Technologie informacyjne i komunikacyjne 2102-M-D3TINK
Edytor tekstu
1. Zarządzanie treścią – układ dokumentu, style, formatowanie treści, tabele, wykresy, rysunki itp.
2. Automatyzacja – sekcje, nagłówki, przypisy, spisy treści/ilustracji/tabel etc., korespondencja seryjna, odsyłacze, obiekty, makra, etc.
3. Recenzja – tryb śledzenia zmian, komentarze, porównywanie dwóch dokumentów, scalanie itp.
4. Menadżer literatury – zarządzanie bibliografią i przypisami
w dokumencie.
5. Praca grupowa.
6. Inspekcja dokumentu, bezpieczeństwo, import/eksport różnych formatów plików, skróty klawiaturowe etc.
Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. MS Word (on-premise/on-line), Open/Libre Office Writer, Google Docs, etc.
Arkusz kalkulacyjny
1. Zarządzanie danymi – wprowadzanie i edycja danych, adresowanie względne i bezwzględne, sortowanie, wyszukiwanie, deduplikacja, formatowanie, wykresy itp.
2. Obliczenia - wykonywanie obliczeń, formuły i funkcje, tabela przestawna, operacje na wielu arkuszach itp.
3. Funkcjonalność zaawansowana –podstawy makr, Solver (tylko Excel).
4. Przetwarzanie dużych zbiorów danych (tylko Excel).
5. Praca grupowa.
6. Inspekcja dokumentu, bezpieczeństwo, import/eksport różnych formatów plików, skróty klawiaturowe etc.
Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. MS Excel (on-premise/on-line), Open/Libre Office Calc, Google Sheets etc.
CMS i nawigacja stron
1. Wprowadzenie do budowy systemu CMS (Content Management System).
2. Konfiguracja systemu CMS – projekt graficzny, nawigacja – (menu, strony, podstrony itp.), użytkownicy, wtyczki i rozszerzenia CMS.
3. Zarządzanie artykułami/informacją w CMS.
4. Wstawianie elementów multimedialnych: zdjęć, dźwięków, video, obiektów z mediów społecznościowych (sharing).
5. Elementy konstrukcji strony WWW w CMS.
6. Bezpieczeństwo CMS, import/eksport danych, kopia bezpieczeństwa itp.
Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. CMS Wordpress, Google Sites, WIX etc.
Menadżer literatury
1. Wprowadzenie w funkcjonalność menadżera literatury.
2. Źródła informacji naukowej, popularno-naukowej i nienaukowej.
3. Identyfikatory publikacji: DOI, PubMed ID, ISBN, ISSN, arXiv, itp.
4. Style cytowania np. Chicago, Harvard, APA, etc.
5. Problematyka praw autorskich/licencji.
6. Zarządzanie literaturą w menadżerze.
7. Integracja menadżera z edytorem tekstu.
8. Funkcje zaawansowane – omówienie.
Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. Zotero - open-source research tool, Mendeley - Reference Management Software albo równoważne.
Temat dodatkowy do wyboru
Temat z zakresu technologii informacyjnych zaproponowany przez prowadzącego i wybrany przez studentów (maksymalnie 2h).
Przykładowe tematy do wyboru:
1. menadżery haseł;
2. sieć tor;
3. zaawansowana przeglądarka internetowa;
4. narzędzia do streamingu on-line;
5. API w mediach społecznościowych;
6. inny zaproponowany przez studentów i zaakceptowany przez prowadzącego zajęcia temat;
Uwaga
W przypadku zastosowania oprogramowania innego niż MS Office i usługi CMS Wordpress nie wszystkie wymienione tematy mogą być możliwe do realizacji. Wówczas prowadzący dokonuje odpowiedniej modyfikacji zakresu zajęć adekwatnej do użytych narzędzi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Zna funkcjonalności dostępne w edytorze tekstu, arkuszu kalkulacyjnym, programie do tworzenia prezentacji, systemie CMS itp.
2. Zna możliwości i ograniczenia przedmiotowych aplikacji.
3. Posiada wiedzę w zakresie źródeł informacji naukowej, popularno-naukowej i nienaukowej.
4. Posiada podstawową wiedzę w zakresie praw autorskich i licencji.
5. Zna podstawy bezpiecznej pracy w ww. narzędziach.
Umiejętności
1. Potrafi tworzyć rozbudowane: dokumenty tekstowe, arkusze kalkulacyjne, prezentacje multimedialne.
2. Potrafi wykonywać obliczenia i analizy danych w arkuszach kalkulacyjnych.
3. Potrafi obsługiwać w podstawowym zakresie systemy klasy CMS.
4. Potrafi utworzyć i zarządzać własną bazą publikacji naukowych, popularno-naukowych i nienaukowych.
5. Posiada umiejętność pracy grupowej w zakresie ww. aplikacji.
Inne kompetencje
1. Student posiada kompetencje w zakresie merytorycznego przetwarzania informacji cyfrowej w popularnych aplikacjach.
2. Student posiada kompetencje przekazania zdobytej wiedzy innym osobom.
3. Student posiada kompetencje w zakresie opracowywania różnego rodzaju dokumentów cyfrowych jak: raporty, opracowania, analizy, prace dyplomowe, publikacje, dokumenty projektowe, instrukcje, prezentacje itp.
4. Student posiada kompetencje w zakresie prowadzenia prostej strony internetowej.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: realizacja zadań zleconych przez prowadzącego, prace domowe, aktywność na zajęciach
Zaliczenie na podstawie:
- obecności i aktywności na zajęciach (wymagane) - waga 30%,
- realizacja zadań zleconych przez prowadzącego, prace domowe - waga 70%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Baker D.C., The zotero solution: knowledge management for the scholarly researcher, Tuscaloosa 2021.
2. Blikle A., Deminet J. (red.), Komputerowa edycja dokumentów dla średnio zaawansowanych, Gliwice 2021.
3. Centrum edukacji Google Workspace [na:] https://support.google.com/a/users?sjid=3967908176137607780-EU&hl=pl#topic=9247638, dostęp 29 lipca 2023 r.
4. English documentation | LibreOffice Documentation - LibreOffice User Guides [na:] https://documentation.libreoffice.org/en/english-documentation/, dostęp 29 lipca 2023 r.
5. Learn WordPress - There’s always more to learn [na:] „Learn WordPress”, https://learn.wordpress.org/, dostęp 29 lipca 2023 r.
6. McFedries P., Kapustka K., Włodarz M., Microsoft Excel 2021 i Microsoft 365: formuły i funkcje, Warszawa 2022.
7. Szkolenia wideo dotyczące programu Excel - Pomoc techniczna firmy Microsoft [na:] https://support.microsoft.com/pl-pl/office/szkolenia-wideo-dotycz%C4%85ce-programu-excel-9bc05390-e94c-46af-a5b3-d7c22f6990bb, dostęp 29 lipca 2023 r.
8. Szkolenie dotyczące programu Word dla systemu Windows - Pomoc techniczna firmy Microsoft [na:] https://support.microsoft.com/pl-pl/office/szkolenie-dotycz%C4%85ce-programu-word-dla-systemu-windows-7bcd85e6-2c3d-4c3c-a2a5-5ed8847eae73, dostęp 29 lipca 2023 r.
9. WordPress.org Documentation [na:] „WordPress.org Documentation”, https://wordpress.org/documentation/, dostęp 29 lipca 2023 r.
10. Wrotek W., Office 2021 PL: poznaj superbohaterów z uniwersum Microsoftu!, Gliwice 2022.
11. Zieliński A., Edytor tekstów Word: od podstaw, Piekary Śląskie 2022.
12. Zotero Documentation [na:] https://www.zotero.org/support/, dostęp 29 lipca 2023 r.
13. Literatura uzupełniająca wskazana przez prowadzącego zajęcia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: