Instytucje bezpieczeństwa państwa 2102-M-D2IBPA-AP
Przedmiot obejmuje podstawową wiedzę, która dotyczy zagadnień doktrynalnych, normatywnych i organizacyjnych instytucji bezpieczeństwa państwa. Przedmiot pozwala rozpoznawać i analizować, w ramach studiów politologicznych, zagadnienia dotyczące podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo oraz kształtować umiejętności identyfikacji współzależności funkcjonalnych i instytucjonalnych w systemie bezpieczeństwa.
W ramach przedmiotu przedstawia się instytucje bezpieczeństwa na tle systemu bezpieczeństwa państwa. Oddzielnie rozważane są zakres, zasady, instrumenty i formy działania w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego organów władzy publicznej o właściwościach ogólnych (np. Prezydent RP, Rada Ministrów lub wojewoda) oraz usytuowanie, struktura instytucjonalna, specyfika działania, kompetencje, koordynacja i nadzór podmiotów wyspecjalizowanych (m.in. Policja, Straż Pożarna, służby specjalne, Siły Zbrojne RP). Zrekonstruowane są rozwiązania instytucjonalne dotyczące sytuacji kryzysowych (zarządzanie kryzysowe) oraz zagrożeń szczególnych (stany nadzwyczajne). Funkcjonowanie instytucji bezpieczeństwa jest przedstawione jako problem politologiczny i społeczny.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Rozumie rolę samoorganizacji społecznej w zapewnieniu bezpieczeństwa. Zna różne poglądy teoretyczne na temat roli instytucji bezpieczeństwa państwa w zapewnieniu stabilnego otoczenia dla interakcji społecznych (K_W02).
Zna zasady funkcjonowania instytucji bezpieczeństwa państwa w ujęciu porównawczym (K_W06).
Zna mechanizmy działania politycznego, komunikowania politycznego, rządzenia i podejmowania decyzji politycznych w zakresie bezpieczeństwa (K_W09).
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi krytycznie interpretować zjawiska społeczne i polityczne związane z bezpieczeństwem państwa oraz analizować ich wzajemne relacje i zależności wykorzystując wiedzę z zakresu teorii nauk o polityce (K_U01)
Potrafi samodzielnie analizować (z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej) i wyjaśniać rolę struktur społecznych, ekonomicznych i kulturowych we współczesnym świecie (K_U02).
Potrafi wskazać zależności pomiędzy różnymi koncepcjami bezpieczeństwa, ocenić ich efektywność oraz dostrzegać na poziomie pogłębionym relacje między polityką bezpieczeństwa a zjawiskami i procesami historycznymi, ekonomicznymi, społecznymi i kulturowymi.(K_U03)
Potrafi samodzielnie i krytycznie zdobywać i uzupełniać wiedzę oraz rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, innowacyjnie wykonywać zadania w zróżnicowanych warunkach, korzystając z różnych źródeł wiedzy i nowoczesnych technologii (K_U05).
KOMPETENCJE
Jest przygotowany do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do bezpieczeństwa państwa (K_K02).
Jest przygotowany do reprezentowania w różnoraki sposób (w tym zinstytucjonalizowany) zróżnicowanych interesów grup społecznych w zakresie polityki bezpieczeństwa państwa (K_K03).
Jest przygotowany do prawidłowego identyfikowania, rozstrzygania dylematów (w tym etycznych) związanych z pracą w obszarze bezpieczeństwa państwa.(K_K04)
EFEKTY SPECJALIZACYJNE:
Rozumie zasady funkcjonowania instytucji bezpieczeństwa państwa w ujęciu porównawczym. Zna organizację i specyfikę funkcjonowania administracji publicznej w zakresie zapewniania bezpieczeństwa państwa (S1_W02).
Rozumie zjawiska demokracji, społeczeństwa obywatelskiego i kultury politycznej oraz ich rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa państwa (S1_W03).
Rozumie w stopniu pogłębionym mechanizmy działania politycznego, rządzenia i podejmowania decyzji politycznych oraz ich konsekwencje dla bezpieczeństwa państwa (S1_W04).
Potrafi krytycznie obserwować i interpretować zjawiska oraz mechanizmy zachodzące w sferze administracji publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem problemaytki bezpieczeństwa (S1_U01).
Potrafi projektować, realizować i prezentować wyniki badań naukowych z
obszaru sfery publicznej, w szczególności administracji publicznej (S1_U02).
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat bezpieczeństwa państwa. Umie rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając ze źródeł prawa i dokumentów wytworzonych przez instytucje rządowe, samorządowe oraz ich otoczenie (w języku polskim oraz języku obcym).(S1_U04).
Potrafi krytycznie dostrzegać oraz identyfikować relacje zachodzące między polityką a administracją w obszarze bezpieczeństwa (S1_U06).
Jest gotów do kompleksowego, efektywnego, kreatywnego i rzetelnego realizowania zadań w sferze bezpieczeństwa z uwzględnieniem zróżnicowanych ról pełnionych przez siebie w strukturach administracyjnych (S1_K01).
Jest gotów do wykonywania swoich zadań w zakresie bezpieczeństwa państwa, uwzględniając prawne, polityczne, ekonomiczne i etyczne aspekty konsekwencji swoich działań dla otoczenia społecznego i interesu publicznego (S1_K02).
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia ma formę testu.
Ocena końcowa jest wypadkową punktów uzyskanych na podstawie obecności na zajęciach oraz testu końcowego.
Zob. załącznik nr 1
Zob. załącznik nr 2
Załącznik nr 1
obecność na pięciu zajęciach - dodatkowe dwa punkty dodane do punktów uzyskanych z testu końcowego
Załącznik nr 2
Wskaźniki oceny studenta z testu końcowego
Ocena Algorytm oceny końcowej
2 do 50%
3*** powyżej 50%, ale nie więcej niż 60%
3,5 powyżej 60%, ale nie więcej niż 70%
4 powyżej 70%, ale nie więcej niż 80%
4,5 powyżej 80%, ale nie więcej niż 90%
5 powyżej 90%
*** Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
M. Brzeziński, Stany nadzwyczajne w polskich konstytucjach, Warszawa 2007;
S. Sulowski, M. Brzeziński (red.), Bezpieczeństwo wewnętrzne państwa. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2009;
J. Czaputowicz, Bezpieczeństwo międzynarodowe. Współczesne koncepcje, Warszawa 2012;
B. Wiśniewski, S. Zalewski (red.), Bezpieczeństwo wewnętrzne RP w ujęciu systemowym i zadań administracji publicznej, Bielsko Biała 2006;
B. Sprengel, Służby mundurowe ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego. Zarys problematyki, Toruń 2008;
G. Rydlewski, Megasystem bezpieczeństwa narodowego w Polsce. Ujęcie procesowe i funkcjonalno-decyzyjne, Toruń 2017;
B. Balcerowicz, Siły zbrojne w państwie i stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2006;
W. Skomra, Zarządzanie kryzysowe. Praktyczny przewodnik, Wrocław 2016;
M. Brzeziński, Sytuacja kryzysowa w rozumieniu ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym – analiza pojęcia, ,,e-Politikon. Kwartalnik Naukowy Ośrodka Analiz Politologicznych Uniwersytetu Warszawskiego” 2013, nr VI;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: