Psychologia polityki 2102-M-Z1-PSPO
Obowiązujący program studiów określa:
– przedmiot jako zajęcia związane z działalnością naukową dla profilu ogólnoakademickiego;
- formę przedmiotu jako konwersatorium;
- liczbę godzin zajęć z przedmiotu na 18 jednostek lekcyjnych;
- liczbę punktów ECTS na 3 (a zatem student powinien poświęcić od 75 do 90 godzin na osiągnięcie efektów kształcenia);
- test i projekt jako obowiązkowe metody weryfikacji efektów kształcenia (przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę).
Przedmiot ma pomóc studentom w rozumieniu wpływu kwestii psychologicznych na postawy i zachowania polityczne, dać możliwość wykorzystania nabytej wiedzy do analizowania i rozumienia procesów politycznych. Mentalność, osobowość są bowiem często praprzyczynami określonych postaw i zachowań politycznych. Przedmiot ma pomóc kreować umiejętność analitycznego myślenia o procesach politycznych, z uwzględnieniem ich przyczyn psychologicznych. Studenci powinni także nabyć umiejętność posługiwania się specjalistycznym językiem niezbędnym do wykonywania zawodu.
W programie konwersatorium przewidziano problematykę: krystalizacji i problemów badawczych psychologii polityki; mentalności, osobowości, orientacji; świadomości politycznej, myślenia politycznego i socjalizacji politycznej; przywództwa politycznego, psychologii tłumu oraz ekstremizmu, agresji i konfliktów politycznych; postaw społeczno-politycznych i zachowań politycznych, szczególnie społeczeństwa polskiego.
W cyklu 2023Z:
Przedmiot ma pomóc studentom w rozumieniu wpływu kwestii psychologicznych na postawy i zachowania polityczne, dać możliwość wykorzystania nabytej wiedzy do analizowania i rozumienia procesów politycznych. Mentalność, osobowość są bowiem często praprzyczynami określonych postaw i zachowań politycznych. Przedmiot ma pomóc kreować umiejętność analitycznego myślenia o procesach politycznych, z uwzględnieniem ich przyczyn psychologicznych. Studenci powinni także nabyć umiejętność posługiwania się specjalistycznym językiem niezbędnym do wykonywania zawodu. |
W cyklu 2024Z:
Jak w opisie z "Podstawowych informacji o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali lektura monograficzna | W cyklu 2024Z: lektura monograficzna w sali | W cyklu 2023Z: w sali lektura monograficzna |
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W02 – Student zna i rozumie rolę człowieka w życiu społecznym, jego interakcje z otoczeniem oraz rolę informacji w życiu społecznym z perspektywy psychologicznej.
K_W04 – Student zna społeczne i psychologiczne uwarunkowania życia politycznego.
K_W07 – Student zna metody badawcze w psychologii polityki.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U03 – Student potrafi wskazać zależności pomiędzy różnymi koncepcjami psychologii polityki.
K_U04 – Student potrafi posługiwać się regułami i normami o charakterze systemowym wykorzystując wiedzę z zakresu psychologii polityki.
K_U05- Student potrafi samodzielnie i krytycznie zdobywać i uzupełniać wiedzę z zakresu psychologii polityki oraz rozwijać swoje profesjonalne umiejętności.
KOMPETENCJE
K_K01 – Student jest gotów do samodzielnego, krytycznego uzupełniania i weryfikowania oraz praktycznego wykorzystywania wiedzy specjalistycznej z obszaru psychologii polityki.
K_K03 – Student jest gotów do reprezentowania w różnoraki sposób (w tym zinstytucjonalizowany) zróżnicowanych interesów grup społecznych, uwzględniając polityczne, i psychologiczne aspekty podejmowanych inicjatyw.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność (dopuszczalne nieobecności podczas jednego zjazdu/ dwóch połow zajęc z dwóch zjazdów), udział w projekcie badawczym (45%), aktywność podczas zajęć (10%) i napisanie sprawdzianu zaliczeniowego (45%).
Sprawdzian weryfikuje wiedzowe i umiejętnościowe efekty uczenia się. Składa się z zadań otwartych typu KOO i RO, przy tym część zadań może być wyposażona w materiał źródłowy. Rozwiązanie części zadań wymaga nie tylko prezentacji wiedzy naukowej, ale pozwala na weryfikację umiejętności analizy i syntezy z wykorzystaniem tej wiedzy.
Udział w projekcie weryfikuje nade wszystko umiejętnościowe i społeczne efekty uczenia się, choć w sposób oczywisty w jego wykonaniu należy wykorzystać efekty wiedzowe. Projekt realizowany jest w zespołąch 2-osobowych. Niedozwolone jest korzystanie z AI/GPT.
Aktywność podczas zajęć jest odnotowywana przez prowadzącego. Nota ta jest zależna od poziomu udziału w dyskusji oraz elementach rozmowy nauczającej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
podręczniki:
• D. O. Sears, L. Huddy, R. Jervis (red.), Psychologia polityczna, Kraków 2008.
• K. Skarżyńska, Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Warszawa 2005.
• K. Skarżyńska (red.), Podstawy psychologii politycznej, Poznań 2002.
inne wybrane pozycje:
• W. Jakubowski, E.M. Marciniak, P. Załęski (red.), Socjalizacja polityczna młodego pokolenia Polaków. Raport z badań kompetencji politycznych, mentalności i postaw politycznych warszawskich licealistów, Warszawa 2008.
• J. Koralewicz, M. Ziółkowski, Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988–2000, Warszawa 2003.
• M. Marody (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku; wydanie nowe, Warszawa 2007.
• J. Reykowski (red.), Potoczne wyobrażenia o demokracji. Psychologiczne uwarunkowania i konsekwencje, Warszawa 1995.
W cyklu 2023Z:
podręczniki: Inne wybrane pozycje są w zakresie tematów w danym cyklu. |
W cyklu 2024Z:
Podręczniki podane w sekcji nadrzędnej, szczegółowo - poniżej (w zakresie tematów w sekcji "Informacje wspólne dla wszystkich grup"). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: