Metodologia politologii 2102-L-Z1MEPO
Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni socjologicznej i politologicznej studenta. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student zostanie zaopatrzony w wiedzę o koncepcjach socjologiczno-politologicznych, definiowaniu i adekwatnym stosowaniu pojęć w opisie i analizie procesów i zjawisk społecznych w zakresie mikro- i makrosocjologii, statyki i dynamiki społecznej. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować podstawowe problemy społeczne oraz dokonywać ich analizy w zakresie: wzajemnych relacji pomiędzy socjologią i polityką, kulturowych podstaw życia społecznego, relacji pomiędzy obywatelem a społeczeństwem, współczesnych przemian tożsamości, jednostki w mikro- i makrostrukturach, kultury politycznej, problemów etnicznych, patologii życia politycznego i społecznego, a także partycypacji politycznej. Podczas zajęć student nabywa także kompetencji w zakresie rozpoznawania podstawowych dylematów współczesnych demokracji. Zajęcia uczą aktywnego poszukiwania źródeł faktów na temat zjawisk i procesów społecznych oraz ich syntetyzowania.
W cyklu 2023Z:
Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni socjologicznej i politologicznej studenta. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student zostanie zaopatrzony w wiedzę o koncepcjach socjologiczno-politologicznych, definiowaniu i adekwatnym stosowaniu pojęć w opisie i analizie procesów i zjawisk społecznych w zakresie mikro- i makrosocjologii, statyki i dynamiki społecznej. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować podstawowe problemy społeczne oraz dokonywać ich analizy w zakresie: wzajemnych relacji pomiędzy socjologią i polityką, kulturowych podstaw życia społecznego, relacji pomiędzy obywatelem a społeczeństwem, współczesnych przemian tożsamości, jednostki w mikro- i makrostrukturach, kultury politycznej, problemów etnicznych, patologii życia politycznego i społecznego, a także partycypacji politycznej. Podczas zajęć student nabywa także kompetencji w zakresie rozpoznawania podstawowych dylematów współczesnych demokracji. Zajęcia uczą aktywnego poszukiwania źródeł faktów na temat zjawisk i procesów społecznych oraz ich syntetyzowania. |
W cyklu 2024Z:
Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni socjologicznej i politologicznej studenta. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student zostanie zaopatrzony w wiedzę o koncepcjach socjologiczno-politologicznych, definiowaniu i adekwatnym stosowaniu pojęć w opisie i analizie procesów i zjawisk społecznych w zakresie mikro- i makrosocjologii, statyki i dynamiki społecznej. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować podstawowe problemy społeczne oraz dokonywać ich analizy w zakresie: wzajemnych relacji pomiędzy socjologią i polityką, kulturowych podstaw życia społecznego, relacji pomiędzy obywatelem a społeczeństwem, współczesnych przemian tożsamości, jednostki w mikro- i makrostrukturach, kultury politycznej, problemów etnicznych, patologii życia politycznego i społecznego, a także partycypacji politycznej. Podczas zajęć student nabywa także kompetencji w zakresie rozpoznawania podstawowych dylematów współczesnych demokracji. Zajęcia uczą aktywnego poszukiwania źródeł faktów na temat zjawisk i procesów społecznych oraz ich syntetyzowania. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK1 - Ma ogólną wiedzę o charakterze nauki o polityce i jej relacji do innych nauk społecznych, przyrodniczych i humanistycznych (W01)
EK2 - Zna kierunki badań politologicznych oraz ich relacje z badaniami w innych naukach społecznych (W06)
UMIEJĘTNOŚCI
EK3 - Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu politologii oraz powiązanych z nią dyscyplin społecznych w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki (U03)
EK4 - Potrafi uczyć się całe życie, zna podstawowe techniki badawcze stosowane w naukach politycznych i potrafi zgłębiać wiedzę w ich zakresie(U05).
KOMPETENCJE
EK6 - Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu w zakresie wyboru odpowiednich technik badawczych (K03)
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy - pisemny.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Obowiązkowa:
- K. Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa 1965.
- E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
- A.J. Chodubski, Wstęp do badań politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008.
- F. Devine, Metody jakościowe, [w:] Teorie i metody w naukach politycznych, red. D. Marsh, G. Stoker, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006, s. 197-215.
- J. Garlicki, Socjologiczny wymiar studiów europejskich, [w:] Studia europejskie. Zagadnienia metodologiczne, K.A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski (red.), Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010, s. 103 (od: Metodologia studiów…).
- J. Hopkin, Metody porównawcze, [w:] Teorie i metody w naukach politycznych, D. Marsh, G. Stoker (red.), Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006, s. 251-270.
- K.T. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, 7.1. Studium przypadku, s. 126-143.
- R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985, Rozdział II. Pomiar, s. 48-60.
- R.K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 153-168.
- S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2008.
W cyklu 2023Z:
Obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: