową. Podczas zajęć omówione zostaną kluczowe aspekty globalizacji, takie jak integracja rynków, przepływ kapitału, handlu, technologii oraz migracji ludności. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat zarówno pozytywnych efektów, jak i wyzwań wynikających z globalizacji, takich jak zwiększona nierówność społeczna czy zagrożenia dla środowiska. Zajęcia będą miały charakter dyskusji oraz analiz przypadków, co pozwoli na krytyczną ocenę tego złożonego procesu i jego różnych implikacji dla współczesnego świata.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student powinien:
EK1. objaśniać zjawisko i problematykę globalizacji w różnych aspektach i wymiarach: społecznym, ekonomicznym, politycznym (K_W02);
EK2. scharakteryzować zachowania i aktywność społeczną i polityczną
(K_W 04);
EK3. wytłumaczyć mechanizmy tworzenia się i działania struktur politycznych i społecznych (K_W 05).
UMIEJĘTNOŚCI
Student powinien umieć:
EK4. krytycznie analizować koncepcje i pojęcia dotyczące procesów globalizacyjnych (K_U01);
EK5. opracowywać zagadnienia, zjawiska i zachowania społeczne i polityczne o charakterze globalnym w sposób syntetyczny (K_U02)
EK6. wykorzystać pojęcia i kategorie teoretyczne do konstruowania własnych analiz i opracowań (K_U09).
KOMPETENCJE
Studenta cechuje:
EK7. aktywna postawa w/do pracy samodzielnej i zespołowej (K_K 03)
postrzeganie relacji społecznych oraz samodzielne wyrażanie ocen (K_K 04)
EK8. kreatywność i otwartość intelektualna (K_K 07).
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana w oparciu o ocenę zrealizowanej pracy zespołowej (projektu). Ponadto oceniane jest aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach.
Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do wykonywania określonych elementów zadania, a studenci dyskutują nad treściami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję. Ten poziom wymaga krytycznego zaangażowania w treści generowane przez SI oraz oceny ich wyników.
Używanie SI jest dozwolone do wykonania określonych zadań, ale każda wygenerowana treść musi być cytowana.
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Źródła internetowe potrzebne do zajęć i końcowego projektu
Także:
Artus P., Girard M-P., Wielki kryzys globalizacji, Warszawa, 2008
Barber B.R., Imperium strachu: wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa, 2005
Bauman Z. Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa, 2000
Beck U. Społeczeństwo ryzyka w drodze do innej nowoczesności, Warszawa, 2004
Beck U. Władza i przeciwwładza w epoce globalnej: nowa ekonomia polityki światowej, Warszawa, 2005
Castells M. Społeczeństwo sieci, Warszawa, 2007
Friedman T. Świat jest płaski, Warszawa, 2006
Giddens A., Europa w epoce globalnej, Warszawa, 2009
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa, 2002
Mandle J. Globalna sprawiedliwość, Warszawa, 2009
Rothert A. Emergencja rządzenia sieciowego, Warszawa, 2008
Rothert A. Dezagregacja polityki, Warszawa, 2010
Scott J. Władza, Warszawa, 2006
Wnuk-Lipiński E. Świat międzyepoki: Globalizacja, Demokracja, Państwo narodowe, Kraków, 2004
Uwagi
W cyklu 2025Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: