Komunikowanie społeczne 2102-BW-M-Z1KOSP
Przedmiot ma za zadanie w sposób uporządkowany i systematyczny wprowadzić studentów w tematykę komunikowania społecznego ze szczególnym uwzględnieniem problematyki z obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Obok omówienia podstawowych pojęć i podejść badawczych z obszaru komunikowania społecznego (takich jak m.in. komunikowanie, selekcja informacji, agenda setting, priming), pojawią się także aspekty praktyczne związane z analizą mediów i społeczeństwa medialnego oraz komunikowania w sytuacji konfliktu i kryzysu. Studenci, opierając się na dorobku z obszaru nauki o komunikacji społecznej i mediach, będą mogli wykorzystać ją do analiz z obszaru nauk o bezpieczeństwie, wzbogacając tym samym nie tylko spojrzenie na bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, ale także pogłębiając zrozumienie znaczenia komunikowania społecznego w kontekście wyzwań i zagrożeń dla bezpieczeństwa zarówno państwa, jak i jednostki.
Zakres tematyczny konwersatorium obejmuje następujące grupy zagadnień:
- Wstęp do komunikowania społecznego: kwestie definicyjne, wzajemne relacje; funkcje mediów w dziedzinie bezpieczeństwa
- Komunikowanie w sytuacji konfliktu i sytuacji kryzysu
- Rozumienie informacji. Analiza recepcji mediów. Hipoteza różnicy wiedzy; agenda setting w kontekście ekspozycji instytucji bezpieczeństwa wewnętrznego
- Społeczny odbiór medialnych przekazów na temat bezpieczeństwa.
- Problematyka bezpieczeństwa wewnętrznego w mediach elektronicznych i drukowanych
W cyklu 2023Z:
Zakres tematyczny konwersatorium w cyklu 2023Z obejmuje następujące cztery bloki zagadnień: 1) Wymogi formalne + Wstęp do komunikowania społecznego – kwestie definicyjne, wzajemne relacje + funkcje mediów w dziedzinie bezpieczeństwa + perswazyjne i informacyjne aspekty komunikowania |
W cyklu 2024Z:
Zakres tematyczny konwersatorium w cyklu 2024Z obejmuje następujące cztery bloki zagadnień: 1) Wymogi formalne + Wstęp do komunikowania społecznego – kwestie definicyjne, wzajemne relacje + funkcje mediów w dziedzinie bezpieczeństwa + perswazyjne i informacyjne aspekty komunikowania |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W01, K_W02; K_W03
- student charakteryzuje relacje media – społeczeństwo z perspektywy różnych paradygmatów w kontekście bezpieczeństwa wewnętrznego państwa
- student rozumie więziotwórczy charakter procesów komunikowania społecznego
- student ma wiedzę oraz rozumie mechanizmy komunikowania perswazyjnego i informacyjnego oraz w sytuacjach konfliktów i kryzysów
Umiejętności: K_U01, K_U02
- student analizuje relacje między sposobem nagłośnienia problematyki bezpieczeństwa wewnętrznego w mediach a społecznym obrazem tej sfery i opracowuje problematykę bezpieczeństwa wewnętrznego w mediach
- student potrafi krytycznie formułować stanowisko wobec przekazu medialnego
- student potrafi dopasować strategie komunikacji do sytuacji konfliktowej i kryzysowej
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji efektów uczenia się: projekt.
Ocena projektu odnosi się do weryfikacji umiejętności studenta w zakresie efektów kształcenia, w tym w szczególności umiejętności analizy zawartości mediów oraz analizy agendy medialnej związanej z bezpieczeństwem wewnętrznym państwa.
Algorytm końcowej oceny z projektu przedstawia się następująco:
2 do 50%
3*** powyżej 50%, ale nie więcej niż 60%
3,5 powyżej 60%, ale nie więcej niż 70%
4 powyżej 70%, ale nie więcej niż 80%
4,5 powyżej 80%, ale nie więcej niż 90%
5 powyżej 90%
*** Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie
Bieżące przygotowanie do zajęć wraz z aktywnością dają możliwość podniesienia końcowej oceny o pół stopnia.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura przedmiotu:
B. Dobek-Ostrowska, "Podstawy komunikowania społecznego", Wrocław 2002
B. Dobek-Ostrowska (red.), "Nauka o komunikowaniu: podstawowe orientacje teoretyczne", Wrocław 2001
B. Dobek-Ostrowska, W. Sobera (red.), "Badania ilościowe i jakościowe w studiach nad komunikowaniem", Wrocław 2017
T. Goban-Klas, "Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu", Kraków 2006
E. M. Marciniak, "Komunikowanie społeczne", Warszawa 2014
M. Golka, "Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo dezinformacyjne", Warszawa 2020
S. Michalczyk, "Teoria komunikowania masowego," (skrypt dla studentów) Katowice 2019
E. Griffin, "Podstawy komunikacji społecznej", Warszawa, 2004
Źródła internetowe:
K. Ołtarzewska, "Zarządzanie komunikacją kryzysową w serwisie społecznościowym Facebook na przykładzie „Żytniagate”, [w:] D.
Piontek, S. Ossowski (red.), "Komunikowanie społeczne w dobie nowych technologii", Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, Poznań 2017
- M. Palczewski, "Selekcja informacji w mediach – zasady, wartości, manipulacje", „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, nr 2/2015
- "Księga Komunikacji Kryzysowej 2017. Podstawy zarządzania informacją w kryzysie", Rządowe Centrum Bezpieczeństwa
- J. Bartoszek, G. Biskupska, P. Wojtunik, "Strategie i cele wykorzystywania mediów przez organizacje terrorystyczne", [w:] "Polityka medialna instytucji państwowych w obszarze zagrożeń terrorystycznych", Materiały z II edycji międzynarodowej konferencji z cyklu Przeciwdziałanie terroryzmowi, Biblioteka „Bezpieczeństwa Narodowego”, kwartalnika wydawanego przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, tom 9, Warszawa 2009
- J. Wieczorek, "Agenda setting niepotwierdzona teoria czy rzeczywiste zjawisko?", „Świat idei i polityki”, tom 11/2012
- E. Nowak, "Teoria agenda-setting a nowe media", „ Studia Medioznawcze”, 3 (66) , 2016
- E. Nowak, "Koncepcja primingu w studiach nad komunikowaniem politycznym", „Studia Medioznawcze”, nr 2 (49) , 2012
- K. Derlatka, "Media społecznościowe w podnoszeniu świadomości bezpieczeństwa i komunikacji w zarządzaniu kryzysowym", „Interdyscyplinarne Studia Społeczne”, Numer 2 (2), 2016
- R. Klepka, "Analiza zawartości mediów: dlaczego i do czego można ją wykorzystać w nauce o bezpieczeństwie i politologii?", „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Securitateet Educatione Civili VI”, (2016)
W cyklu 2023Z:
Literatura przedmiotu: Źródła internetowe: |
W cyklu 2024Z:
Literatura przedmiotu: Źródła internetowe: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: