Kreowanie wizerunku 2102-L-Z6-KRWI
Przedmiot Kreowanie wizerunku obejmuje zagadnienia procesów komunikacyjnych zachodzących w sferze polityki. W warstwie teoretycznej odnosi się on do podstawowych teorii psychologii społecznej i socjologii dotyczących procesu interakcji społecznej, autoprezentacji czy też mechanizmów wywierania wpływu. W odniesieniu do umiejętności kognitywnych główny nacisk położony jest na kształtowanie zdolności do budowy autoprezentacji, selekcji strategii wywierania wpływu oraz ich weryfikacji w kontekście sytuacyjnym. Treści programowe zawierają także wymiar praktyczny, stąd w toku jego realizacji studenci uczą się narzędzi, metod i taktyk autoprezentacyjnych, a także wskazówek dotyczących praktycznego ich wykorzystania. Zajęcia wzbogacone są o blok związany z aspektami praktycznego kreowania wizerunku poprzez wygląd czy też zachowania w wybranych sytuacjach społecznych. W szczególności przedmiot obejmuje zagadnienia:
I. Autoprezentacja czyli wywieranie wrażenia
1. Co to jest autopreznetacja
2. Kontekst społeczny: normy i role
3. Taktyki autoprezentacyjne
4. Strategie autoprezentacji
5. Wizerunek oraz sposoby jego poprawy
II. Wywieranie wpływu
6. Manipulacja czy wywieranie wpływu
7. Postawy i umiejętności związane z wywieraniem wpływu
8. Metody i techniki czyli jak korzystać z dostępnych narzędzi
9. Wybór i wprowadzenie w życie własnej strategii wywierania wpływu – aspekty praktyczne
III. Praktyczne aspekty kreowania wizerunku
10. Wybrane sytuacje społeczne – czyli jak sobie radzić
IV. Wizerunek polityczny – tworzenie i sterowanie
11. Budowanie wizerunku
12. Strategie sterowania wizerunkiem
13. Analiza strategii wizerunkowych polityków
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zakończonych zajęciach:
WIEDZA
K_W02 - zna i rozumie mechanizmy kształtowania wizerunku publicznego.
K_W03- zna i rozumie proces interakcji oraz jego wpływ na postrzeganie i ocenę jednostek
K_W04- zna i rozumie podstawowe mechanizmy kreowania wizerunku, postrzegania człowieka i działania mediów.
K_W05 - zna i rozumie role kreowania wizerunku w procesach związanych z kształtowaniem się kultury politycznej.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02 - potrafi dokonać szczegółowej analizy strategii wizerunkowych oraz przedstawić propozycje modyfikacji w tym zakresie.
K_U03 - potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu analizy wizerunku i tworzenia strategii kreowania wizerunku.
K_U08 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą kreowania wizerunku z wykorzystaniem różnych źródeł informacji oraz nowoczesnych technologii.
K_U09 - potrafi prezentować własne interpretacje informacji dotyczących wizerunku osób publicznych oraz sposobów ich kreowania.
K_U10 - potrafi tworzyć indywidualnie oraz grupowo projekty dotyczące zagadnień związanych z kreowaniem wizerunku, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnorodnych źródeł
KOMPETENCJE
K_K02 - jest gotów do pracy indywidualnej i grupowej tworząc konkretne strategie i mechanizmy dotyczące kreowania wizerunku.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową przygotowania studenta do zajęć, aktywności (intensywność i jakość), obecności oraz przygotowania analizy strategii wizerunkowej wybranego polityka
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Rebis, Poznań 2007
2. Badźmirowska- Masłowska K., Wizerunek – czyli kogo i jak pokazywać w telewizji, TVP, Warszawa 2008.
3. Białopiotrowicz G., Kreowanie wizerunku w biznesie i polityce, Wyd. Poltext, Warszawa 2009.
4. Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2002
5. Degen U., Sztuka nawiązywania pierwszego kontaktu, GWP, Gdańsk 2004.
6. Dent F.E., Brent M., Wywieranie wpływu. Umiejętności i techniki przydatne do osiągnięcia sukcesu w biznesie, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
7. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Astrum, Wrocław 1999.
8. Drzycimski A. z zespołem, Komunikatorzy. Wpływ, wrażenie, wizerunek, Warszawa – Bydgoszcz 2000.
9. Drzycimski A., Sztuka kształtowania wizerunku,
10. E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
11. Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk 2002.
12. Gross K., Stone J., Kobieta sukcesu, jak dobrać garderobę by zdobyć i utrzymać posadę, Muza, Warszawa 2005
13. Gross K., Stone J., Mężczyzna sukcesu, jak dobrać garderobę by zdobyć i utrzymać posadę, Muza, Warszawa 2005.
14. J.H. Turner, Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1998.
15. Kamińska-Radomska I.,Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji, Emka, Warszawa 2003.
16. Karnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Studio Emka, Warszawa 1995.
17. Królik G., Autoprezentacja, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice 2004.
18. Leary M. Wywieranie wrażenia na innych O sztuce autoprezentacji, GWP, Sopot 2007.
19. Mayer R. Jak wygrać każde negocjacje, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2012.
20. Podraza U., Kryzysowe Public Relations, Wyd. Difin S.A., Warszawa 2009.
21. Sears D., Huddy L., Jervis R. (red), Psychologia polityczna, Wyd.Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: