Analiza i interpretacja danych ilościowych i jakościowych 2102-M-D1AIDJ
Podstawowym celem jest przekazanie uczestnikom kursu średniozaawansowanej wiedzy z zakresu analizy bieżących danych społecznych i politologicznych, a także stanu prowadzenia badań i analiz społeczno-politycznych w Polsce i na świecie. Student zaopatrzony w taką wiedzę będzie swobodnie posługiwał się elementarnymi pojęciami używanymi w ilościowej i jakościowej analizie danych oraz stosowanie podstawowych metod i narzędzi analitycznych. Dodatkowo będzie potrafił poddawać analizie procesy społeczne i polityczne, ich wzajemne relacje z wykorzystaniem ilościowej i jakościowej analizy danych. Po zakończeniu kursu studenci powinni znać i umieć wykorzystać polskie i europejskie źródła danych statystycznych (badań sondażowych, statystyk publicznych). Podczas zajęć student nabywa umiejętność pozyskania, przygotowania i interpretacji zbiorów danych do analizy, przeprowadzenia obliczeń w programie PSPP/SPSS w zakresie podstawowych miar do opisu i diagnozy zjawisk społecznych i politycznych, a także stosowania metod do badania związków, zależności oraz predykcji (prognozowania) statystycznej. Student będzie potrafił interpretować wyniki obliczeń przygotowanych w programie PSPP/SPSS, samodzielnie przygotować zbiór danych do analizy, przeprowadzić na jego podstawie obliczenia w programie PSPP/SPSS, przede wszystkim w zakresie podstaw statystyki opisowej oraz metod opierających się na wnioskowaniu statystycznym. Ponadto studenci po odbyciu kursu adekwatnie będą interpretowali wyniki obliczeń przygotowanych w programie PSPP/SPSS oraz tworzyli proste raporty i prezentacje według przyjętych zasad technicznych i estetycznych. Studenci nabędą umiejętność przeprowadzenia elementarnej jakościowej analizy danych metodą analizy treści przy użyciu programów: Weft QDA/Open Code.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK1. Zna kierunki badań politologicznych oraz ich relacje z badaniami w innych naukach społecznych (W09).
UMIEJĘTNOŚCI
EK4. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauki o polityce oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki (U03).
EK5. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi oraz wykorzystywać metody i techniki badawcze w celu diagnozowania i prognozowania różnorodnych zjawisk w obszarze polityki (U05).
EK7. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) (U08).
EK8. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, uzasadniać je oraz konfrontować z poglądami innych studentów i różnych autorów (U09).
EK10. Ma umiejętność gromadzenia, hierarchizowania, przetwarzania informacji oraz tworzenia typowych prac pisemnych w języku polskim oraz języku obcym dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych oraz różnych źródeł (U11).
KOMPETENCJE
EK15. Ma potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy oraz doskonalenia i poszerzania umiejętności (K07).
Kryteria oceniania
Student może podczas zajęć uzyskać maksymalnie 35 punktów. W toku podejmowania wymaganych, standardowych aktywności (samodzielne ćwiczenia z PSPP/SPSS. Weft QDA/Open Code, aktywność, obecności na zajęciach, prezentacja wykonanych samodzielnie analiz).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1/ C. Seale, Wykorzystanie komputera w analizie danych jakościowych, [w:] Prowadzenie badań jakościowych, D. Silverman (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 233-256.
2/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 1. Geneza i rozwój analizy danych ilościowych, s. 31-46, Rozdział 15. Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, (podrozdział 15.1.3, 15.1.3.1), s. 257-262.
3/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 4. Techniczne podstawy pracy z PSPP, Rozdział 5. Struktura i organizacja zbioru danych w PSPP, s. 63-98.
4/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 7. Rekonfiguracja zbioru danych, s. 109-128.
5/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 8. Przekształcenia zmiennych w zbiorze danych (podrozdziały 8.1.-8.5.), s. 129-143.
6/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 8. Przekształcenia zmiennych w zbiorze danych (podrozdziały 8.5.1, 8.6., 8.7., 8.8.), s. 143-152.
7/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 9. Analiza częstości występowania zjawisk, Rozdział 10. Miary tendencji centralnej (pozycyjne), Rozdział 11. Miary rozrzutu (dyspersji) – podrozdziały 11.2.-11.4., s. 155-166, 167-182, 183-186.
8/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 14. Regresja liniowa - elementarna metoda predykcji statystycznej, s. 233-250.
9/ D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 13. Badanie zależności między zmiennymi – podrozdziały 13.1.1., 13.1.2., 13.2.2.1., s. 201-209, 213-215.
10/ G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, Rozdział 4. Kodowanie tematyczne i kategoryzacja, s. 79-106.
11/ M.B. Miles, A.M. Huberman, Analiza danych jakościowych, Wydawnictwo „Transhumana”, Białystok 2000, podpunkty: D. Odmiany badań jakościowych, E. Natura badań jakościowych, s. 5-11.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: