Procedury administracyjne 2102-M-D3PRAD-PP
Celem zajęć jest omówienie i przeanalizowanie podstawowych aspektów teoretycznych i praktycznych postępowania administracyjnego. Procedura administracyjna jako swoisty proces decyzyjny – omówione zostaną: zakres przedmiotowy, podmioty, pole decydowania. Student ma poznać istotę procedury administracyjnej obowiązującej w Polsce, prowadzonej przede wszystkim w oparciu o przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, w tym problematykę procedury w sprawach wydawania zaświadczeń, postępowania w sprawach skarg i wniosków.
Analizie poddane zostaną poszczególne instytucje procedur administracyjnych, z położeniem szczególnego nacisku na ukazania praktycznego sensu tych instytucji i ich znaczeniu w ramach postępowania administracyjnego. Omówione zostaną zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego pojęcie strony, przedstawiciela strony pełnomocnika oraz roli organu jako decydenta (podmiotu odpowiedzialnego za przebieg poszczególnych procedur administracyjnych). Ukazane zostaną ich wzajemne relacje, prawa i obowiązki. Przedstawione zostaną etapy postępowania, które prowadzą do określonego skutku : przede wszystkich wydania decyzji administracyjnej. Przeanalizowane zostaną elementy konstytutywne decyzji administracyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK1 Student ma wiedzę o władczych formach działania administracji publicznej jako elemencie systemu politycznego państwa prawa (K_W05)
EK2 Student ma wiedzę o prawach i obowiązkach podmiotów biorących udział w procedurze administracyjnej, zarówno decydenta (organu administracji publicznej) , jak i obywatela będącego adresatem decyzji (K_W06)
EK3 Zna i rozumie mechanizmy procesu decyzyjnego w oparciu o procedury administracyjne (K_W11)
UMIEJĘTNOŚCI
EK4 Student potrafi dotrzeć internetowej do bazy danych aktów prawnych oraz do bazy orzeczeń NSA. Potrafi na ich podstawie rozwiązywać casusy i argumentować (K_U08)
EK5Umie poprowadzić postępowanie administracyjne. Potrafi przygotować projekt decyzji i przedstawić ustnie jej uzasadnienie prawne w oparciu o hipotetyczną sytuację ( K_U12)
EK6Potrafi przedstawić analizę decyzji administracyjnej ze wskazaniem jej poszczególnych elementów i określić czy decyzja ta jest zgodna z prawem (decyzje przygotowane przez prowadzącego, czasami zawierają błędy – student je wskazać) ( K_U12)
KOMPETENCJE
EK7 Student ma świadomość odnośnie wzajemnych praw i obowiązków organu (decydenta) i strony w tym postępowaniu. K_K01
EK8 Dodatkową umiejętnością jaką ma student jest wiedza o prawach i obowiązkach strony w postępowaniu administracyjnym. K_K01
EK9 Student potrafi uczestniczyć w życiu publicznym – w zakresie , w jakim wchodzi w kontakty z administracją publiczną , potrafi przyjąć rolę organu administracji a także rolę strony w postępowaniu administracyjnym K_K01
EK10 Potrafi prawidłowo zorganizować proces podejmowania decyzji administracyjnej. Potrafi dobrać odpowiednie informacje, ocenić ich ważność i niezbędność dla określonej procedury administracyjnej. K_K01
EK11Ma świadomość wagi profesjonalnego i etycznego działania organów administracji publicznej – jako podmiotów reprezentujących państwo prawa – wobec poddanego władztwu tego państwa obywatelowi. Ma świadomość, że urzędnik wydający decyzję ma obowiązek kierowania się procedurami określonymi w prawie K_K05
EK12Potrafi skontrolować i poddać analizie pracę innych studentów w grupie oraz ma świadomość o odpowiedzialności organu za przebieg postępowania administracyjnego K_K06
EK13Student wyszukuje samodzielnie orzeczenia NSA i na podstawie lektury uzasadnień do tych orzeczeń uzupełnia swoją wiedzę K_K07
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze). Przekroczenie liczby dopuszczalnych nieobecności skutkuje dodatkową pracą, np. koniecznością zaliczenia zajęć na „dyżurze”. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć.
Ocena końcowa jest wypadkową merytorycznej aktywności i zaangażowania w trakcie kolejnych zajęć (ocena na każdych zajęciach).
Metody oceny pracy studenta
Liczba punktów/udział w ocenie końcowej
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), rozwiązywanie kazusów
Literatura
E. Ochendowski, Postępowanie administracyjne ogólne egzekucyjne i sądowo-administracyjne wybór orzecznictwa wyd.5, Toruń 2014
A. Mirska, Decydowanie publiczne w trybie postępowania administracyjnego, w: G. Rydlewski, Decydowanie publiczne. Polska na tle innych państw członkowskich UE, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: