Instytucje ochrony prawnej 2102-L-W6IOPR
Celem prowadzonych wykładów jest poznanie i zrozumienie przez studentów, w jaki sposób w demokratycznym państwie prawnym zabezpiecza się wolności i prawa jednostki i jej związków oraz w jaki sposób chroni się interes publiczny. Przedmiotową problematykę analizuje się tak w wymiarze systemu organów władzy publicznej, jak również w wymiarze praw podmiotowych.
W ramach wykładów poddaje się rozważaniom problematykę praw podmiotowych, materialnych i proceduralnych gwarancji ich ochrony. Analizuje się ustrój organów wymiaru sprawiedliwości, sądownictwo konstytucyjne, ustrój organów powołanych do stania na straży przestrzegania prawa, problematykę ochrony legalności działania organów władzy publicznej, ochrony praw podmiotowych w relacjach z organami władzy publicznej, jak również zagadnienia pomocy prawnej.
1. System instytucji ochrony prawnej.
Nauka o ustroju instytucji ochrony prawnej; pojęcie ochrony prawnej; środki ochrony prawnej; organy ochrony prawnej.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1, s. 19-37 – 3 godz.
2. Ochrona konstytucji.
Trybunał Konstytucyjny: przesłanki, istota i cele ochrony konstytucji; system ochrony konstytucyjności; ochrona konstytucyjności w Polsce; historia Trybunału Konstytucyjnego; pozycja ustrojowa Trybunału Konstytucyjnego; ustrój i zasady działania; kompetencje; charakter orzeczeń; skarga konstytucyjna.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 8 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1, s. 161-192; ustawa z 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym; przeczytanie literatury uzupełniającej: poz. 1, rozdz. 1-2 – 12 godz.
3. Odpowiedzialność konstytucyjna.
Trybunał Stanu: istota odpowiedzialności konstytucyjnej; odpowiedzialność konstytucyjna na świecie; tradycja odpowiedzialności konstytucyjnej w Polsce; przesłanki, sens, tryb i praktyka realizacji odpowiedzialności konstytucyjnej.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1, s. 195-212; ustawa z 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu; przeczytanie literatury uzupełniającej: poz. 2, 2 rozdz. do wyboru – 4 godz.
4. Sądownictwo.
Władza sądownicza; wymiar sprawiedliwości; struktura sądownictwa; zasady wymiaru sprawiedliwości; Krajowa Rada Sądownictwa.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 5 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1, s. 41-66; przeczytanie literatury uzupełniającej: poz. 3, t. 1, s. 452-465, s. 658-678, poz. 4- tekst. P. Sarneckiego – 9 godz.
5. Sądownictwo powszechne i wojskowe, Sąd Najwyższy. Struktura sądownictwa powszechnego; właściwość sądownictwa powszechnego; organizacja i właściwość sądownictwa wojskowego; zasady procesowe; środki odwoławcze; Sąd Najwyższy jako naczelna instancja sądowa.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 5 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1, s. 68-136; ustawa z 27 lipca 2001 r. –Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawa z 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych; ustawa z 23 listopada 2002 r. o Sądzie Najwyższym; przeczytanie literatury uzupełniającej: poz. 3, t. 1, s. 519-551, poz. 4 – tekst W. Sanetry – 8 godz.
6. Sądownictwo administracyjne.
Istota sądowej kontroli administracyjnej; system sądownictwa administracyjnego; tożsamość sprawy sądowoadministracyjnej; postępowanie sądowoadministracyjne.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1, s. 137-158; ustawa z 25 lipca 2002 r. –Prawo o ustroju sądów administracyjnych - 5 godz.
7. Ochrona interesu publicznego. Prokuratura: istota prokuratury; ewolucja prokuratury w Polsce; struktura, zadania, działanie prokuratury.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1, s. 217-240; ustawa z 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze, tekst jednolity Dz.U. z 2011 r. Nr 270, poz. 1599, przeczytanie literatury uzupełniającej: poz. 4 – tekst H. Zięby-Załuckiej - 5 godz.
8. Ochrona finansów państwa.
Najwyższa Izba Kontroli: historia kontroli państwowej w Polsce; struktura i organizacja NIK; zadania i obowiązki NIK.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1, s. 241-276; ustawa z 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli, przeczytanie literatury uzupełniającej: poz. 5 – s. 60-98, 160-192 - 5 godz.
9. Ochrona praw obywatelskich.
Rzecznik Praw Obywatelskich: system ochrony praw obywatelskich; modele instytucji rzecznika w systemie organów ochrony prawnej; zadania i zasady działania RPO.
Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta:
wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1, s. 277-290; ustawa z 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich -3 godz.
Przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 16 godz.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK 1 - posiada ogólną wiedzę o ładzie i porządku prawnym, ich składowych; K_W01
EK 2 - dysponuje wiedzą o atrybutach instytucji ochrony prawnej, systemie instytucji ochrony prawnej; mechanizmach działania instytucji ochrony prawnej, wzajemnych relacjach zachodzących między nimi; K_W06
EK 3 - posiada pogłębioną wiedzę na temat roli organów ochrony prawnej w ochronie wolności i praw jednostki i ich znaczenia w państwie prawnym; K_W08
UMIEJĘTNOŚCI
EK 4 - umie zbudować relacje między poszczególnymi pojęciami właściwymi dla ochrony prawnej; K_U01
EK 5 - potrafi ustalać cechy właściwe dla organów ochrony prawnej w państwie prawnym; K_U03
EK 6 - posiada pogłębioną umiejętność posługiwania się w praktycznych zastosowaniach środkami ochrony prawnej; K_U03
EK 7- posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych dotyczących zagadnień prawnych, korzystając z materiałów pozyskanych samodzielnie; K_U05
EK 8 - umie korzystać ze środków ochrony prawnej, w tym jako strona praw podmiotowych; K_U05
KOMPETENCJE
EK 9 - potrafi odpowiednio sprecyzować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. K_K01
EK 10 – ma świadomość, że instytucje ochrony prawnej podlegają permanentnej zmianie i z tego powodu ma potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób; K_K06
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wypadkową oceny ciągłej dokonywanej na podstawie bieżącego przygotowywania się do wykładów i aktywności w ich trakcie oraz egzaminu. Egzamin ma postać testu złożonego z około 20 pytań zamkniętych, otwartych i kazusów.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa
1. M. Kruk (red.), System organów ochrony prawnej. Podstawowe instytucje, Warszawa 2008
Literatura uzupełniająca
1. M. Florczak-Wątor, Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego i ich skutki prawne, Poznań 2006;
2. J. Zaleśny, Odpowiedzialność konstytucyjna. Praktyka III RP, Warszawa 2004;
3. J. Jaskiernia (red.), Transformacja systemów wymiaru sprawiedliwości, t. 1-2, Toruń 2011
4. A. Szmyt (red.), Trzecia władza. Sądy i trybunały w Polsce, 2008;
5. I. Sierpowska, Funkcje kontroli państwowej. Studium prawnoporównawcze, Kolonia Limited 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: