Podstawy marketingu 2102-L-Z2POMA
Celem kursu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy dotyczącej podstaw marketingu, mających również zastosowanie w ramach marketingu politycznego. Tematyka zajęć została opracowana w nawiązaniu do klasycznego podziału na elementy składowe marketingu mix.
W trakcie wykładów studenci poza charakterystyką elementów składowych marketingu mix zostają zapoznani m.in. z: wpływem marketingu na funkcjonowanie społeczeństwa jako całości oraz indywidualnych konsumentów, otoczeniem marketingowym, zachowaniami nabywców, podstawami strategii, budowaniem przewagi konkurencyjnej, czy strategiami zintegrowanej komunikacji marketingowej. Podczas wykładów analizowane są także zagadnienia dotyczące relacji pomiędzy marketingiem ekonomicznym a politycznym.
W trakcie wykładów m.in. prezentowane są w formie multimedialnej wybrane studia przypadków, które w sposób praktyczny obrazują jakie są modele oraz czynniki wpływające na zachowania nabywców, jak należy tworzyć korzystne relacje z klientami, jakie analizy należy zastosować w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej.
W ramach ćwiczeń studenci podzieleni na zespoły przygotowują projekty w odniesieniu do wskazanego elementu marketingu mix. Projekty te są następnie prezentowane i omawiane w toku zajęć.
Łączny wymiar Podstaw marketingu to 20 godzin. W tym 10 godzin przeznaczonych jest na wykłady oraz 10 godzin na ćwiczenia.
Program i literatura przedmiotu
WYKŁADY
Spotkanie I
1. Marketing w nowoczesnym przedsiębiorstwie.
Marketing w nowoczesnym przedsiębiorstwie. Marketing produktu, marketing marki. Zarządzanie marketingowe. Marketing – mix. Źródła informacji do tworzenia strategii marketingowych. System informacji marketingowej. Wykorzystanie informacji marketingowej w firmie.
Literatura podstawowa:
1. P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wang, Marketing – podręcznik europejski, PWN, Warszawa 2002, Rozdział 1 Marketing w zmieniającym się świecie. Zaspokajanie potrzeb ludzkich, s. 34-65.
2. P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wang, Marketing ..., Rozdział 3 Strategiczne planowanie marketingowe, s. 115-148.
2. Wpływ marketingu na społeczeństwo.
Wpływ marketingu na społeczeństwo jako całość oraz indywidualnych konsumentów. Działania społeczne kontrolujące i wywierające wpływ na marketing. Działania na rzecz marketingu społecznie odpowiedzialnego. Krytyka społeczna marketingu.
Literatura podstawowa:
1. P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wang, Marketing ..., Rozdział 2 Marketing i społeczeństwo, Odpowiedzialność społeczna i etyka marketingu, s. 74-104.
2. J. Błuszkowski, Paradygmat społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, w: Oblicza polityki, pod red. J. Błuszkowskiego i J. Zaleśnego, „Studia Politologiczne”, vol. 13, Warszawa 2009.
Spotkanie II
3. Uwarunkowania zachowań konsumentów.
Model racjonalnego i irracjonalnego konsumenta. Myślenie szybkie i wolne. Heurystyki i błędy poznawcze. Cztery warianty stosunku do ryzyka. Odwracania preferencji.
Literatura podstawowa:
1. P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wang, Marketing ..., Rozdział 6 Zachowania nabywców, s. 264-288.
2. D. Kahneman, Pułapki myślenia - o myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Warszawa 2011, Część I Dwa systemy Rozdział 1 Poznaj bohaterów opowieści, s. 29-43.
3. D. Kahneman, Pułapki myślenia - o myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Warszawa 2011, Część I Dwa systemy Rozdział 9 Odpowiadanie na łatwiejsze pytania, s. 132-141.
4. D. Kahneman, Pułapki myślenia - o myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Warszawa 2011, Część IV Wybory Rozdział 29 Cztery warianty stosunku do ryzyka, s. 411-426.
5. D. Kahneman, Pułapki myślenia - o myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Warszawa 2011, Część IV Wybory Rozdział 33 Odwracanie preferencji, s. 469-480.
Literatura uzupełniająca:
6. M. Sutherland, A.K. Sylvester, Reklama a umysł konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
7. D. Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003.
4. Otoczenie marketingowe.
Mikro i makro otoczenie firmy. Dostawcy. Pośrednicy. Klienci. Konkurenci. Inne podmioty. Otoczenie: demograficzne, ekonomiczne, przyrodnicze, techniczne, kulturowe i polityczne.
Literatura podstawowa:
1. P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wang, Marketing ..., Rozdział 4 Otoczenie marketingowe, s. 182-211.
Literatura uzupełniająca:
2. J. Muszyński, Teoria marketingu politycznego, WWSP TWP, Warszawa 2004.
Spotkanie III
5. Marketing a promocja.
Cele promocji. Formy promocji – promotion mix. Skuteczność różnych form promocji. Przygotowywania planów promocji. Marketing bezpośredni. E-marketing.
Literatura podstawowa:
1. P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wang, Marketing ..., Rozdział 18 Strategia zintegrowanej komunikacji marketingowej, s. 824-855.
Literatura uzupełniająca:
2. J. Garlicki, Badania przedpromocyjne i skuteczności promocji, Warszawa 1996.
3. F. P. Seitel, Public relations, Felberg SJA, Warszawa 2003.
6. Segmentacja, pozycjonowanie i tworzenie strategii marketingowych.
Segmentacja – identyfikacja klientów – pozycjonowanie. Znaczenie segmentacji dla rynkowego funkcjonowania produktu i marki. Segmentacje podmiotowe i przedmiotowe. Strategie pozycjonowania. Błędy w pozycjonowaniu. Promocyjna koncepcja eksponowania różnic w produkcie. Analiza SWOT. Planowanie strategiczne biznesu.
Literatura podstawowa:
1. P. Kotler, Marketing, DW Rebis, Warszawa 2005, Część 2, rozdz. 10, „Rozpoznawanie segmentów rynku i wybór rynków docelowych”, s. 278-305 lub K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe teoria i …, rozdz. 7, s. 288-322.
2. P. Kotler, Marketing..., Część 3, rozdz. 11, „Pozycjonowanie i różnicowanie oferty rynkowej w cyklu życia produktu”, s. 307-345 lub K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe teoria i …, rozdz. 6, s. 272-287.
Literatura uzupełniająca:
3. J. Garlicki, Badania przedpromocyjne i skuteczności promocji, Warszawa 1996.
Spotkanie IV
7. Marketing ekonomiczny a marketing polityczny.
Podobieństwa i różnice pomiędzy marketingiem ekonomicznym, a politycznym. Marketing – mix na scenie politycznej. Tworzenie strategii komunikacji politycznej. Społeczna i polityczna odpowiedzialność korporacji biznesowych.
Literatura podstawowa:
1. K. Zajdowski, W jakim zakresie marketing polityczny może czerpać z marketingu ekonomicznego?, w: Strategie i mechanizmy marketingu politycznego, pod red. J. Garlickiego, „Studia Politologiczne”, vol. 16, Warszawa 2010.
2. S. Wilkos, Strategia komunikacji politycznej jako odpowiednik strategii budowania marki w biznesie, w: Strategie i mechanizmy marketingu politycznego, pod red. J. Garlickiego, „Studia Politologiczne”, vol. 16, Warszawa 2010.
ĆWICZENIA
Spotkanie I
1. Marketing w nowoczesnym przedsiębiorstwie.
Case study: System informacji marketingowej w przedsiębiorstwie.
Literatura:
P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wang, Marketing ..., Rozdział 3 Strategiczne planowanie marketingowe, Ćwiczenie 2, s. 158.
2. Wpływ marketingu na społeczeństwo.
Case study: Marketing społeczny a kampanie marketingowe.
Literatura:
P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wang, Marketing ..., Rozdział 2 Marketing i społeczeństwo, Odpowiedzialność społeczna i etyka marketingu, Ćwiczenie 1, s. 106.
Spotkanie II
3. Uwarunkowania zachowań konsumentów.
Case study: racjonalne vs. irracjonalne podejmowanie decyzji o zakupie produktu.
Literatura:
P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wang, Marketing ..., Rozdział 6 Zachowania nabywców, Przypadek wprowadzający, s. 262-264.
4. Otoczenie marketingowe.
Case study: Wpływ otoczenia politycznego na marketing. Potencjalne strategie związane z dostosowaniem się do możliwych zmian środowiska politycznego.
Literatura:
P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wang, Marketing ..., Rozdział 4 Otoczenie marketingowe, Ćwiczenie 2, s. 212.
Spotkanie III
5. Marketing a promocja.
Case study: strategia promocji wybranego produktu.
Literatura:
P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wang, Marketing ..., Rozdział 18 Strategia zintegrowanej komunikacji marketingowej, Ćwiczenie 2, s. 856.
6. Segmentacja, pozycjonowanie i tworzenie strategii marketingowych.
Case study: segmentacja dla wybranej kategorii produktów.
Literatura:
P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wang, Marketing ..., Rozdział 9 Segmentacja rynku i wybór rynku docelowego, Przypadek wprowadzający, s. 418-420.
Spotkanie IV
7. Marketing ekonomiczny a marketing polityczny.
Cas study: Społeczna i polityczna odpowiedzialność wybranych korporacji biznesowych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK.1. Ma wiedzę na temat procesów komunikowania w przestrzeni politycznej. Wie jaki jest wpływ marketingu (w tym marketingu politycznego) na społeczeństwo jako całość oraz indywidualnych konsumentów. Jest w stanie wymienić i scharakteryzować działania społeczne kontrolujące i wywierające wpływ na marketing. Potrafi zdefiniować, czym są działania na rzecz marketingu społecznie odpowiedzialnego. Wie czym jest e-marketing. K_W12
UMIEJĘTNOŚCI
EK2. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauki o polityce oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki. Potrafi zidentyfikować jakie czynniki wpływają na analizowany proces w odniesieniu do jego otoczenia demograficznego, ekonomicznego, przyrodniczego, technicznego, kulturowego i politycznego. Potrafi dokonać systematyki analizowanych czynników na mikro i makro otoczenie. K_U03
EK3. Potrafi analizować i oceniać treści przekazu medialnego. Jest w stanie zidentyfikować wykorzystane formy promocji, a także określić ich potencjalną skuteczność. Potrafi przygotować plan promocji. K_U10
EK4. Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł. Jest w stanie przygotować case study dotyczące społecznej i politycznej odpowiedzialności wybranych korporacji biznesowych oraz wpływu otoczenia politycznego na marketingowego w odniesieniu do potencjalnych strategii związanych z dostosowaniem się do możliwych zmian środowiska politycznego. K_U12
KOMPETENCJE
EK5.Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role w ramach projektów realizowanych w trakcie warsztatów dotyczących m.in. wpływu otoczenia politycznego na działalność marketingową przedsiębiorstwa. K_K03
EK6. Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, także w zespołach realizujących cele społeczne, polityczne i obywatelskie. Jest świadomy jak istotne dla efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa jest otoczenie polityczne oraz zmiana środowiska politycznego. K_K01
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową: obecności studenta na zajęciach, obserwacji i ewaluacji intensywności i jakości aktywności studenta podczas wykładów i warsztatów, oceny projektów omawianych w trakcie zajęć oraz wyników egzaminu końcowego.
Metody oceny pracy studenta - Liczba punktów/udział w ocenie końcowej
1/ ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność): 40%
2/ projekty: 60%
3/ kontrola obecności: Student może mieć 2 nieobecności.
Załącznik:
Wskaźniki końcowej oceny studenta dla przedmiotu podstawy marketingu
Ocena - Algorytm oceny końcowej
2 - <50%
3*** - >=50% i <60%
3,5 - >=60% i <70%
4 - >=70% i <80%
4,5 - >=80% i <90%
5 - >=90%
*** Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura wymagana:
1. D. Kahneman, Pułapki myślenia - o myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Warszawa 2011.
2. J. Garlicki, Badania przedpromocyjne i skuteczności promocji, Warszawa 1996.
3. J. Muszyński, Teoria marketingu politycznego, WWSP TWP, Warszawa 2004.
4. K. Zajdowski, W jakim zakresie marketing polityczny może czerpać z marketingu ekonomicznego?, w: Strategie i mechanizmy marketingu politycznego, pod red. J. Garlickiego, „Studia Politologiczne”, vol. 16, Warszawa 2010.
5. J. Błuszkowski, Paradygmat społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, w: Oblicza polityki, pod red. J. Błuszkowskiego i J. Zaleśnego, „Studia Politologiczne”, vol. 13, Warszawa 2009.
6. P. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wang, Marketing – podręcznik europejski, PWN, Warszawa 2002.
7. P. Kotler, Marketing, DW Rebis, Warszawa 2005.
8. S. Wilkos, Strategia komunikacji politycznej jako odpowiednik strategii budowania marki w biznesie, w: Strategie i mechanizmy marketingu politycznego, pod red. J. Garlickiego, „Studia Politologiczne”, vol. 16, Warszawa 2010.
Literatura zalecana:
1. D. Doliński Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003.
2. F. P. Seitel, Public relations, Felberg SJA, Warszawa 2003.
3. G. A. Churchill, Badania marketingowe podstawy metodologiczne, WN PWN, Warszawa 2002.
4. K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
5. M. Sutherland, A.K. Sylvester, Reklama a umysł konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: