Badania marketingowe 2102-M-Z3BAMA-MP
Zakres tematyczny zajęć obejmuje następujące grupy zagadnień:
1.1. Badania marketingowe - wprowadzenie
Marketing a badania marketingowe. Główne obszary badań marketingowych. Rola badań rynku i opinii vs. badania marketingowe. Rynek badań marketingowych na świecie i w Polsce. Zasady dotyczące badań rynku i opinii, badań społecznych oraz analityki danych.
1.2. Klasyfikacja metod badawczych
Koncepcja badawcza. Klasyfikacja metod badawczych. Badania ilościowe vs. badania jakościowe. Badania jakościowe: wywiady indywidualne, wywiady grupowe. Badania ilościowe: PAPI, CAPI, CATI, CAWI, Tradycyjne ankiety.
2. Badania elementów marketingu mix
Główne obszary badań marketingowych: Produkt, Cena, Promocja, Dystrybucja.
3.1. Badania przedpromocyjne - badania nowego produktu
Fazy projektowania i etapy badania nowego produktu: ocena koncepcji, testowanie właściwości, testy akceptacji. Ślepe testy. Badanie i kreowanie opakowań. Identyfikacja konkurentów i analiza ich oferty rynkowej.
3.2. Badania wizerunku
Wizerunek – wyznacznik pozycji konkurencyjnej współczesnej firmy. Tożsamość przedsiębiorstwa vs wizerunek przedsiębiorstwa. Główne płaszczyzny badań wizerunkowych. Analiza opinii o mocnych i słabych stronach marki.
4.1. Badania reklamy
Wielowymiarowość badań reklamy. Badania audytorium telewizyjnego i radiowego. Etapy kampanii reklamowej: Wybór agencji reklamowej, Przebieg kampanii reklamowej, Kontrola rezultatów (wg. kryteriów: marketingowych, komunikacyjnych, technicznych).
4.2. Badania mediów
Rodzaje strategii medialnych – media tradycyjne: Strategia optymalizacji kosztów dotarcia, Strategia najwyższej oglądalności, Strategia oparta na koordynacji dotarcia z zachowaniami konsumenckimi, Strategia oparta na koncepcie kreatywnym, Strategia dominacji, Strategia leja. Podstawowe pojęcia – media tradycyjne: Rating, Gross Rating Point, Reach, Frequency, Effective Frequency. Czynniki wyznaczające efektywną częstotliwość – media tradycyjne: Effective Reach, Cost Per Point, Cost Per Thousand, Cost Per Millenium. Modele rozliczeń reklamy internetowej. Podstawowe wskaźniki zakupu reklamy w internecie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W02 – Student zna i rozumie rolę człowieka w życiu społecznym oraz rolę informacji w życiu społecznym, w tym także w odniesieniu do najnowszych koncepcji teoretycznych obecnych w badaniach marketingowych.
S_W02 – Student ma wiedzę o roli człowieka w życiu gospodarczym i politycznym oraz wie jak badać jego relacje z otoczeniem przy wykorzystaniu badań marketingowych, a także dostrzega wpływ działań komunikacyjnych na system społeczny i polityczny.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02 – Student potrafi samodzielnie analizować (z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej z zakresu badań marketingowych) i wyjaśniać rolę struktur ekonomicznych we współczesnym świecie.
K_U05 – Student umie samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę z zakresu badań marketingowych oraz rozwijać swoje umiejętności badawcze korzystając z różnych źródeł wiedzy.
S2_U01 – Student potrafi projektować, realizować i prezentować wyniki badań marketingowych.
S2_U05 – Student umie w kompleksowy sposób wykonywać badania marketingowe korzystając z nowoczesnych technologii.
KOMPETENCJE
K_K03 – Student jest gotowy do wykorzystania wyników badań marketingowych podczas reprezentowania zróżnicowanych interesów różnych grup społecznych.
S2_K02 – Student jest świadom wpływu działań komunikujących wyniki badań marketingowych na społeczeństwo oraz jest gotowy do działań w celu kształtowania postaw prospołecznych.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się testem.
Warunkiem zaliczenia kursu jest samodzielne wykonanie przez studenta wszystkich aktywności kursowych, a w szczególności zapoznanie się z tekstami omawiającymi poszczególne zagadnienia dotyczące Badań marketingowych, zapoznanie się z prezentacjami oraz materiałami multimedialnymi, realizacja zadań zleconych przez prowadzącego kurs, wypełnienie testów, krzyżówek, etc. oraz udział w dyskusji akademickiej.
Wszystkie ww. czynności należy wykonać we wskazanych terminach. W przypadku dyskusji akademickich prowadzący może je wcześniej zakończyć o czym informuje uczestników kursu.
W ramach każdego z omawianych modułów (łącznie 4), student może uzyskać maksymalnie 20 punktów. Punkty uzyskuje się za poprawnie zrealizowane zadania (studia przypadku), poprawnie wypełnione testy bądź krzyżówki. Dodatkowo student może uzyskać do 20 punktów za udział w dyskusjach akademickich związanych z analizowanymi zagadnieniami. Łącznie w części podstawowej kursu można uzyskać 100 punktów (80 pkt. za zadania + 20 pkt. za udział w dyskusjach).
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę, które realizowane jest poprzez ogólnouniwersytecką platformę e-learningową Kampus.
W celu zaliczenia kursu student musi uzyskać minimum 50 punktów z modułu internetowego oraz poprawnie napisać test końcowy udzielając minimum 50% poprawnych odpowiedzi. Ocena końcowa jest średnią z ocen dotyczących modułu internetowego oraz testu końcowego.
Istnieje możliwość zwolnienia z zaliczenia pisemnego uczestników kursu, którzy wyróżniają się szczególną aktywnością. Zwolnienie z zaliczenia pisemnego z oceną bardzo dobrą może nastąpić poprzez uzyskanie przez studenta minimum 90 punktów (moduł internetowy). Osoby zwolnione z kolokwium końcowego zostaną o tym poinformowane indywidualnie przez prowadzącego.
Wszyscy pozostali uczestnicy kursu są zobowiązani do przystąpienia do zaliczenia pisemnego. Wszystkie kwestie dotyczące zwolnienia z kolokwium lub podejścia do kolokwium w innym terminie uczestnik kursu ustala indywidualnie z prowadzącym przez kontakt e-mailowy lub na zdalnym dyżurze dydaktycznym.
Algorytm oceny końcowej
2 <50%
3 >=50% i <60%
3,5 >=60% i <70%
4 >=70% i <80%
4,5 >=80% i <90%
5 >=90%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
K. Mazurek-Łopacińska, Badania marketingowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.
G. A. Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
J. Garlicki, Badania przedpromocyjne i skuteczności promocji, Międzynarodowa Szkoła Menadżerów, Warszawa 1996.
Ph. Kotler , Marketing . Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola , Warszawa 1994.
K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
K. Mazurek-Łopacińska Krystyna, M. Sobocińska, Rozwój badań marketingowych - w kierunku nowych podejść i kontekstów badawczych związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.
Międzynarodowy Kodeks Badań Rynku i Opinii, Badań Społecznych oraz Analityki danych.
Przewodnik ESOMAR/WAPOR – sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań.
W cyklu 2023Z:
K. Mazurek-Łopacińska, Badania marketingowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: