Podstawy zarządzania (MP) 2102-L-D5POZA
TEMATYKA ZAJĘĆ
1. Organizacja i zarządzanie organizacją – podstawowe pojęcia. Praca menedżera i jej specyfika; umiejętności i role kierownicze
- Pojęcie organizacji (organizacja w znaczeniu rzeczowym, czynnościowym i atrybutowym). Organizacja w ujęciu systemowym: przedsiębiorstwo jako system społeczno-kulturowy.
- Co to znaczy zarządzać organizacją? Funkcje zarządzania.
- Miary jakości zarządzania.
- Organizacja a otoczenie; typy otoczenia organizacji; związki organizacji z otoczeniem.
- Cechy pracy menedżera; typy ról kierowniczych.
- Zarządzanie w systemach otwartych i zamkniętych.
- Co to znaczy być dobrym menedżerem; umiejętności niezbędne na różnych szczeblach zarządzania.
- Podstawy władzy menedżera w organizacji.
- Typowe problemy pracy kierowniczej i sposoby radzenia sobie z nimi.
Studium przypadku: Complus sp. z o.o (identyfikacja funkcji zarządzania i typowych problemów pracy kierowniczej.
2. Strategia organizacji. Podstawy zarządzania strategicznego.
- Cele organizacji. Planowanie celów.
- Strategia jako instrument zarządzania.
- Podstawowe metody analizy strategicznej. Analiza otoczenia i organizacji. Wzajemne dopasowanie otoczenia i organizacji. Analiza typu SWOT.
- Okno produktu/rynku Ansoffa. Macierze BCG. Model M.E. Portera.
- Elementy i typy strategii. Strategie funkcjonalne.
Studium przypadku: Zakłady Rollei Franke & Heidecke
3. Kultura organizacyjna jako narzędzie zarządzania. Kształtowanie kultury organizacyjnej.
- Pojęcie i znaczenie kultury przedsiębiorstwa.
- Różne modele i koncepcje kultury organizacyjnej (m. in. koncepcja E. Scheina).
- Pozytywne i negatywne efekty silnych kultur organizacyjnych.
- Typologie kultur organizacyjnych.
- Kultury narodowe a kultury organizacyjne.
- Rola przywództwa w kształtowaniu tożsamości kulturowej organizacji.
Studium przypadku Body Shop. Analiza kultury organizacyjnej firmy Body Shop. Budowa misji organizacji.
4. Podział pracy i struktury organizacyjne
- Zasady organizowania - tworzenie struktury organizacji.
- Typy struktur organizacyjnych (funkcjonalne, dywizjonalne/produktowe, macierzowe)
- Hierarchia w organizacji: delegacja władzy i decentralizacja; zasady delegowania odpowiedzialności; właściwa rozpiętość kierowania.
- Specjalizacja pracy; specjalizacja a zadowolenie z pracy i wydajność pracy; wzbogacanie pracy.
Studium przypadku: Dr Hans Haller. Diagnozowanie niesprawności struktur organizacyjnych. Przygotowanie projektu zmian struktury organizacyjnej.
5-6. Przywództwo w organizacji.
- Czym jest przywództwo organizacyjne. Znaczenie skutecznego przywództwa.
- Teorie przywództwa – uniwersalistyczne i sytuacyjne.
- Cechy przywódcze i style przewodzenia (typologie stylów przewodzenia, przywództwo transakcyjne, transformacyjne itp.).
- Wyznaczniki skuteczności przewodzenia: badania i dyskusje. Klasyczne koncepcje Fiedlera, Reddina, Herseya/Blancharda, Blake’a/Mounton i in.
- Wzór osobowy „lidera XXI wieku”.
Studium przypadku: Firma komputerowa „Saturn”. Rekonstrukcja cech przywództwa transformacyjnego. Studium przypadku: Bernd.
7-8. Motywowanie w organizacji.
- Rola motywowania w kierowaniu zespołami pracowniczymi.
- Koncepcje motywacji: teorie potrzeb i teorie procesu. Teoria Maslowa, Herzberga, McClellanda i in.
- Przekształcanie motywów w działanie. Zasady skutecznego motywowania. Reguły nagradzania i karania w środowisku organizacyjnym.
- Systemy motywacyjne w przedsiębiorstwie. Coaching jako nowoczesny model motywowania.
Studium przypadku: Agencja ogłoszeniowa „Flaver” . Analiza niesprawności systemu motywowania pracowników.
9. Skuteczne komunikowanie się w organizacji. Konflikty organizacyjne.
- Znacznie komunikowania się w zarządzaniu organizacją. Komponenty procesu komunikowania się.
- Rodzaje i formy komunikowania się w organizacji (poziome, hierarchiczne, sformalizowane itd.). Sieci komunikacyjne w organizacji.
- Style komunikowania się a przywództwo.
- Bariery i zakłócenia komunikacji organizacyjnej - sposoby pokonywania.
- Komunikowanie się organizacji z otoczeniem.
- Konflikty organizacyjne. Typy konfliktów. Ich skutki i wpływ na procesy organizacyjne.
- Sposoby zapobiegania konfliktom. Rozwiązywanie konfliktów. Wykorzystywanie pozytywnych aspektów konfliktów organizacyjnych w zarządzaniu.
Studium przypadku: Rozmowa oceniająca. Analiza błędów popełnianych w czasie rozmowy oceniającej
10-11. Zarządzanie zmianami i innowacjami w organizacji. Organizacja ucząca się
- Przyczyny zmian i rodzaje zmian w organizacji.
- Rola przywództwa we wprowadzaniu zmian w organizacji.
- Bariery zmian. Przyczyny oporów wobec zmian wśród pracowników i metody pokonywania.
- Trzyetapowy model wprowadzania zmian K. Lewina. Reguły skutecznego wprowadzania zmian wg Lewina. Inne modele wprowadzania zmian.
- Zasady zarządzania innowacjami w organizacji. Cechy innowacyjnej organizacji.
- Metody heurystyczne i ich przydatność w kreowaniu innowacji.
- Model organizacji uczącej się.
12. Budowa zespołu i kierowanie zespołem.
- Morfologia grup pracowniczych: skład grupy, normy i role grupowe w środowisku organizacyjnym.
- Spoistość grupy a jej wydajność. Kolektywne wzorce działania.
- Wykorzystanie zespołów zadaniowych w organizacji. Zasady kierowania zespołami zadaniowymi. Fazy tworzenia zespołu.
- Wady i zalety grupowego rozwiązywania problemów.
13. Zarządzanie jakością .
- Definicja jakości. Historia idei jakości (W.E.Deming, J. Juran, K. Ishikawa). Rola jakości produktów i usług w warunkach współczesnych gospodarek.
- 14. zasad Deminga
- Systemy jakości: TQM i ISO. Księga jakości.
- Budowanie jakości w stosunkach z klientem zewnętrznym i wewnętrznym.
- Techniki stosowane w zarządzaniu jakością (histogramy, diagram Ishikawy, diagram Pareto itd.)
- Zasady pomiaru jakości.
14. Społeczna odpowiedzialność biznesu
- Geneza CSR
- Dyskusje wokół postulatów społecznej odpowiedzialności biznesu
- Koncepcja interesariuszy
- Instrumentarium CSR
15. Powtórzenie przerobionego materiału i podsumowanie zajęć.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
WIEDZA
K_W02 – zna i rozumie rolę człowieka w odniesieniu do sprawnego funkcjonowania organizacji formalnych (w tym również w odniesieniu do działalności zawodowej i przedsiębiorczości).
K_W03 – zna i rozumie warunki i formy sterowania i zarządzania organizacjami formalnymi, jako szczególnie istotnych struktur życia społecznego.
K_W04 – zna i rozumie wybrane zjawiska zarządzania, administracji oraz prawa w wymiarze polskim, europejskim i światowym, a także zasady funkcjonowania organizacji formalnych w różnych wymiarach życia społecznego.
K_W05 - zna i rozumie pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu i jego rolę w społeczeństwie obywatelskim
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02 – potrafi identyfikować przyczyny i przebieg zjawisk dotyczących sfery zarządzania organizacjami formalnymi; potrafi także badać i wyjaśniać rolę związanym z procesami zarządzania struktur społecznych, ekonomicznych i kulturowych we współczesnym świecie.
K_U03 - potrafi wykorzystywać wiedzę dotyczącą przywództwa, zarządzania zmianami i innowacjami oraz budowania i kierowania zespołem do analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w różnych obszarach, w tym .
K_U08 – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem różnych źródeł informacji oraz nowoczesnych technologii.
K_U09 - potrafi prezentować własne interpretacje zjawisk w obszarze zarządzania w kontekście politycznym oraz konfrontować je z poglądami innych studentów i różnych autorów
K_U10 - gromadzić, hierarchizować i przetwarzać informacje oraz tworzyć indywidualnie oraz grupowo prace pisemne i projekty dotyczące zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnorodnych źródeł.
KOMPETENCJE
K_K02 – jest gotów do pracy indywidualnej i grupowej w zakresie realizacji projektów badawczych i społecznych, a także odpowiedniego określania priorytetów służących realizacji określonych przez siebie i innych zadań.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia kursu PODSTAWY ZARZĄDZANIA jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu końcowego. Warunkiem przystąpienia do testu jest aktywność merytoryczna na zajęciach oraz inne elementy przewidziane przez prowadzącego. Jako element dodatkowy, podnoszący ocenę, traktowane będzie przygotowanie prezentacji/referatu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
PODRĘCZNIKI
a) PODSTAWOWE
* J. Szczupaczyński - Anatomia zarządzania organizacją. Międzynarodowa Szkoła Menedżerów. Warszawa 2002 (drugie wydanie)
* Mary Jo Hatch: Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 – lub G. Morgan: Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 1997.
b) ZALECANE - DODATKOWE
* J.A.F. Stoner, R.Freeman, D.R.Gilbert - Kierowanie. PWE. Warszawa 1997
* R.W.Griffin - Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996
* A.K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.): Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa 1995. Wyd. naukowe PWN
* R.A.Webber - Zasady zarządzania organizacjami. PWE. Warszawa 1996
* S.P. Robbins: Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 1998
* A. Jachnis: Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia. Difin, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: