Polityka ochrony konkurencji i konsumentów 2102-M-D2POKK-PB
1. Teoretyczne podstawy polityki ochrony konkurencji i konsumentów
2. Formy i typy organizacji rynków
3. Zasady konkurencji i jej wpływ na funkcjonowanie rynków
4. Podstawy prawne i treść polityk ochrony konsumentów
5. Konsument w prawie krajowym i w prawie europejskim
6. Prawo do informacji – analiza uwarunkowań krajowych i europejskich
7. Prawo odstąpienia od umowy – analiza uwarunkowań krajowych i europejskich
8. Dochodzenie roszczeń konsumenckich – analiza podstawowych wyzwań
9. Pomoc publiczna – zasady i przepisy prawne krajowe i europejskie
10. Niedozwolone klauzule umowne – analiza umów z udziałem konsumenta
11. Rola krajowych i europejskich urzędów antymonopolowych w zakresie polityki ochrony konkurencji i konsumentów
12. Analiza wybranych orzeczeń krajowych i europejskich instytucji antymonopolowych – case study.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W05_Student powinien umieć definiować podstawowe pojęcia w zakresie polityki ochrony konkurencji i konsumentów oraz scharakteryzować zasady działania tej polityki.
K_W06_Student powinien znać i wytłumaczyć mechanizmy ochrony konsumenta zarówno w prawie krajowym, jak i w prawie unijnym.
K_W11_Student powinien wiedzieć, w jaki sposób polityka ochrony konkurencji i konsumentów wpływa na funkcjonowanie rynku krajowego i europejskiego.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U06_Student powinien umieć interpretować przepisy krajowe i europejskie w zakresie polityki ochrony konkurencji i konsumentów.
K_U08_Student powinien umieć analizować zmiany trendów legislacyjnych w odniesieniu do polityki ochrony konkurencji i konsumentów oraz wykorzystywać swoją wiedzę w celu świadomego korzystania ze swoich praw konsumenckich.
KOMPETENCJE
K_K06_Studenta cechuje zdolność do interpretowania przepisów krajowych i europejskich w ramach polityki ochrony konkurencji i konsumentów.
K_K07_Studenta cechuje świadomość swojej sytuacji na rynku zarówno z perspektywy konsumenta, jak również z punktu widzenia podmiotu gospodarczego.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie następujących kryteriów:
- bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność podczas zajęć;
- śródsemestralne pisemne testy kontrolne;
- referat / prezentacja grupowa;
- pisemna praca semestralna (esej naukowy);
- końcowe zaliczenie pisemne.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Prace zwarte:
Barcz J. (red.), Polityki Unii Europejskiej: polityki społeczne (aspekty prawne), wyd. Euro Prawo, Warszawa 2010.
Barłowski M. (i in.), Transakcje fuzji i przejęć, wyd. wyd. Lexis Nexis, Warszawa 2012
Błachucki M., Polish competition law: commentary, case law and texts, Office for Competition and Consumer Protection, Warsaw 2013
Bolecki A. (i in.), Prawo konkurencji, wyd. Lexis Nexis, Warszawa 2012
Cieśliński A. (red.), Wspólnotowe prawo gospodarcze, wyd. 2 (lub późn.), wyd. CH BECK, Warszawa 2007.
Nestoruk I.B., Prawo konkurencji, wyd. CH BECK, Warszawa 2008.
Kurcz B. (red.), Pomoc państwa – wybrane zagadnienia, wyd. CH BECK, Warszawa 2009.
Piontek E. (red.), Nowe tendencje w prawie konkurencji UE, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2008.
Dokumenty źródłowe:
USTAWA z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, Dz.U.2007 Nr 50 poz. 331.
Ustawa z dnia 10 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, Dz. U. 2014, poz. 945, z dn. 17.07.2014.
Tytuł VII, Rozdział 1: Reguły Konkurencji, Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dz. Urz. UE C 83, z dnia 30.03.2010
Obwieszczenie Komisji Europejskiej w sprawie definicji rynku właściwego do celów wspólnotowego prawa konkurencji – 3 1997 Y 1209(01), Dz. Urz. UE C 372, 09.12.1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: