Badania marketingowe 2102-M-D3BAMA-MP
Celem kursu jest przekazanie studentom podstawowej, usystematyzowanej wiedzy z zakresu badań marketingowych. Szczegółowe cele kształcenia obejmują następujący zakres wiedzy:
1.1. Badania marketingowe - wprowadzenie
Marketing a badania marketingowe. Główne obszary badań marketingowych. Rola badań rynku i opinii vs. badania marketingowe. Rynek badań marketingowych na świecie i w Polsce. Zasady dotyczące badań rynku i opinii, badań społecznych oraz analityki danych.
1.2. Klasyfikacja metod badawczych
Koncepcja badawcza. Klasyfikacja metod badawczych. Badania ilościowe vs. badania jakościowe. Badania jakościowe: wywiady indywidualne, wywiady grupowe. Badania ilościowe: PAPI, CAPI, CATI, CAWI, Tradycyjne ankiety.
2. Badania elementów marketingu mix
Główne obszary badań marketingowych: Produkt, Cena, Promocja, Dystrybucja.
3.1. Badania przedpromocyjne - badania nowego produktu
Fazy projektowania i etapy badania nowego produktu: ocena koncepcji, testowanie właściwości, testy akceptacji. Ślepe testy. Badanie i kreowanie opakowań. Identyfikacja konkurentów i analiza ich oferty rynkowej.
3.2. Badania wizerunku
Wizerunek – wyznacznik pozycji konkurencyjnej współczesnej firmy. Tożsamość przedsiębiorstwa vs wizerunek przedsiębiorstwa. Główne płaszczyzny badań wizerunkowych. Analiza opinii o mocnych i słabych stronach marki.
4.1. Badania reklamy
Wielowymiarowość badań reklamy. Badania audytorium telewizyjnego i radiowego. Etapy kampanii reklamowej: Wybór agencji reklamowej, Przebieg kampanii reklamowej, Kontrola rezultatów (wg. kryteriów: marketingowych, komunikacyjnych, technicznych).
4.2. Badania mediów
Rodzaje strategii medialnych – media tradycyjne: Strategia optymalizacji kosztów dotarcia, Strategia najwyższej oglądalności, Strategia oparta na koordynacji dotarcia z zachowaniami konsumenckimi, Strategia oparta na koncepcie kreatywnym, Strategia dominacji, Strategia leja. Podstawowe pojęcia – media tradycyjne: Rating, Gross Rating Point, Reach, Frequency, Effective Frequency. Czynniki wyznaczające efektywną częstotliwość – media tradycyjne: Effective Reach, Cost Per Point, Cost Per Thousand, Cost Per Millenium. Modele rozliczeń reklamy internetowej. Podstawowe wskaźniki zakupu reklamy w internecie.
W cyklu 2023Z:
Celem kursu jest przekazanie studentom podstawowej, usystematyzowanej wiedzy z zakresu badań marketingowych. Szczegółowe cele kształcenia obejmują następujący zakres wiedzy: I. Badania marketingowe - wprowadzenie II. Klasyfikacja metod badawczych III. Badania elementów marketingu mix IV. Badania przedpromocyjne - badania nowego produktu V. Badania wizerunku VI. Badania reklamy VII. Badania mediów Po zakończeniu kursu student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu marketingu i promocji, zna podstawy tworzenia strategii marketingowych i przygotowywania planów promocji. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W02 – Student zna i rozumie rolę człowieka w życiu społecznym oraz rolę informacji w życiu społecznym, w tym także w odniesieniu do najnowszych koncepcji teoretycznych obecnych w badaniach marketingowych.
S_W02 – Student ma wiedzę o roli człowieka w życiu gospodarczym i politycznym oraz wie jak badać jego relacje z otoczeniem przy wykorzystaniu badań marketingowych, a także dostrzega wpływ działań komunikacyjnych na system społeczny i polityczny.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02 – Student potrafi samodzielnie analizować (z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej z zakresu badań marketingowych) i wyjaśniać rolę struktur ekonomicznych we współczesnym świecie.
K_U05 – Student umie samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę z zakresu badań marketingowych oraz rozwijać swoje umiejętności badawcze korzystając z różnych źródeł wiedzy.
S2_U01 – Student potrafi projektować, realizować i prezentować wyniki badań marketingowych.
S2_U05 – Student umie w kompleksowy sposób wykonywać badania marketingowe korzystając z nowoczesnych technologii.
KOMPETENCJE
K_K03 – Student jest gotowy do wykorzystania wyników badań marketingowych podczas reprezentowania zróżnicowanych interesów różnych grup społecznych.
S2_K02 – Student jest świadom wpływu działań komunikujących wyniki badań marketingowych na społeczeństwo oraz jest gotowy do działań w celu kształtowania postaw prospołecznych.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową:
1) obecności oraz aktywności studenta na zajęciach realizowanych w trybie stacjonarnym lub zdalnym w ramach wideokonferencji;
2) oceny case study samodzielnie opracowanych przez studenta poprzez platformę Kampus;
3) udziału w projekcie badawczym (pierwotne badanie ilościowe) oraz zrealizowania wywiadów zgodnie z wytycznymi określonymi przez prowadzącego kurs;
4) kolokwium końcowego realizowanego poprzez platformę Kampus.
Dopuszczalna jest jedna nieobecność studenta w trakcie zajęć.
Metody oceny pracy studenta/ Udział w ocenie końcowej:
1. Obecność oraz aktywność studenta na zajęciach realizowanych w trybie zdalnym: 20%
2. Case study: 30%
3. Projekt badawczy: 30%
4. Kolokwium końcowe: 20%
Ocena/ algorytm oceny końcowej:
2 <50%
3 >=50% i <60%*
3,5 >=60% i <70%
4 >=70% i <80%
4,5 >=80% i <90%
5 >=90%
* Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
G. A. Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
J. Garlicki, Badania przedpromocyjne i skuteczności promocji, Międzynarodowa Szkoła Menadżerów, Warszawa 1996.
Ph. Kotler , Marketing . Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola , Warszawa 1994.
K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
OFBOR: Kodeks dobrych praktyk badawczych.
Międzynarodowy Kodeks Badań Rynku i Opinii, Badań Społecznych oraz Analityki danych.
Przewodnik ESOMAR/WAPOR – sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań.
W cyklu 2023Z:
G. A. Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, rozdział 1.2 Spojrzeć jeszcze raz na rolę menedżera marketingu, rozdział 1.3 Rola badań marketingowych, rozdział 1.4 Czym zajmuje się badanie marketingowe, rozdział 1.5 Organizacja badań marketingowych, s. 21-34. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: