Think tanki w Polsce i na świecie 2102-M-D2TTPS-ADP
Think Tanki w Polsce i na świecie to warsztat mający na celu zrozumienie niektórych mechanizmów i rosnącego skomplikowania współczesnego świata w bardzo żywy, intensywny i pro-aktywny sposób, aby w lepiej zapoznać i przygotować studenta/studentkę do funkcjonowania w życiu politycznym. Uczenie poprzez rozbudzanie ciekawości, współtworzenie umożliwia utożsamiające się zrozumienie procesów społecznych i politycznych. Zostało to starannie zaprojektowane, aby zapewnić maksymalny wgląd w pozaformalne, pozapaństwowe, ukryte elementy władzy i wpływu politycznego. Studenci uczą się aktywnie pozyskiwać informacje i dokonywać syntezy potrzebnego materiału. Rozwijają umiejętności poznawcze oraz kompetencje miękkie. Przedmiot inspirowany jest kooperatywnym współdziałaniem połączeniu ze standardami nauczania daje możliwości studentom wyjścia poza bazę poznawczą i w sposób kreatywny poznanie przedmiotu
I. Rola i znaczenie think tanków we współczesnym świecie
1. Definicja, rola, zadania i funkcje think tanków
3. Rys historyczny
4. Typologia think tanków
5. Źródła finansowania
6. Analiza funkcjonowania think tanków (przygotowanie do projektu zespołowego)
II. Wiodące think tanki na świecie
1. Kontekst gospodarczy
2. Kontekst bezpieczeństwa (w ujęciu międzynarodowym)
3. Przykłady państw i funkcjonujących w nich podmiotów
4. Przykłady think tanków funkcjonujących na poziomie międzynarodowym
5. Think tanki w światowych rankingach
III. Think tanki w Polsce
1. Ramy prawne funkcjonowania think tanków
2. Źródła finansowania think tanków w polskich realiach (w tym publiczne wsparcie dla think tanków)
3. Think tanki funkcjonujące w sektorze publicznym
4. Think tanki w kontekście funkcjonowania polskiego sektora pozarządowego
5. Think tanki funkcjonujące w środowisku akademickim
IV. Relacje między think tankami a władzą publiczną
1. Typy relacji
2. Kontekst upolitycznienia funkcjonowania think-tanków
3. Studium przypadku - Ośrodek Studiów Wschodnich
4. Studium przypadku - Forum Obywatelskiego Rozwoju
5. Studium przypadku - Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego
V. Różnorodne obszary funkcjonowania think tanków
1. Think tanki w kontekście funkcjonowania samorządów (zwłaszcza metropolii)
2. Studium przypadku (prezentacja projektów zespołowych)
3. Think tanki w kontekście bezpieczeństwa
4. Studium przypadku - wybrany polski lub światowy think tank działający w tym obszarze (prezentacja projektów zespołowych)
5. Think tanki i ideologia
6. Studium przypadku - wybrany polski lub światowy think tank o wyrazistym profilu ideowym (prezentacja projektów zespołowych)
W cyklu 2023L:
Think Tanki w Polsce i na świecie to warsztat mający na celu zrozumienie niektórych mechanizmów i rosnącego skomplikowania współczesnego świata w bardzo żywy, intensywny i pro-aktywny sposób, aby w lepiej zapoznać i przygotować studenta/studentkę do funkcjonowania w życiu politycznym. Uczenie poprzez rozbudzanie ciekawości, współtworzenie umożliwia utożsamiające się zrozumienie procesów społecznych i politycznych. Zostało to starannie zaprojektowane, aby zapewnić maksymalny wgląd w pozaformalne, pozapaństwowe, ukryte elementy władzy i wpływu politycznego. Studenci uczą się aktywnie pozyskiwać informacje i dokonywać syntezy potrzebnego materiału. Rozwijają umiejętności poznawcze oraz kompetencje miękkie. Przedmiot inspirowany jest kooperatywnym współdziałaniem połączeniu ze standardami nauczania daje możliwości studentom wyjścia poza bazę poznawczą i w sposób kreatywny poznanie przedmiotu I. Rola i znaczenie think tanków we współczesnym świecie 1. Definicja, rola, zadania i funkcje think tanków II. Wiodące think tanki na świecie 1. Kontekst gospodarczy III. Think tanki w Polsce 1. Ramy prawne funkcjonowania think tanków IV. Relacje między think tankami a władzą publiczną 1. Typy relacji V. Różnorodne obszary funkcjonowania think tanków 1. Think tanki w kontekście funkcjonowania samorządów (zwłaszcza metropolii) |
W cyklu 2024L:
Think Tanki w Polsce i na świecie to warsztat mający na celu zrozumienie niektórych mechanizmów i rosnącego skomplikowania współczesnego świata w bardzo żywy, intensywny i pro-aktywny sposób, aby w lepiej zapoznać i przygotować studenta/studentkę do funkcjonowania w życiu politycznym. Uczenie poprzez rozbudzanie ciekawości, współtworzenie umożliwia utożsamiające się zrozumienie procesów społecznych i politycznych. Zostało to starannie zaprojektowane, aby zapewnić maksymalny wgląd w pozaformalne, pozapaństwowe, ukryte elementy władzy i wpływu politycznego. Studenci uczą się aktywnie pozyskiwać informacje i dokonywać syntezy potrzebnego materiału. Rozwijają umiejętności poznawcze oraz kompetencje miękkie. Przedmiot inspirowany jest kooperatywnym współdziałaniem połączeniu ze standardami nauczania daje możliwości studentom wyjścia poza bazę poznawczą i w sposób kreatywny poznanie przedmiotu I. Rola i znaczenie think tanków we współczesnym świecie 1. Definicja, rola, zadania i funkcje think tanków II. Wiodące think tanki na świecie 1. Kontekst gospodarczy III. Think tanki w Polsce 1. Ramy prawne funkcjonowania think tanków IV. Relacje między think tankami a władzą publiczną 1. Typy relacji V. Różnorodne obszary funkcjonowania think tanków 1. Think tanki w kontekście funkcjonowania samorządów (zwłaszcza metropolii) |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończonych zajęciach student:
WIEDZA
K_W02 - zna i rozumie cele działania i role think tanków we współczesnym świecie, w różnych aspektach i wymiarach (społecznym, politycznym)
K_W05 - zna i rozumie funkcjonowanie think tanków a także ich znaczenie ekonomiczne i kulturowe dla życia społecznego
K_W06 - zna i rozumie zasady funkcjonowania think tanków oraz relacji między think tankami a instytucjami politycznymi
K_W09 - zna i rozumie mechanizmy działania politycznego oraz komunikowania politycznego w kontekście think tanków. Rozumie wpływ think tanków na procesy podejmowania decyzji politycznych.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02 - potrafi samodzielnie analizować (z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej) i wyjaśniać rolę think tanków we współczesnym świecie.
K_U03 - potrafi wskazać zależności wynikające z funkcjonowania think tanków w sferze politycznej, ocenić ich efektywność oraz dostrzegać na poziomie pogłębionym relacje między think tankami a polityką, w kontekście wpływu think tanków na szczegółowe polityki i strategie polityczne
K_U04 - potrafi analizować działanie think tanków posługując się regułami i normami o charakterze systemowym; dostrzega i analizuje dylematy etyczne w funkcjonowaniu think tanków
K_U05 - potrafi samodzielnie i krytycznie zdobywać i uzupełniać wiedzę, rozwija swoje profesjonalne umiejętności dzięki efektywnej pracy w grupie, innowacyjnie wykonuje zadania o charakterze projektowym, korzystając z różnych źródeł wiedzy i nowoczesnych technologii.
K_U06 - potrafi prezentować własne wyjaśnienia zjawisk dotyczących funkcjonowania think tanków w odniesieniu do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-politycznej w Polsce i na świecie, uzasadniać je oraz konfrontować z poglądami innych studentów i różnych autorów, z uwzględnieniem głównych nurtów teoretycznych.
KOMPETENCJE
K_K03 - jest gotów do reprezentowania interesów grup społecznych, zaangażowania w funkcjonowanie think tanku, jak również w innych rolach, korzystając z dorobku think tanku.
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się na podstawie projektu realizowanego pod kierunkiem prowadzącego.
Ocena jest wypadkową całościowej aktywności studenta/studentki:
1. Aktywne uczestnictwo w warsztatach i pracy zespołowej - 45%
2. Projekt zespołowy – 45%
3. Dodatkowy wkład indywidualny – 10%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Źródła internetowe potrzebne do zajęć i końcowego projektu.
– 2021 Global Go To Think Tank Index Report, University of Pennsylvania 2022
– M. Rust, M. Makulski (red.), Rola think tanków w systemie społeczno-gospodarczym państwa, Fundacja Energia dla Europy, Warszawa 2017.
– T. Bąkowski, J. H. Szlachetko (red.), Zagadnienie think tanków w ujęciu interdyscyplinarnym, Ośrodek Analiz Polityczno-Prawnych, Gdańsk 2012.
– T. Kaczmarek, Kto kieruje globalizacją? Think tanki – kuźnie nowych idei, „Difin”, Warszawa 2011.
– P. Zbieranek, Polski model organizacji typu think tank, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011;
– W. Ziętara, Think tanks. Na przykładzie Polski i USA, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.
W cyklu 2023L:
Po zakończonych zajęciach student: WIEDZA K_W02 - zna i rozumie cele działania i role think tanków we współczesnym świecie, w różnych aspektach i wymiarach (społecznym, politycznym) K_W05 - zna i rozumie funkcjonowanie think tanków a także ich znaczenie ekonomiczne i kulturowe dla życia społecznego K_W06 - zna i rozumie zasady funkcjonowania think tanków oraz relacji między think tankami a instytucjami politycznymi K_W09 - zna i rozumie mechanizmy działania politycznego oraz komunikowania politycznego w kontekście think tanków. Rozumie wpływ think tanków na procesy podejmowania decyzji politycznych. UMIEJĘTNOŚCI K_U02 - potrafi samodzielnie analizować (z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej) i wyjaśniać rolę think tanków we współczesnym świecie. K_U03 - potrafi wskazać zależności wynikające z funkcjonowania think tanków w sferze politycznej, ocenić ich efektywność oraz dostrzegać na poziomie pogłębionym relacje między think tankami a polityką, w kontekście wpływu think tanków na szczegółowe polityki i strategie polityczne K_U04 - potrafi analizować działanie think tanków posługując się regułami i normami o charakterze systemowym; dostrzega i analizuje dylematy etyczne w funkcjonowaniu think tanków K_U05 - potrafi samodzielnie i krytycznie zdobywać i uzupełniać wiedzę, rozwija swoje profesjonalne umiejętności dzięki efektywnej pracy w grupie, innowacyjnie wykonuje zadania o charakterze projektowym, korzystając z różnych źródeł wiedzy i nowoczesnych technologii. K_U06 - potrafi prezentować własne wyjaśnienia zjawisk dotyczących funkcjonowania think tanków w odniesieniu do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-politycznej w Polsce i na świecie, uzasadniać je oraz konfrontować z poglądami innych studentów i różnych autorów, z uwzględnieniem głównych nurtów teoretycznych. KOMPETENCJE K_K03 - jest gotów do reprezentowania interesów grup społecznych, zaangażowania w funkcjonowanie think tanku, jak również w innych rolach, korzystając z dorobku think tanku. |
W cyklu 2024L:
Po zakończonych zajęciach student: WIEDZA K_W02 - zna i rozumie cele działania i role think tanków we współczesnym świecie, w różnych aspektach i wymiarach (społecznym, politycznym) K_W05 - zna i rozumie funkcjonowanie think tanków a także ich znaczenie ekonomiczne i kulturowe dla życia społecznego K_W06 - zna i rozumie zasady funkcjonowania think tanków oraz relacji między think tankami a instytucjami politycznymi K_W09 - zna i rozumie mechanizmy działania politycznego oraz komunikowania politycznego w kontekście think tanków. Rozumie wpływ think tanków na procesy podejmowania decyzji politycznych. UMIEJĘTNOŚCI K_U02 - potrafi samodzielnie analizować (z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej) i wyjaśniać rolę think tanków we współczesnym świecie. K_U03 - potrafi wskazać zależności wynikające z funkcjonowania think tanków w sferze politycznej, ocenić ich efektywność oraz dostrzegać na poziomie pogłębionym relacje między think tankami a polityką, w kontekście wpływu think tanków na szczegółowe polityki i strategie polityczne K_U04 - potrafi analizować działanie think tanków posługując się regułami i normami o charakterze systemowym; dostrzega i analizuje dylematy etyczne w funkcjonowaniu think tanków K_U05 - potrafi samodzielnie i krytycznie zdobywać i uzupełniać wiedzę, rozwija swoje profesjonalne umiejętności dzięki efektywnej pracy w grupie, innowacyjnie wykonuje zadania o charakterze projektowym, korzystając z różnych źródeł wiedzy i nowoczesnych technologii. K_U06 - potrafi prezentować własne wyjaśnienia zjawisk dotyczących funkcjonowania think tanków w odniesieniu do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-politycznej w Polsce i na świecie, uzasadniać je oraz konfrontować z poglądami innych studentów i różnych autorów, z uwzględnieniem głównych nurtów teoretycznych. KOMPETENCJE K_K03 - jest gotów do reprezentowania interesów grup społecznych, zaangażowania w funkcjonowanie think tanku, jak również w innych rolach, korzystając z dorobku think tanku. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: