Public relations 2102-M-Z2PURE-MP
I. Geneza i rozwój public relations:
" początki PR;
" amerykańskie doświadczenia PR;
" PR na "starym" kontynencie;
" PR w Polsce - historia i współczesność.
II. Istota public relations, pojęcia pokrewne i problemy definicyjne:
" usytuowanie PR w ramach marketingu;
" PR a pojęcia pokrewne: promocja, reklama, corporate identity, dziennikarstwo, public affairs, publicity, agitacja, propaganda.
III. Cele i funkcje public relations. Rola public relations w procesie komunikowania:
" usystematyzowanie celów PR;
" funkcje PR;
" zasady etyczne w działalnośći PR;
" rodzaje komunikacji i modele przepływu informacji;
" komunikacja w procesie PR.
IV. Fazy procesu public relations - analiza stanu wyjściowego:
" metody analizy;
" rola badań opinii;
" udział analizy stanu wyjściowego w procesie PR.
V. Fazy procesu public relations - planowanie:
" uszczegółowienie celów;
" grupy docelowe;
" budżet;
" dobór narzędzi PR;
" rozplanowanie czasowe akcji.
VI. Problemy doboru właściwych grup docelowych - publiczność public relations:
" etapy formowania się publicznośći PR;
" podział publicznośći PR;
" kryteria i metody doboru grup docelowych.
VII. Fazy procesu public relations - realizacja programu, narzędzia public relations:
" sposoby realizacji programu PR;
" systematyzacja narzędzi PR.
VIII. Usytuowanie komórki public relations w organizacji i jej podstawowe zadania:
" wady i zalety zatrudnienia zewnętrznej firmy PR;
" wady i zalety wykonywania zadań PR przez własnych pracowników;
" metody doboru firmy (doradców) PR.
" umiejscowienie biura PR (rzecznika prasowego) w strukturze organizacji;
" cele i metody działania oraz zadania rzecznika prasowego.
IX. Kontakty z mediami - organizacja konferencji prasowej (warsztaty):
" dobór i zapraszanie dziennikarzy;
" materiały prasowe, pisanie press releases;
" skutki konferencji i ich wykorzystanie.
X. Organizacja imprez specjalnych (warsztaty):
" rodzaje imprez specjalnych;
" formy organizacji imprez specjalnych;
" zdobywanie niezbędnych warunków technicznych.
XI. Fazy procesu public relations - ocena realizacji programu i jej narzędzia:
" kontrola programów w trakcie realizacji;
" kontrola powykonawcza;
" narzędzia kontroli.
XII. Działania public relations w sytuacjach kryzysowych:
" typy sytuacji kryzysowych;
" czynniki sprzyjające narastaniu kryzysu;
" etapy sytuacji kryzysowych;
" zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych;
" zarządzanie sytuacją kryzysową.
XIII. Public relations w polityce - specyficzne aspekty:
" specyficzne cechy kształtowania wizerunku polityka lub organizacji politycznej;
" zadania rzecznika prasowego organizacji politycznej (polityka).
XIV. Wybrane uwarunkowania public relations w firmie:
" human relations;
" komunikacja wewnętrzna;
" wywieranie wpływu na otoczenie.
XV. Sponsoring i lobbying a public relations:
" pojęcie sponsoringu i jego rodzaje;
" lobbying jako nowoczesne narzędzie kształtowania wizerunku;
" etyczne aspekty działań sponsoringowych i lobbyingowych.
W cyklu 2024L:
I. Geneza i rozwój public relations: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
IEDZA
Rozumie specyfikę nauk o polityce oraz ich związki z marketingiem i naukami o komunikowaniu. (K_W01)
Rozumie historyczne, ekonomiczne, społeczne, kulturowe i prawne uwarunkowania zjawiska public relations i jego znaczenie dla polityki. (K_W04)
Rozumie mechanizmy komunikowania społeczno-politycznego oraz ich zna ich zastosowanie w obszarze public relations. (K_W06)
Rozumie mechanizmy komunikowania politycznego oraz dostrzega ich konsekwencje w zróżnicowanej perspektywie czasowej. (K_W09)
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi krytycznie interpretować zjawiska w obszarze public relations oraz
analizować ich związki z teorią polityki. K_U01
Potrafi samodzielnie analizować (z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej) i wyjaśniać zjawiska z zakresu public relations we współczesnym świecie. K_U02.
Potrafi samodzielnie i krytycznie zdobywać i uzupełniać wiedzę oraz rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie public relations korzystając z różnych źródeł wiedzy i nowoczesnych technologii. K_U05
KOMPETENCJE
Jest gotów do profesjonalnego wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do praktyk w zakresie public relations. K_K02
Jest przygotowany do zastosowania narzędzi public relations do reprezentowania zróżnicowanych interesów grup społecznych .K_K03.
Efekty specjalizacyjne
S2_W01
Zna przedmiotowy i metodologiczny zakres pojęcia public relations.
S2_W03
Zna historię i podstawy public relations.
S2_W04
Zna znaczenie public relations w kontekście Europy i świata.
S2_W05
Zna relacje między komunikowaniem politycznym a marketingiem politycznym. Wie, jak różne podmioty korzystają ze strategii public relations.
S2_U01
Projektuje, realizuje i interpretuje badania sytuacji wyjściowej w ramach analizy sytuacji wyjściowej w PR.
S2_U03
Krytycznie obserwuje, interpretuje i prognozuje zjawiska z zakresu komunikacji z otoczeniem.
S2_U05
Wykonuje zadania z zakresu public relations.
S2_K01
Realizuje zadania z zakresu PR, w tym projektuje kampanie komunikacyjne.
S2_K02
Jest świadomy znaczenia public relations w życiu społecznym i politycznym.
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia realizowana jest na podstawie testu oraz projektu realizowanego pod opieką prowadzącego zajęcia.
Test z materiału z zajęć, którego wynik stanowi połowę oceny. Drugą połowę stanowi kampania public relations przygotowana w grupach 4 - 6 osób według wskazówek i pod kierunkiem prowadzącego, zaprezentowana na ostatnich zajęciach.
Literatura
S. Black, Public Relations, Warszawa 1999
W. Budzyński, Public relations. Zarządzanie reputacją firmy, Warszawa 1998
E. M. Cenker, Public relations, Poznań 2000
A. Drzycimski, Sztuka kształtowania wizerunku,
T. Goban-Klas, Public relations czyli promocja reputacji. Pojęcia, definicje, uwarunkowania, Warszawa 1997
T. Goban-Klas, Public relations czyli promocja reputacji. Praktyka działania, Warszawa 1997
M. Goldman, G. Hooffacker, Współpraca z prasą i public relations, Warszawa 1997
Ł. Piasta, Public relations. Istota, techniki, Warszawa 1997
B. Rozwadowska, Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy, Warszawa 2002
K. Wojcik, Public relations od A do Z, t. I i II, Warszawa 1997
W cyklu 2024L:
S. Black, Public Relations, Warszawa 1999 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: