Psychologia społeczna 2102-L-D2PSSP
Program zajęć i literatura:
I. Relacje człowiek społeczeństwo jako przedmiot badań psychologii społecznej.
• P. Zimbardo, Psychologia i życie rozdz. 2, Warszawa 1999
• E. Aronson, Psychologia społeczna, rozdz.1 i 2, Warszawa 1997
• B. Wojciszke, Makropsychologia - wyłaniająca się dziedzina wiedzy w: Kolokwia Psychologiczne, t. 4/1999
II. Główne koncepcje psychologiczne człowieka.
1. Behawioryzm. 2. Psychoanaliza. 3. System obronny ja. 4. Koncepcja poznawcza. Koncepcja humanistyczna
• J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998
• P. Zimbardo, Psychologia i życie, rozdz. 14., Warszawa 1999
• T. Tomaszewski, Główne idee współczesnej psychologii, s. 37-94, s. 123- 144, Warszawa 1998
III-IV. Rozumienie siebie.1. Sposoby rozumienia siebie. 2. Pojęcie„ja”. 3.Rodzaje „ja”. 4. Samoocena
5. Temperament i osobowość 6.Poczucie sprawstwa.
• E. Aronson, Psychologia społeczna, rozdz. 6.
• A.G. Greenwald, Utajone poznanie społeczne: postawy, wartościowanie siebie i stereotypy w: Przegląd psychologiczny 38/1 1995
• D.G.Myers, Psychologia społeczna, rozdz.2
V.Poznanie społeczne. 1. Proces poznania społecznego.2.Pojęcie schematów poznawczych. 3.Aktywizacja i zmiana schematów poznawczych. 4.Heurystyki oceniania i reprezentatywności.
• E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 4
• E. Aronson, Człowiek istota społeczna, rozdz.4
• D. G. Myers, Psychologia społeczna, rozdz. 5
• B. WojciszkeCzłowiek wśród ludzi, rozdz. 2.1
VI. Spostrzeganie społeczne. 1. Proces spostrzegania społecznego. 2.Znaczenie zachowań niewerbalnych w spostrzeganiu społecznym. 3. Ukryte teorie osobowości. 4. Istota procesu atrybucyjnego. 5. Ocenianie innych. 6.Samospełniające się proroctwa.
• E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 5
• M. Kofta, Procesy atrybucji w postrzeganiu społecznym, w: Psychologia społeczna, t.1 Materiały dydaktyczne dla studentów SWPS, pod red. K. Skarżyńskiej
• K. Skarżyńska, Podejście atrybucyjne w psychologii i teorie atrybucji, w: w: Psychologia społeczna, t.1 Materiały dydaktyczne dla studentów SWPS, pod red. K. Skarżyńskiej
• B. Wojciszke, Człowiek wśród ludzi, rozdz.3
• D. G. Myers, Psychologia społeczna, rozdz.3
VII-VIII. Postawy. 1.Pojęcie i komponenty postaw. 2. Wartości a postawy. 3.Rodzaje postaw. 4.Postawy a zachowanie. Kształtowanie i zmiana postaw. 1. Źródła zmiany postaw. 2. Dwuprocesualny model perswazji. 3. Trwałość postaw.
• E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 8
• M. Marody, Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy, Warszawa 1976, s. 129-173
• G. Bohner, M. Wanke, Postawy i zmiana postaw, GWP, 2004, rozdz.1 i 2.
• K. Messyasz, Postawy polityczne młodzieży polskiej w świetle badań empirycznych, w: Władza sądzenia 7/2015
• Komunikaty CBOS
IX. Agresja. Źródła agresji. Teoria frustracji-agresji. Teoria społecznego uczenia się. Agresja w środkach masowego przekazu. Sposoby przeciwdziałania agresji.
• E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 12
• E. Aronson, Człowiek istota społeczna, rozdz.6, Frączek A. Socjalizacja a agresja, Warszawa 1993
• E. Aronson, Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, cz. VI Agresja u człowieka, Warszawa 2001
X. Zachowania prospołeczne. Koncepcje zachowania prospołecznego; socjobiologia, teoria wymiany społecznej, altruizm. Osobowość altruistyczna. Społeczne uwarunkowania zachowań prospołecznych
• E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 11
• B. Weigl, Odwzajemnianie jako przesłanka zmiany stosunku do innych, W. Łukaszewski, Kto dwa razy daje: wielokrotne pomaganie, w: Kolokwia Psychologiczne, t. 8/2000
• Szuster, Orientacje prospołeczne a preferowane wartości, w: Jednostka i społeczeństwo, pod red. M. Lewickiej, Gdańsk 2002
XI. Wpływ społeczny. Psychologiczne aspekty perswazji. 1.Strategie perswazyjne. 3.Skuteczność komunikatów perswazyjnych i jej wyznaczniki. 4.Perswazja a manipulowanie ludźmi. 5. Perswazja w reklamie. Wpływ mediów na społeczeństwo. Reguły i mechanizmy.
- B. Wojciszke, Człowiek wśród ludzi, rozdz. 6
- G. Bohner, M. Wanke, Postawy i zmiana postaw, GWP, 2004, rozdz. 6 i7.
- R. Garpiel, K. Leszczyńska, Sztuka perswazji, Kraków 2004
- D. Doliński red., Wpływ społeczny w sytuacjach codziennych i niecodziennych, Warszawa 2015.
XII. Grupy społeczne i zjawiska w ich obrębie. Konformizm. Pojęcie konformizmu i nonkonformizmu. Czynniki wpływające na zachowania konformistyczne. Przywództwo. Decydowanie w grupie.
• E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 7
• E. Aronson, Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów, cz. II Konformizm i posłuszeństwo, Warszawa 2001
XIII. Psychologia tłumu. Rodzaje tłumów. Deindywiduacja.
- G. le Bon. Psychologia tłumu, Warszawa, dowolne wydanie
XIV. Atrakcyjność interpersonalna. Korelaty atrakcyjności. Autoprezentacje zdobywcze i obronne. Zjawisko internalizacji maski.
• E. Aronson, Człowiek istota społeczna, rozdz. 10
• M. Snyder, Procesy obserwacyjnej samokontroli, w: Psychologia społeczna, t.2 Materiały dydaktyczne dla studentów SWPS, pod red. K. Skarżyńskiej
• J. Czarnota-Bojarska, Obserwacyjna samokontrola a funkcjonowanie w grupie w: Psychologia społeczna, t.2 Materiały dydaktyczne dla studentów SWPS, pod red. K. Skarżyńskiej
• Szmajke, Autoprezentacje, Olsztyn 1999, cz. 1
Dodatkowo czasopisma z zakresu psychologii społecznej, np.: Charaktery, Coaching, Psychologia społeczna. Komunikaty CBOS na temat poczucia bezpieczeństwa, więzi społecznych ,postaw i zachowań wobec CoVID
W cyklu 2023L:
Program zajęć i literatura: I. Relacje człowiek społeczeństwo jako przedmiot badań psychologii społecznej. • P. Zimbardo, Psychologia i życie rozdz. 2, Warszawa 1999 II. Główne koncepcje psychologiczne człowieka. 1. Behawioryzm. 2. Psychoanaliza. 3. System obronny ja. 4. Koncepcja poznawcza. Koncepcja humanistyczna • J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998 III-IV. Rozumienie siebie.1. Sposoby rozumienia siebie. 2. Pojęcie„ja”. 3.Rodzaje „ja”. 4. Samoocena V.Poznanie społeczne. 1. Proces poznania społecznego.2.Pojęcie schematów poznawczych. 3.Aktywizacja i zmiana schematów poznawczych. 4.Heurystyki oceniania i reprezentatywności. VI. Spostrzeganie społeczne. 1. Proces spostrzegania społecznego. 2.Znaczenie zachowań niewerbalnych w spostrzeganiu społecznym. 3. Ukryte teorie osobowości. 4. Istota procesu atrybucyjnego. 5. Ocenianie innych. 6.Samospełniające się proroctwa. VII-VIII. Postawy. 1.Pojęcie i komponenty postaw. 2. Wartości a postawy. 3.Rodzaje postaw. 4.Postawy a zachowanie. Kształtowanie i zmiana postaw. 1. Źródła zmiany postaw. 2. Dwuprocesualny model perswazji. 3. Trwałość postaw. • E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 8 IX. Agresja. Źródła agresji. Teoria frustracji-agresji. Teoria społecznego uczenia się. Agresja w środkach masowego przekazu. Sposoby przeciwdziałania agresji. X. Zachowania prospołeczne. Koncepcje zachowania prospołecznego; socjobiologia, teoria wymiany społecznej, altruizm. Osobowość altruistyczna. Społeczne uwarunkowania zachowań prospołecznych XI. Wpływ społeczny. Psychologiczne aspekty perswazji. 1.Strategie perswazyjne. 3.Skuteczność komunikatów perswazyjnych i jej wyznaczniki. 4.Perswazja a manipulowanie ludźmi. 5. Perswazja w reklamie. Wpływ mediów na społeczeństwo. Reguły i mechanizmy. XII. Grupy społeczne i zjawiska w ich obrębie. Konformizm. Pojęcie konformizmu i nonkonformizmu. Czynniki wpływające na zachowania konformistyczne. Przywództwo. Decydowanie w grupie. XIV. Atrakcyjność interpersonalna. Korelaty atrakcyjności. Autoprezentacje zdobywcze i obronne. Zjawisko internalizacji maski. Dodatkowo czasopisma z zakresu psychologii społecznej, np.: Charaktery, Coaching, Psychologia społeczna. Komunikaty CBOS na temat poczucia bezpieczeństwa, rynku pracy, przedsiębiorczości indywidualnej ,postaw i zachowań wobec CoVID |
W cyklu 2024L:
Program zajęć i literatura: I. Relacje człowiek społeczeństwo jako przedmiot badań psychologii społecznej. • P. Zimbardo, Psychologia i życie rozdz. 2, Warszawa 1999 II. Główne koncepcje psychologiczne człowieka. 1. Behawioryzm. 2. Psychoanaliza. 3. System obronny ja. 4. Koncepcja poznawcza. Koncepcja humanistyczna • J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998 III-IV. Rozumienie siebie.1. Sposoby rozumienia siebie. 2. Pojęcie„ja”. 3.Rodzaje „ja”. 4. Samoocena V.Poznanie społeczne. 1. Proces poznania społecznego.2.Pojęcie schematów poznawczych. 3.Aktywizacja i zmiana schematów poznawczych. 4.Heurystyki oceniania i reprezentatywności. VI. Spostrzeganie społeczne. 1. Proces spostrzegania społecznego. 2.Znaczenie zachowań niewerbalnych w spostrzeganiu społecznym. 3. Ukryte teorie osobowości. 4. Istota procesu atrybucyjnego. 5. Ocenianie innych. 6.Samospełniające się proroctwa. VII-VIII. Postawy. 1.Pojęcie i komponenty postaw. 2. Wartości a postawy. 3.Rodzaje postaw. 4.Postawy a zachowanie. Kształtowanie i zmiana postaw. 1. Źródła zmiany postaw. 2. Dwuprocesualny model perswazji. 3. Trwałość postaw. • E. Aronson i in. Psychologia społeczna, rozdz. 8 IX. Agresja. Źródła agresji. Teoria frustracji-agresji. Teoria społecznego uczenia się. Agresja w środkach masowego przekazu. Sposoby przeciwdziałania agresji. X. Zachowania prospołeczne. Koncepcje zachowania prospołecznego; socjobiologia, teoria wymiany społecznej, altruizm. Osobowość altruistyczna. Społeczne uwarunkowania zachowań prospołecznych XI. Wpływ społeczny. Psychologiczne aspekty perswazji. 1.Strategie perswazyjne. 3.Skuteczność komunikatów perswazyjnych i jej wyznaczniki. 4.Perswazja a manipulowanie ludźmi. 5. Perswazja w reklamie. Wpływ mediów na społeczeństwo. Reguły i mechanizmy. XII. Grupy społeczne i zjawiska w ich obrębie. Konformizm. Pojęcie konformizmu i nonkonformizmu. Czynniki wpływające na zachowania konformistyczne. Przywództwo. Decydowanie w grupie. XIV. Atrakcyjność interpersonalna. Korelaty atrakcyjności. Autoprezentacje zdobywcze i obronne. Zjawisko internalizacji maski. Dodatkowo czasopisma z zakresu psychologii społecznej, np.: Charaktery, Coaching, Psychologia społeczna. Komunikaty CBOS na temat poczucia bezpieczeństwa, rynku pracy, przedsiębiorczości indywidualnej ,postaw i zachowań wobec CoVID |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W02 - Student zna i rozumie procesy grupowe zachodzące we współczesnych społeczeństwach, w tym te odnoszące się do jednostki, społeczeństwa i państwa.
K_W03 - Student zna i rozumie warunki oraz formy grupowego uczestnictwa w życiu społecznym, dostrzega więzi społeczne, w tym te mające charakter prospołeczny.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 - Student potrafi analizować procesy grupowe zachodzące we współczesnych społeczeństwach oraz dostrzegać wzajemne relacje pomiędzy podstawowymi pojęciami z obszaru psychologii społecznej.
K_U07 - Student wykorzystuje normy i reguły życia społecznego do postępowania w sposób profesjonalny i etyczny.
KOMPETENCJE
K_K03 - Student jest gotowy do wykorzystania wiedzy z obszaru psychologii społecznej w pracy zawodowej oraz w innych sytuacjach społecznych.
Kryteria oceniania
Ocena aktywności, praca bieżąca, przygotowanie i zaprezentowanie wybranego zagadnienia.
Przedmiot kończy się testem.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
B. Wojciszke, Człowiek wśród ludzi, Warszawa 2002,
E.Aronson, Psychologia społeczna, Warszawa 1997,
R. Cialdini, Wywieranie wpływu, Gdańsk 1996,
D.Kenrick, S. Neuberg, R. Cialdini, Psychologia społeczna, Gdańsk, 2002,
K.Skarżyńska, Człowiek i polityka, Warszawa, 2005
Dodatkowo:
http://www.mediaispoleczenstwo.ath.bielsko.pl/art/08/08-Zak.pdfhttp://perswazja.biz/szesc-regul-roberta-cialdiniego/
https://charaktery.eu/artykul/dla-mezczyzny-sercem-jest-swiat-dla-kobiety-serce-swiatem
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: