Psychologia polityki 2102-M-D1PSPO
Zajęcia mają pomóc studentom w rozumieniu wpływu czynników psychologicznych na zjawiska i procesy polityczne oraz nabyciu umiejętności stosowania tej wiedzy w diagnozowaniu i prognozowaniu zachowań jednostek i grup społecznych w wielorakich wymiarach życia politycznego. Przedmiot ma kreować umiejętność analitycznego myślenia o procesach politycznych, z uwzględnieniem ich uwarunkowań psychologicznych. Studenci powinni także nabyć umiejętność posługiwania się specjalistycznym językiem z obszaru psychologii polityki oraz wykorzystania instrumentarium metodologicznego dyscypliny do zaprojektowania i wykonania badań psychopolitycznych. Program przedmiotu obejmuje m.in. tematykę dotyczącą celów, zadań i metod badawczych, osobliwości charakteru narodowego Polaków i ich dylematów świadomościowych, współzależności między świadomością, postawami i zachowaniami politycznymi, osobowości politycznej, zachowań masowych, agresji w polityce, podmiotowości i alienacji politycznej, psychologii transformacji politycznej oraz psychologicznych aspektów sprawowania władzy. Konwersatorium zwieńczy „okrągły stół”, którego tematyka będzie dotyczyła psychologii przemian politycznych w Europie. Temat debaty zostanie dookreślony wraz ze studentami, zaś jej dydaktycznym celem będzie m.in. weryfikacja efektów nauczania przedmiotu.
W cyklu 2024Z:
Konwersatorium/w systemie dziennym stacjonarnym w salach wykładowych II/III. Charakter narodowy Polaków • E. Lewandowski, Charakter narodowy Polaków i innych. Londyn-Warszawa 1995, s. 9-16,87-203. IV. Świadomość – postawy – zachowania polityczne. • J. Reykowski, Myślenie polityczne, w: K. Skarżyńska (red.), Podstawy psychologii politycznej, Poznań 2002; Myślenie polityczne w: K. Skarżyńska, Człowiek a polityka, wyd.cyt. (rozdz. II,). (praca własna ze źródłami: inne opracowania - monografie, artykuły, badania empiryczne, środki masowego przekazu) V. Osobowość i polityka • W. McKinley Runyan, Historie życia a psychobiografia, Warszawa 2003 (metody) Praca własna ze źródłami (artykuły, raporty, materiały konferencyjne, dane empiryczne i in.) VI. Zachowania wyborcze • E.M. Marciniak, Personalizacja zachowań wyborczych, wyd. cyt.. Praca własna ze źródłami (artykuły, raporty, materiały konferencyjne, dane empiryczne i in.) na temat przebiegu kampanii wyborczych w 2015 roku VII. Psychologia zachowań masowych • G. Le Bon, Psychologia tłumu, Warszawa 1994. Praca własna ze źródłami (artykuły, raporty, materiały konferencyjne, dane empiryczne i in.) VIII. Agresja w polityce. • O. Wilson, O naturze ludzkiej, Warszawa 1988 (rozdz..5, Agresja) Praca własna ze źródłami (artykuły, raporty, materiały konferencyjne, dane empiryczne i in.) IX. Podmiotowość i alienacja polityczna • K. Korzeniowski, Alienacja polityczna a uczestnictwo polityczne w warunkach transformacji systemu, w: J. Reykowski (red.), Wartości i postawy społeczne a przemiany systemowe. Szkice z psychologii politycznej, Warszawa 1993, s. 155 – 187; tegoż: Między rewolucją a normalnością. Rzecz o alienacji politycznej na przełomie dekad, w: B. Wojcieszke, M. Jarymowicz (red.), Psychologia rozumienia zjawisk społecznych, Warszawa-Łódź 1999; X. Psychopatologie w polityce • R.S. Robins, J.M. Post, Paranoja polityczna. Psychopatologia nienawiści, Warszawa 1999. XI. Psychologiczne wymiary transformacji • T. Bodio, Między romantyzmem i pragmatyzmem. Psychopolityczne aspekty transformacji w Polsce, Warszawa, 1999 i in. wyd., s. 13–21, 72–126. Praca własna z aktualnymi źródłami (artykuły, raporty, materiały konferencyjne, dane empiryczne i in.) XII-XIII. Okrągły stół: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W02 – Student zna i rozumie rolę człowieka w życiu społecznym, jego interakcje z otoczeniem oraz rolę informacji w życiu społecznym z perspektywy psychologicznej.
K_W04 – Student zna społeczne i psychologiczne uwarunkowania życia politycznego.
K_W07 – Student zna metody badawcze w psychologii polityki.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U03 – Student potrafi wskazać zależności pomiędzy różnymi koncepcjami psychologii polityki.
K_U04 – Student potrafi posługiwać się regułami i normami o charakterze systemowym wykorzystując wiedzę z zakresu psychologii polityki.
K_U05 – Student potrafi samodzielnie i krytycznie zdobywać i uzupełniać wiedzę z zakresu psychologii polityki oraz rozwijać swoje profesjonalne umiejętności.
KOMPETENCJE
K_K01 – Student jest gotów do samodzielnego, krytycznego uzupełniania i weryfikowania oraz praktycznego wykorzystywania wiedzy specjalistycznej z obszaru psychologii polityki.
K_K03 – Student jest gotów do reprezentowania w różnoraki sposób (w tym zinstytucjonalizowany) zróżnicowanych interesów grup społecznych, uwzględniając polityczne, i psychologiczne aspekty podejmowanych inicjatyw.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się projektem lub testem.
Szczegółowe kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach 25%
- prezentacje 20%
- kolokwium 20%
- „okrągły stół”, test 35%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura
podstawowa:
• D.O.Sears, L. Huddy, R. Jervis (red.), Psychologia polityczna, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
• J.Dalton, Russell, Hans-Dieter Klingemann, Zachowania polityczne, Warszawa 2010 ( t. 1,2).
• K. Skarżyńska, Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Warszawa 2005.
• K. Skarżyńska (red.), Podstawy psychologii politycznej, Poznań 2002.
• T. Bodio, Między romantyzmem i pragmatyzmem. Psychopolityczne aspekty transformacji w Polsce, Warszawa 1999 (i kolejne wydania).
• M. Urban, Indywidualizm i kolektywizm w świadomości młodzieży. Studium psychologiczno-polityczne, Warszawa 2008.
• E. Marciniak, Personalizacja zachowań wyborczych w Polsce w kontekście Modelu Zgodności Preferencji Politycznych, Warszawa 2013.
• W. Jakubowski, E.M. Marciniak, P. Załęski (red.), Socjalizacja polityczna młodego pokolenia Polaków. Raport z badań kompetencji politycznych, mentalności i postaw politycznych warszawskich licealistów, Warszawa 2008.
• J. Garlicki, Demokracja i integracja europejska. Studium osobistych i politycznych orientacji dwóch pokoleń Polaków, Toruń 2005.
b) zalecana:
• E. Lewandowski, Charakter narodowy Polaków i innych, Londyn–Warszawa 1995.
• W.McKinely Runyan, Historie życia a psychobiografia, Warszawa 1992.
• A. Jasińska-Kania, M. Marody (red.), Polacy wśród Europejczyków. Wartości społeczeństwa polskiego na tle innych krajów europejskich, Warszawa 2002.
• J. Koralewicz, M. Ziółkowski, Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988–2000, Warszawa 2003.
• J. Reykowski (red.), Potoczne wyobrażenia o demokracji. Psychologiczne uwarunkowania i konsekwencje, Warszawa 1995
• 5. T. Bodio, P. Załęski, Psychopolityczne aspekty transformacji systemowej, w: K.A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski (red.), Społeczeństwo i polityka, Warszawa 2007 (wyd. IV, rozdz. LVII), lub przedruk: Psychologiczne aspekty transformacji systemowej w Polsce, „Społeczeństwo i Polityka. Pismo Edukacyjne”, nr 2 (3)/2005
• Kampińska-Szmaj, Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918-2000, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007
• M. Karwat, O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem polityka, Warszawa 2007
• M. Marody (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku; wydanie nowe, Warszawa 2007.
• A. Jasińska–Kania, M. Marody, Polacy wśród Europejczyków. Wartości społeczeństwa polskiego na tle innych krajów europejskich, Warszawa 2002.
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa: b) zalecana: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: