Neurolingwistyczne programowanie (NLP) w polityce i biznesie 2102-FA-NEPR
Treści programowe:
1. Neurolingwistyczne programowanie NLP – czym jest? Nowa dyscyplina naukowa czy manipulacja?
• Prekursorzy
• Jak działa NLP
• Cele NLP
• Dziedziny zastosowania NLP
2. Systemy reprezentacji
• Czym są preferowane systemy reprezentacji?
• Sposoby diagnozowania preferowanych systemów reprezentacji
• Wzrokowe wskaźniki systemów reprezentacji
• Badanie preferowanych systemów reprezentacji uczestników zajęć
3. Zastosowanie języka w NLP
• Pytania precyzujące
• Język hipnotyczny
• Metakomunikaty
• Niedookreślone rzeczowniki
• Niedookreślone czasowniki
• Modalne operatory możliwości
• Modalne operatory konieczności
4. Filtry postrzegania świata
• Orientacja na cel i na problem
• System myślenia w wielkiej lub małej skali
• Nastawienie wewnętrzne versus nastawienie zewnętrzne
• Diagnoza filtrów uczestników zajęć.
5. NLP a sztuka autoprezentacji
• Ćwiczenia umiejętności posługiwania się innym niż własny system reprezentacji
• Wywieranie wpływu – ćwiczenia z użyciem NLP
6. NLP a polityka
• Analiza wypowiedzi (przemówień) polityków
• Język programów poszczególnych partii politycznych
• Konstrukcja wystąpienia publicznego
7. NLP w biznesie
• Czego oczekiwać po treningu NLP dla menedżerów i kadry zarządzającej
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W efekcie kształcenia student rozumie istotę i znaczenie NLP. Jest w stanie zdiagnozować swój i innych preferowany system reprezentacji. Student jest w stanie stosować podstawowe techniki NLP w różnych okolicznościach życiowych, zawodowych i społecznych.
Kryteria oceniania
Obowiązkowa obecność na zajęciach, zaliczenie zadań przedstawianych w toku zajęć przez prowadzącego, kolokwium zawierające zadania zastosowania wiedzy z zakresu NLP w konkretnych zadaniach. Zaliczenie poprawkowe jest w formie ustnej.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bandler Richard, Magia w działaniu, Sesje NLP Richarda Bandlera, Wyd. ONE Press 2008.
Bandler Richard, Sekret NLP, czyli poznaj siebie, uporaj się ze złymi nawykami i zacznij poprawnie żyć, Wyd. ONE Press 2010.
Hogan Kewin, Psychologia perswazji. Strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Jacek Santorski &Co Agencja Wydawnicza 2005.
Knight Sue, NLP w biznesie. Techniki skutecznego przekonywania, Wyd. Helion 2006.
Lakhani Dave, Perswazja. Sztuka zdobywania tego, czego pragniesz, Wyd. Helion 2007.
Leary Mark, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, GWP 2007.
Mc Lead Angus, Sztuka stosowania NLP w grupie. Ja, mój zespół i ja, Wyd. ONE Press 2008.
Molden David, Hutchinson Pat, Genialne NLP. Myśl I działaj jak człowiek sukcesu, Wyd. ONE Press 2008.
O’Connor Joseph, Seymour John, NLP. Szkolenie menedżerów i trenerów, Wyd. Zysk i S-ka 2002.
O’Connor Joseph, Seymour John, NLP. Wprowadzenie do programowania neurolingwistycznego, Wyd. Zysk i S-ka 1996.
Pawełczyk Piotr, Piontek Dorota, Socjotechnika w komunikowaniu politycznym, Wyd. INPiDz UAM 1999.
Rzędowska Agaata, Rzędowski Jerzy, Wystąpienia publiczne w praktyce, Wyd. ONE Press 2009.
Teksty i pisma biznesowe, Harvard Business Press, Wyd One Press 2008.
Vaknin Shlomo, Biblia NLP. 210 wzorców, metod i strategii programowania neurolingwistycznego, Wyd. ONE Press 2010.
Vaknin Shlomo, NLP dla początkujących. Podstawowe pytania i odpowiedzi, Wyd. ONE Press 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: