Tożsamości kulturowe 2102-M-D1TOKU
Obowiązujący program studiów określa:
– przedmiot jako zajęcia związane z działalnością naukową dla profilu ogólnoakademickiego;
- formę przedmiotu jako konwersatorium;
- liczbę godzin zajęć z przedmiotu na 30 jednostek lekcyjnych;
- liczbę punktów ECTS na 3 (a zatem student powinien poświęcić od 75 do 90 godzin na osiągnięcie efektów kształcenia);
- test i projekt jako obowiązkowe metody weryfikacji efektów kształcenia (przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę).
Konwersatorium ma za zadanie umożliwić studentowi nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie problematyki społeczno-kulturowej, jaką jest kwestia tożsamości kulturowej. Różne rodzaje tożsamości i różna ich treść są bowiem często praprzyczynami określonych procesów społecznych i politycznych. Konwersatorium ma pomóc kreować umiejętność analitycznego myślenia o procesach społecznych, kulturowych i politycznych w skali lokalnej, regionalnej, państwowej. W jego toku studenci powinni nabyć umiejętność posługiwania się specjalistycznym językiem z zakresu problematyki tożsamości kulturowych. W programie konwersatorium przewidziano: przedstawienie pojęć z zakresu problematyki tożsamości i metod jej badania; kwestie roli podziałów „my-oni” „swoi-obcy” dla kreacji i wzmocnienia tożsamości; problematykę treści tożsamości; kwestie warstw tożsamości i tożsamości splątanej, różnorodność odniesień tożsamości etnicznej i obywatelskiej. W programie przedmiotu są także problemy retradycjonalizacji i odrodzenia narodowego i ich wpływu na kwestie tożsamościowe, jak również zjawiska asymilacji i konwersji. Ma on także rozwijać umiejętności niezbędne w pracy badawczej oraz samodzielnego pogłębiania wiedzy.
|
W cyklu 2024Z:
Podany w informacjach o przedmiocie niezależnie od cyklu. |
W cyklu 2025Z:
Podany w informacjach o przedmiocie niezależnie od cyklu. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Efekty kształcenia
K_W04: Wyjaśnia uwarunkowania życia społecznego, w tym politycznego, związane z tożsamościami kulturowymi.
K_W05: Charakteryzuje różnorodne tożsamości kulturowe oraz zachodzące w nich zmiany.
K_U02: Analizuje i wyjaśnia - na przykładach i z wykorzystaniem wiedzy naukowej - rolę tożsamości kulturowych we współczesnym świecie.
K_U06: Wyjaśnia - na przykładach i z wykorzystaniem wiedzy naukowej - kulturowe ramy zjawisk politycznych; prezentuje te wyjaśnienia na forum publicznym, uzasadniając argumentami merytorycznymi, i konfrontuje z innymi wypowiedziami, szanując odmienne poglądy.
K_K03: Identyfikuje istotne wartości kulturowe i interesy wybranej - z uwagi na kryterium tożsamosci kulturowej - wspólnoty i dokonuje analizy ocen ich realizacji w polityce państwa.
K_K05: Identyfikuje dylematy związane z polityką etniczną i historyczną państw oraz rozważa racje stron w sporach tego dotyczących.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność (dopuszczalne 2 nieobecności), udział w projekcie badawczym (40%), aktywność podczas zajęć (20%) i napisanie sprawdzianu zaliczeniowego (40%).
Sprawdzian weryfikuje wiedzowe i umiejętnościowe efekty uczenia się. Składa się z zadań otwartych typu KOO i RO, przy tym część zadań może być wyposażona w materiał źródłowy. Rozwiązanie części zadań wymaga nie tylko prezentacji wiedzy naukowej, ale pozwala na weryfikację umiejętności analizy i syntezy z wykorzystaniem tej wiedzy.
Udział w projekcie weryfikuje nade wszystko umiejętnościowe i społeczne efekty uczenia się, choć w sposób oczywisty w jego wykonaniu należy wykorzystać efekty wiedzowe. Zasadnicza część projektu badawczego wykonywana jest jednoosobowo, przy tym osoby dobierają się w pary dla wzajemnej dyskusji nad projektem i jego efektami. Metodą badawczą jest któraś z technik analizy treści lub któraś z technik analizy dyskursu.
Materiałem empirycznym do badania są fragmenty podręcznika szkolnego (lub podręczników) z zakresu któregoś z przedmiotów społecznych lub humanistycznych, który to podręcznik został dopuszczony do użytku szkolnego przez właściwego ministra ds. edukacji (na 2., 3. lub 4. poziomie PRK) w Polsce. Fragmenty te powinny dotyczyć problematyki związanej z programem niniejszego przedmiotu.
Pracę badawczą należy projektować z użyciem 4. poziomu korzystania z SI (krtytyczna ewaluacja zadań wykonanych przez SI). Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do wykonywania określonych elementów zadania, a studenci (w dobranych zespołach) dyskutują nad treściami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję. Ten poziom wymaga krytycznego zaangażowania w treści generowane przez SI oraz oceny ich wyników. Używanie SI jest dozwolone do wykonania określonych zadań, ale każda wygenerowana treść musi być cytowana.
Aktywność podczas zajęć jest odnotowywana przez prowadzącego. Nota ta jest zależna od poziomu udziału w dyskusji oraz elementach rozmowy nauczającej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Szczegółowo podana w danym cyklu przy zakresie tematów. Poniżej tylko pozycje obecne w kilku problematykach.
M. Bobrownicka, Patologie tożsamości narodowej w postkomunistycznych krajach słowiańskich: uwagi o genezie i transformacjach kategorii tożsamości, Kraków 2006.
P. Boski, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa 2009.
A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005.
R. Szul, Język – naród – państwo. Język jako zjawisko polityczne, Warszawa 2009.
P. Załęski, E. Breslavskaia, M. Włodarkiewicz (red.), Tożsamości narodowe na obszarze postradzieckim: Między dziedzictwem a tradycja wynalezioną WNP, Warszawa 2012.
P. Załęski, A. Syliwoniuk (red.), Tożsamości kulturowe w Europie Zachodniej, Warszawa 2012.
|
W cyklu 2024Z:
Generalnie podana w informacjach o przedmiocie niezależnie od cyklu; szczegółowo podana przy zakresie tematów. |
W cyklu 2025Z:
Generalnie podana w informacjach o przedmiocie niezależnie od cyklu; szczegółowo podana przy zakresie tematów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: