Myśl polityczna II 2102-L-D4MYPO
Celem podstawowym przedmiotui jest prezentacja głównych nurtów myśli politycznej. Analizie zostanie poddany katalog fundamentalnych pojęć właściwych dla dyskursu o naturze życia politycznego oraz dynamika ich reinterpretacji w ramach wyodrębniających się tradycji. W szczególności dokonana zostanie prezentacja ontologicznych, epistemologicznych, etycznych, historiozoficznych i antropologicznych przesłanek poszczególnych stylów myślenia. Prezentacja uwzględnia z jednej strony motyw ciągłości (podobieństwo pytań i przesłanek decydujących o ich zadawaniu), jak i motyw zmiany (zarówno reinterpretację tych pytań, odmienność prefigurujących je przesłanek, jak i odmienność udzielanych odpowiedzi). Analizowane więc będą procesy świadomej kontynuacji, nieświadomej kontynuacji, świadomej reinterpretacji, nieświadomej reinterpretacji jak i „rewolucje mentalne” znoszące perspektywy problemowe epok poprzednich. Katalog podejmowanych problemów obejmuje następujące zagadnienia: ontologiczny status życia politycznego, jego epistemologiczne legitymacje, zależność wyobrażeń politycznych od koncepcji antropologicznych i historiozoficznych, zagadnienie natury i charakteru podmiotu, odmienność relacji zbiorowość/jednostka, wpływ kontekstu historycznego na wyobraźnię polityczną.
Zalecenia samodzielnego studiowania przez studenta tekstów źródłowych celem kształcenia indywidualnej umiejętności interpretacji.
W cyklu 2023L:
Celem podstawowym przedmiotui jest prezentacja głównych nurtów myśli politycznej. Analizie zostanie poddany katalog fundamentalnych pojęć właściwych dla dyskursu o naturze życia politycznego oraz dynamika ich reinterpretacji w ramach wyodrębniających się tradycji. W szczególności dokonana zostanie prezentacja ontologicznych, epistemologicznych, etycznych, historiozoficznych i antropologicznych przesłanek poszczególnych stylów myślenia. Prezentacja uwzględnia z jednej strony motyw ciągłości (podobieństwo pytań i przesłanek decydujących o ich zadawaniu), jak i motyw zmiany (zarówno reinterpretację tych pytań, odmienność prefigurujących je przesłanek, jak i odmienność udzielanych odpowiedzi). Analizowane więc będą procesy świadomej kontynuacji, nieświadomej kontynuacji, świadomej reinterpretacji, nieświadomej reinterpretacji jak i „rewolucje mentalne” znoszące perspektywy problemowe epok poprzednich. Katalog podejmowanych problemów obejmuje następujące zagadnienia: ontologiczny status życia politycznego, jego epistemologiczne legitymacje, zależność wyobrażeń politycznych od koncepcji antropologicznych i historiozoficznych, zagadnienie natury i charakteru podmiotu, odmienność relacji zbiorowość/jednostka, wpływ kontekstu historycznego na wyobraźnię polityczną. |
W cyklu 2024L:
Celem podstawowym przedmiotui jest prezentacja głównych nurtów myśli politycznej. Analizie zostanie poddany katalog fundamentalnych pojęć właściwych dla dyskursu o naturze życia politycznego oraz dynamika ich reinterpretacji w ramach wyodrębniających się tradycji. W szczególności dokonana zostanie prezentacja ontologicznych, epistemologicznych, etycznych, historiozoficznych i antropologicznych przesłanek poszczególnych stylów myślenia. Prezentacja uwzględnia z jednej strony motyw ciągłości (podobieństwo pytań i przesłanek decydujących o ich zadawaniu), jak i motyw zmiany (zarówno reinterpretację tych pytań, odmienność prefigurujących je przesłanek, jak i odmienność udzielanych odpowiedzi). Analizowane więc będą procesy świadomej kontynuacji, nieświadomej kontynuacji, świadomej reinterpretacji, nieświadomej reinterpretacji jak i „rewolucje mentalne” znoszące perspektywy problemowe epok poprzednich. Katalog podejmowanych problemów obejmuje następujące zagadnienia: ontologiczny status życia politycznego, jego epistemologiczne legitymacje, zależność wyobrażeń politycznych od koncepcji antropologicznych i historiozoficznych, zagadnienie natury i charakteru podmiotu, odmienność relacji zbiorowość/jednostka, wpływ kontekstu historycznego na wyobraźnię polityczną. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 – Posiada wiedzę o historii myśli politycznej (historii idei), jej miejscu i roli w nauce o polityce i relacji z innymi naukami społecznymi.
K_W02 – Potrafi w ramach myśli politycznej scharakteryzować postawy antropocentryczne i antyantropocentryczne i wykazać ich istotne konsekwencje;
- rozróżnia konsekwencje teocentryzmu, naturalizmu i ekspresywizmu dla myślenia o polityce.
K_W04 –Potrafi rozpoznawać związki pomiędzy poszczególnymi odmianami i tradycjami myśli politycznej a ujmowanym w płaszczyźnie historycznej środowiskiem ekonomicznym, społecznym i kulturowym.
K_W05 – Potrafi rozróżniać odmienne interpretacje podstawowych kategorii dotyczących państwa, władzy i polityki.
- potrafi przedstawić stanowisko różnych nurtów myśli politycznej wobec demokracji i społeczeństwa obywatelskiego.
– potrafi nazywać, identyfikować i charakteryzować podstawowe nurty i tradycje w myśli politycznej.
- potrafi objaśniać – w oparciu o historię myśli politycznej – podstawowe legitymacje epistemologiczne rzeczywistości politycznej.
- potrafi objaśniać – w oparciu o historię myśli politycznej – podstawowe kontrowersje dotyczące natury podmiotu politycznego.
- potrafi objaśniać – w oparciu o historię myśli politycznej – podstawowe tradycje wyróżnienia i zespolenia.
- potrafi objaśniać – w oparciu o historię myśli politycznej – podstawowe tradycje normatywnego porządkowania rzeczywistości.
umiejętności
K_U01- Potrafi interpretować (świadom interpretacyjnego pluralizmu) naturę zjawisk ideowych oraz znajdować relacje pomiędzy ideami a innymi sferami rzeczywistości.
K_U07- Identyfikuje, analizuje i porównuje aksjologiczne przesłanki różnych tradycji myśli politycznej;
- rozróżnia tradycje opisowe i normatywne w historii myśli politycznej oraz jest w stanie identyfikować przejawianie się tych drugich.
K_U10-Ma umiejętność gromadzenia, hierarchizowania, przetwarzania informacji oraz tworzenia prac pisemnych w języku polskim z wykorzystaniem metody i słownika historyka myśli politycznej.
K_U11-Ma umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystanie metody i słownika historyka myśli politycznej.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym.
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze). Przekroczenie liczby dopuszczalnych nieobecności skutkuje koniecznością dodatkowej pracy - np. zaliczenie na dyżurze.
Zaliczenie w semestrze zimowym na podstawie aktywności na zajęciach i sprawdzianu wiedzy. Zaliczenie w semestrze letnim na podstawie aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa przedmiotu jest wypadkową aktywności na zajęciach (40%) i egzaminu pisemnego (60%).
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest zdanie egzaminu pisemnego na co najmniej ocenę dostateczną.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura obowiązkowa
S. Filipowicz, Historia myśli polityczno - prawnej, Gdańsk 2007.
Historia idei politycznych (wybór tekstów), t 1 – 2, Wydawnictwa UW, kol. wyd.
Doktryny polityczne XIX i XX wieku,(red. K.Chojnicka i W. Kozub-Ciembroniewicz), Kraków 2000.
Współczesna myśl polityczna.Wybór tekstów źródłowych, [red.K.Karolczak i in.], W-wa 1994.
J.Szacki, Historia myśli socjologicznej, kolejne wydania, wyb. fragm..
Z. Kuderowicz, Filozofia dziejów, kol.wyd, wybr. fragm..
Literatura uzupełniająca:
J. P. Vernant, Źródła myśli greckiej, kol.wyd.
J. Delumeau, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w., W-wa 1986, t. 1, s. 13-96, 265-280.
P.Manent, Intelektualna historia liberalizmu, Kraków 1994.
P. Hazard, Myśl europejska w XVIII w. Od Monteskiusza do Lessinga, W-wa 1972.
T. Klementewicz, K. Pieliński, Politycy i technokraci. Kierowanie w państwie i systemie światowym: między teorią a ideologią, Białystok 2011, cz. II.
A. Jawłowska, Drogi kontrkultury, W-wa 1975, s. 103-114, 167-206, 241-308.
K. Pieliński, Konserwatyzm jako oswajanie chaosu świata empirycznego, W-wa 1993..
Neokonserwatyzm, red. I. Stelzer, W-wa 2007, s. 11-27, 40-71.
J. Gray, Dwie twarze liberalizmu, Warszawa 2001.
Z. Rau, Liberalizm. Zarys myśli politycznej XIX i XX w., W-wa 2000;
R. Legutko, Spory o kapitalizm, Kraków 1994, s. 9-63;
L. Kołakowski, Główne nurty marksizmu, kol. wyd., wyb. fragm..
Walicki, Marksizm i skok do królestwa wolności, W-wa 1996, wyb. fragm..
P. de Laubier, Myśl społeczna Kościoła Katolickiego od Leona XIII do Jana Pawła II, W-wa Kraków 1988 lub W. Ockenfels, Zarys katolickiej nauki społecznej, W-wa 1995.
L.Strauss, J. Cropsey, Historia filozofii politycznej, , Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: