Kampanie i badania wyborcze 2102-L-D6KWAP-MP
Celem zajęć jest przygotowanie studenta do planowania procesu prowadzenia kampanii wyborczej. Po zakończeniu przedmiotu student będzie posiadał wiedzę dotyczącą realizacji badań wyborczych oraz umiał zaplanować kampanię wyborczą, dokonać oceny i analizy sytuacji, określić cele i dobrać grupy docelowe. Na kurs składa się też przegląd narzędzi prowadzenia kampanii wyborczej oraz zasady ich doboru. Cały przedmiot prowadzony jest warsztatowo, studenci w trakcie toku zajęć opracowują poszczególne elementy kampanii wyborczej dla wybranego podmiotu politycznego.
Całkowita liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia wynosi 55. Konwersatorium obejmuje 30 godzin., czas potrzebny na przygotowanie projektu to 25 godzin.
Tematyka zajęć obejmuje zasady tworzenia i prowadzenia kampanii wyborczych. Szczególny nacisk położony jest na badanie potrzeb elektoratu oraz projektowanie narzędzi kampanii. Podczas zajęć studenci mają okazję w sposób warsztatowy samodzielnie zaplanować i wykonać niektóre z elementów kampanii wyborczej.
- Wprowadzenie do kampanii wyborczych.
- Partia polityczna jako główny podmiot działający w kampanii wyborczej.
- Zależności pomiędzy systemem wyborczym a strategiami kampanii wyborczych.
- Badania wyborcze.
- Znaczenie badań dla planowania kampanii wyborczych
- Analiza sytuacji wyjściowej.
- Strategie prowadzenie kampanii wyborczych (case study).
- Reklama i promocja jako najważniejsze narzędzia stosowane w kampanii wyborczej.
- Współpraca z mediami.
- Sytuacje kryzysowe w kampaniach wyborczych.
- Finansowanie kampanii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończonych zajęciach student:
K_W02 – zna i rozumie zjawiska związane z prowadzeniem kampanii wyborczych.
K_W03 - zna i rozumie znaczenie kampanii wyborczych dla życia społecznego oraz znaczenie badań opinii publicznej dla prowadzenia kampanii wyborczych.
K_W04 - zna i rozumie wybrane zjawiska związane z kampaniami wyborczymi i ich typami.
K_W05 - zna i rozumie funkcje kampanii wyborczych w demokracji.
K_U02 – potrafi identyfikować przyczyny i przebieg zjawisk na podstawie badań opinii publicznej.
K_U03 – potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy kampanii wyborczych.
K_U08 – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę związaną z realizacją badań opinii publicznej oraz analizą i prowadzeniem kampanii wyborczych.
K_U09 – potrafi prezentować własne interpretacje badań oraz strategii kampanii wyborczych.
K_U10 – potrafi gromadzić, hierarchizować i przetwarzać informacje oraz tworzyć grupowe projekty dotyczące kampanii wyborczych
K_K02 - jest gotów do realizacji grupowych projektów badawczych dotyczących kampanii wyborczych.
Kryteria oceniania
Na zaliczenie składa się projekt kampanii wyborczej realizowany w kilkuosobowych grupach, dopuszczalne są dwie nieobecności.
Literatura
M. Cichosz, (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń 2003
W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005
A. Drzycimski, Sztuka kształtowania wizerunku,
A. W. Jabłoński, L. Sobkowiak (red.), Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002
M. Kolczyński, J. Sztumski, Marketing polityczny, Katowice 2003
E. M. Komorowska, Jak wygrać wybory : poradnik dla kandydata do rad gmin, powiatów, województw, Warszawa 1998
S. T. Kuśmierek, Poradnik organizatora (szefa sztabu) kampanii wyborczej do samorządu : gminnego, powiatowego, wojewódzkiego, Warszawa 1998
M. Mazur, Marketing polityczny, Warszawa 2002
W. Mazurkiewicz, Jak wygrywać wybory czyli kampanie i socjotechniki wyborcze, Warszawa 1998
S. Wilkos, W. Ferenc (red.), Kampania wyborcza. Strategia, taktyka, komunikacja, Warszawa 2001
R. Wiszniowski, Marketing wyborczy, Warszawa – Wrocław 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: