Psychologia polityki 2102-M-Z1-PSPO
Obowiązujący program studiów określa:
– przedmiot jako zajęcia związane z działalnością naukową dla profilu ogólnoakademickiego;
- formę przedmiotu jako konwersatorium;
- liczbę godzin zajęć z przedmiotu na 18 jednostek lekcyjnych;
- liczbę punktów ECTS na 3 (a zatem student powinien poświęcić od 75 do 90 godzin na osiągnięcie efektów kształcenia);
- test i projekt jako obowiązkowe metody weryfikacji efektów kształcenia (przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę).
Przedmiot ma pomóc studentom w rozumieniu wpływu kwestii psychologicznych na postawy i zachowania polityczne, dać możliwość wykorzystania nabytej wiedzy do analizowania i rozumienia procesów politycznych. Mentalność, osobowość są bowiem często praprzyczynami określonych postaw i zachowań politycznych. Przedmiot ma pomóc kreować umiejętność analitycznego myślenia o procesach politycznych, z uwzględnieniem ich przyczyn psychologicznych. Studenci powinni także nabyć umiejętność posługiwania się specjalistycznym językiem niezbędnym do wykonywania zawodu.
W programie konwersatorium przewidziano problematykę: krystalizacji i problemów badawczych psychologii polityki; mentalności, osobowości, orientacji; świadomości politycznej, myślenia politycznego i socjalizacji politycznej; przywództwa politycznego, psychologii tłumu oraz ekstremizmu, agresji i konfliktów politycznych; postaw społeczno-politycznych i zachowań politycznych, szczególnie społeczeństwa polskiego.
W cyklu 2024Z:
Jak w opisie z "Podstawowych informacji o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
W cyklu 2025Z:
Jak w opisie z "Podstawowych informacji o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2025Z: w sali lektura monograficzna | Ogólnie: w sali lektura monograficzna | W cyklu 2024Z: lektura monograficzna w sali |
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W02 – Student zna i rozumie rolę człowieka w życiu społecznym, jego interakcje z otoczeniem oraz rolę informacji w życiu społecznym z perspektywy psychologicznej.
K_W04 – Student zna społeczne i psychologiczne uwarunkowania życia politycznego.
K_W07 – Student zna metody badawcze w psychologii polityki.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U03 – Student potrafi wskazać zależności pomiędzy różnymi koncepcjami psychologii polityki.
K_U04 – Student potrafi posługiwać się regułami i normami o charakterze systemowym wykorzystując wiedzę z zakresu psychologii polityki.
K_U05- Student potrafi samodzielnie i krytycznie zdobywać i uzupełniać wiedzę z zakresu psychologii polityki oraz rozwijać swoje profesjonalne umiejętności.
KOMPETENCJE
K_K01 – Student jest gotów do samodzielnego, krytycznego uzupełniania i weryfikowania oraz praktycznego wykorzystywania wiedzy specjalistycznej z obszaru psychologii polityki.
K_K03 – Student jest gotów do reprezentowania w różnoraki sposób (w tym zinstytucjonalizowany) zróżnicowanych interesów grup społecznych, uwzględniając polityczne, i psychologiczne aspekty podejmowanych inicjatyw.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność (dopuszczalne nieobecności podczas jednego zjazdu/ dwóch połow zajęc z dwóch zjazdów), udział w projekcie badawczym (45%), aktywność podczas zajęć (10%) i napisanie sprawdzianu zaliczeniowego (45%).
Sprawdzian weryfikuje wiedzowe i umiejętnościowe efekty uczenia się. Składa się z zadań otwartych typu KOO i RO, przy tym część zadań może być wyposażona w materiał źródłowy. Rozwiązanie części zadań wymaga nie tylko prezentacji wiedzy naukowej, ale pozwala na weryfikację umiejętności analizy i syntezy z wykorzystaniem tej wiedzy.
Udział w projekcie weryfikuje nade wszystko umiejętnościowe i społeczne efekty uczenia się, choć w sposób oczywisty w jego wykonaniu należy wykorzystać efekty wiedzowe. Zasadnicza część projektu badawczego wykonywana jest jednoosobowo, przy tym osoby dobierają się w pary dla wzajemnej dyskusji nad projektem i jego efektami.
Pracę badawczą należy projektować z użyciem 4. poziomu korzystania z SI (krtytyczna ewaluacja zadań wykonanych przez SI). Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do wykonywania określonych elementów zadania, a studenci (w dobranych zespołach) dyskutują nad treściami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję. Ten poziom wymaga krytycznego zaangażowania w treści generowane przez SI oraz oceny ich wyników. Używanie SI jest dozwolone do wykonania określonych zadań, ale każda wygenerowana treść musi być cytowana.
Aktywność podczas zajęć jest odnotowywana przez prowadzącego. Nota ta jest zależna od poziomu udziału w dyskusji oraz elementach rozmowy nauczającej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
podręczniki:
• D. O. Sears, L. Huddy, R. Jervis (red.), Psychologia polityczna, Kraków 2008.
• K. Skarżyńska, Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Warszawa 2005.
• K. Skarżyńska (red.), Podstawy psychologii politycznej, Poznań 2002.
inne wybrane pozycje:
• W. Jakubowski, E.M. Marciniak, P. Załęski (red.), Socjalizacja polityczna młodego pokolenia Polaków. Raport z badań kompetencji politycznych, mentalności i postaw politycznych warszawskich licealistów, Warszawa 2008.
• J. Koralewicz, M. Ziółkowski, Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988–2000, Warszawa 2003.
• M. Marody (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku; wydanie nowe, Warszawa 2007.
• J. Reykowski (red.), Potoczne wyobrażenia o demokracji. Psychologiczne uwarunkowania i konsekwencje, Warszawa 1995.
W cyklu 2024Z:
Podręczniki podane w sekcji nadrzędnej, szczegółowo - poniżej (w zakresie tematów w sekcji "Informacje wspólne dla wszystkich grup"). |
W cyklu 2025Z:
Podręczniki podane w sekcji nadrzędnej, szczegółowo - poniżej (w zakresie tematów w sekcji "Informacje wspólne dla wszystkich grup"). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: