Przywództwo polityczne 2102-M-Z2PRPO-MP
W ramach przedmiotu zostaną omówione następujące zagadnienia, które będą równocześnie punktem wyjścia do przeprowadzenia dyskusji akademickiej:
1. Relacja władcza a relacja przewodzenia – różnice i podobieństwa.
2. Pojęcie przywództwa politycznego.
3. Paradygmaty i wielopoziomowość przywództwa politycznego.
4. Analiza przywództwa politycznego na poziomie mikro i makroteoretycznym.
5. Etyczny wymiar przewodzenia.
6. Komunikacyjny wymiar przewodzenia.
7. Emocjonalny wymiar przewodzenia.
8. Przywództwo w warunkach zagrożenia i kryzysu.
9. Psychopatologia przywódcza.
W cyklu 2024L:
W ramach przedmiotu zostaną omówione następujące zagadnienia, które będą równocześnie punktem wyjścia do przeprowadzenia dyskusji akademickiej: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Zna dokonania nauk o polityce w zakresie analizy przywództwa elit. Dostrzega wkład innych nauk społecznych w badania nad fenomenem przywództwa (K_W01)
Rozumie rolę przywództwa w życiu społecznym. Dostrzega znaczenie elit w polityce w ujęciu historycznym i współczesnym, w tym także w odniesieniu do najnowszych koncepcji i teorii naukowych w tym zakresie. (K_W02)
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi krytycznie interpretować zjawisko przywództwa wykorzystując wiedzę z zakresu teorii nauk o polityce. (K_U01)
Potrafi samodzielnie analizować (z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej) przemiany roli elit we współczesnym świecie. (K_U02).
KOMPETENCJE
Jest przygotowany wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do celów edukacyjnych i zawodowych. Jest przygotowany do obejmowania pozycji liderskich w ramach realizowanych projektów. (K_K02)
Jest przygotowany do prawidłowego identyfikowania, rozstrzygania dylematów (w tym etycznych) związanych z obejmowaniem pozycji przywódczych. (K_K05)
EFEKTY SPECJALIZACYJNE:
Student zna przedmiotowy i metodologiczny zakres nauk o polityce, w tym w szczególności w związki między przywództwem politycznym a marketingiem politycznym (S2_W01).
Student rozumie rolę przywództwa w życiu społecznym oraz interakcje elit politycznych z otoczeniem społeczno-gospodarczym. (S2_W02).
Student rozumie historyczne, ekonomiczne, społeczne, kulturowe i prawne uwarunkowania przywództwa politycznego, ze szczególnym uwzględnieniem relacji między przywództwem a narzędziami z zakresu marketingu politycznego (S2_W03).
Student rozumie rolę przywództwa w analizie demokracji, spoełczeństwa obywatelskiego i kultury politycznej (S2_W04).
Studenr rozumie relacje między marketingiem politycznym a przywództwem politycznym. Dostrzega rolę przywódców w procesach komunikowania politycznego (S2_W05).
Student potrafi projektować, realizować i prezentować wyniki badań naukowych z obszaru badań nad przywództwem politycznym (S2_U01)
Student potrafi krytycznie obserwować, interpretować i prognozować zjawiska na pograniczu marketingu politycznego i przywództwa politycznego (S2_U03)
Student jest świadomy wpływu działań komunikacyjnych na społeczeństwo. Wyraża gotowość do promowania odpowiedzialności społecznej elit politycznych (S2_K01).
Kryteria oceniania
Realizacja efektów kształcenia jest weryfikowana w formie testu.
Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach oraz aktywności na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się
Literatura
Avery G. C., Przywództwo w organizacji. Paradygmaty i studia przypadków, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009
Bjerke B., Kultura a style przywództwa. Zarzadzanie w warunkach globalizacji, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2004
Blondel J., Political Leadership. Towards a General Leadership, Sage Publications, London 1987
Bodio T. (ed.), Przywódzwo polityczne, „Studia Politologiczne” vol. 5, Warszawa 2001
Dahl R. A., Steinbrickner, Współczesna analiza polityczna, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2007.
Hazy J. K., Goldstein J. A., Lichtenstein B. B. (ed.), Complex Systems Leadership Theory. New Perspectives from Complexity Science on Social and Organizational Effectiveness, ISCE Publishing, Mansfield 2007
Marciniak E. M., Szczupaczyński J. (red.), Przywództwo - etyka - polityka, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2018
Northhouse P. G., Leadership: Theory and Practice, Sage Publications, London 2012
Pierzchalski F., Morfogeneza przywództwa politycznego. Pomiędzy strukturą a podmiotowością sprawczą, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2013
Porębski L., Behawioralny model władzy, Universitas, Kraków 1996
Rubisz L., Zuba K. (red.), Przywództwo polityczne. Teorie i rzeczywistość, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005
Skarżyńska K. (red.), Podstawy psychologii politycznej, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2002
Szklarski B., Przywództwo symboliczne: między rządzeniem a reprezentacją, ISP PAN, Warszawa 2006
Uhl-Bien M., R. Marion (ed.), Complex Leadership. Part I: Conceptual Foundations, Information Age Publishing, Inc., Charlotte 2008
W cyklu 2024L:
Avery G. C., Przywództwo w organizacji. Paradygmaty i studia przypadków, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: