Badania marketingowe 2102-M-D3BAMA-MP
Celem kursu jest przekazanie studentom podstawowej, usystematyzowanej wiedzy z zakresu badań marketingowych. Szczegółowe cele kształcenia obejmują następujący zakres wiedzy:
1.1. Badania marketingowe - wprowadzenie
Marketing a badania marketingowe. Główne obszary badań marketingowych. Rola badań rynku i opinii vs. badania marketingowe. Rynek badań marketingowych na świecie i w Polsce. Zasady dotyczące badań rynku i opinii, badań społecznych oraz analityki danych.
1.2. Klasyfikacja metod badawczych
Koncepcja badawcza. Klasyfikacja metod badawczych. Badania ilościowe vs. badania jakościowe. Badania jakościowe: wywiady indywidualne, wywiady grupowe. Badania ilościowe: PAPI, CAPI, CATI, CAWI, Tradycyjne ankiety.
2. Badania elementów marketingu mix
Główne obszary badań marketingowych: Produkt, Cena, Promocja, Dystrybucja.
3.1. Badania przedpromocyjne - badania nowego produktu
Fazy projektowania i etapy badania nowego produktu: ocena koncepcji, testowanie właściwości, testy akceptacji. Ślepe testy. Badanie i kreowanie opakowań. Identyfikacja konkurentów i analiza ich oferty rynkowej.
3.2. Badania wizerunku
Wizerunek – wyznacznik pozycji konkurencyjnej współczesnej firmy. Tożsamość przedsiębiorstwa vs wizerunek przedsiębiorstwa. Główne płaszczyzny badań wizerunkowych. Analiza opinii o mocnych i słabych stronach marki.
4.1. Badania reklamy
Wielowymiarowość badań reklamy. Badania audytorium telewizyjnego i radiowego. Etapy kampanii reklamowej: Wybór agencji reklamowej, Przebieg kampanii reklamowej, Kontrola rezultatów (wg. kryteriów: marketingowych, komunikacyjnych, technicznych).
4.2. Badania mediów
Rodzaje strategii medialnych – media tradycyjne: Strategia optymalizacji kosztów dotarcia, Strategia najwyższej oglądalności, Strategia oparta na koordynacji dotarcia z zachowaniami konsumenckimi, Strategia oparta na koncepcie kreatywnym, Strategia dominacji, Strategia leja. Podstawowe pojęcia – media tradycyjne: Rating, Gross Rating Point, Reach, Frequency, Effective Frequency. Czynniki wyznaczające efektywną częstotliwość – media tradycyjne: Effective Reach, Cost Per Point, Cost Per Thousand, Cost Per Millenium. Modele rozliczeń reklamy internetowej. Podstawowe wskaźniki zakupu reklamy w internecie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
w sali
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W02 – Student zna i rozumie rolę człowieka w życiu społecznym oraz rolę informacji w życiu społecznym, w tym także w odniesieniu do najnowszych koncepcji teoretycznych obecnych w badaniach marketingowych.
S_W02 – Student ma wiedzę o roli człowieka w życiu gospodarczym i politycznym oraz wie jak badać jego relacje z otoczeniem przy wykorzystaniu badań marketingowych, a także dostrzega wpływ działań komunikacyjnych na system społeczny i polityczny.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02 – Student potrafi samodzielnie analizować (z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej z zakresu badań marketingowych) i wyjaśniać rolę struktur ekonomicznych we współczesnym świecie.
K_U05 – Student umie samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę z zakresu badań marketingowych oraz rozwijać swoje umiejętności badawcze korzystając z różnych źródeł wiedzy.
S2_U01 – Student potrafi projektować, realizować i prezentować wyniki badań marketingowych.
S2_U05 – Student umie w kompleksowy sposób wykonywać badania marketingowe korzystając z nowoczesnych technologii.
KOMPETENCJE
K_K03 – Student jest gotowy do wykorzystania wyników badań marketingowych podczas reprezentowania zróżnicowanych interesów różnych grup społecznych.
S2_K02 – Student jest świadom wpływu działań komunikujących wyniki badań marketingowych na społeczeństwo oraz jest gotowy do działań w celu kształtowania postaw prospołecznych.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową:
1) obecności oraz aktywności studenta na zajęciach realizowanych w trybie stacjonarnym lub zdalnym w ramach wideokonferencji;
2) oceny case study samodzielnie opracowanych przez studenta poprzez platformę Kampus;
3) udziału w projekcie badawczym (pierwotne badanie ilościowe) oraz zrealizowania wywiadów zgodnie z wytycznymi określonymi przez prowadzącego kurs;
4) kolokwium końcowego realizowanego poprzez platformę Kampus.
Dopuszczalna jest jedna nieobecność studenta w trakcie zajęć.
Metody oceny pracy studenta/ Udział w ocenie końcowej:
1. Obecność oraz aktywność studenta na zajęciach realizowanych w trybie zdalnym: 20%
2. Case study: 30%
3. Projekt badawczy: 30%
4. Kolokwium końcowe: 20%
Ocena/ algorytm oceny końcowej:
2 <50%
3 >=50% i <60%*
3,5 >=60% i <70%
4 >=70% i <80%
4,5 >=80% i <90%
5 >=90%
* Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
G. A. Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
J. Garlicki, Badania przedpromocyjne i skuteczności promocji, Międzynarodowa Szkoła Menadżerów, Warszawa 1996.
Ph. Kotler , Marketing . Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola , Warszawa 1994.
K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
OFBOR: Kodeks dobrych praktyk badawczych.
Międzynarodowy Kodeks Badań Rynku i Opinii, Badań Społecznych oraz Analityki danych.
Przewodnik ESOMAR/WAPOR – sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: