Strategie zapobiegania przestępczości 2102-BW-M-D2STZP
Przestępczość w rozumieniu prawnym i kryminologicznym.
Pojęcie strategii w zakresie zwalczania przestępczości i w zapobieganiu przestępczości.
Strategie destruktywne. Strategie kreatywne.
Etapy działań zapobiegawczych.
Pojęcie bezpieczeństwa, pojęcie bezpieczeństwa obywateli, pojęcie porządku publicznego.
Przestępczość jako rodzaj zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Pojęcie profilaktyki.
System przeciwdziałania przestępczości i patologiom.
Zakres odpowiedzialności organów za bezpieczeństwo i porządek publiczny w Polsce.
Zakres odpowiedzialności służb państwowych a zwłaszcza Policji w przedmiocie zapobiegania przestępczości.
Podstawy prawne działań profilaktycznych.
Lokalne programy prewencyjne – pojęcie.
Przesłanki faktyczne do działalności zapobiegawczej.
Zasady budowy programów prewencyjnych.
Rola rozpoznania zagrożeń działalnością przestępczą w wyborze tematyki prewencyjnej.
Etapy formułowania programów prewencyjnych.
Kryminogenne czynniki przestrzeni.
Wpływ środowiska na przestępczość.
Rola ochrony osób, mienia i obiektów w zakresie zapobiegania przestępczości.
Obiekty podlegające obowiązkowej ochronie.
Rola monitoringu obiektowego i ulicznego w profilaktyce.
Przedstawienie i omówienie (wybranych, aktualnie realizowanych) lokalnych programów profilaktycznych odnoszących się do: bezpieczeństwa osobistego obywateli, mienia obywateli, problematyki uzależnień, bezpieczeństwa w obszarze szkół i placówek wychowawczych, bezpieczeństwa w ruchu drogowym i zagrożeń terrorystycznych.
W cyklu 2023L:
Zasady skutecznej profilaktyki kryminologicznej:-indywidualizacja -kompleksowość (wielostronne stosowanie metod) -systematyczność (powtarzalność)Strategia: -naczelna orientacja systemu, stanowiąca główną linię i zarazem wytyczną postępowania kierownictwa tego systemu w związku sytuacjami jakie zachodzą w otoczeniu przy uwzględnieniu potencjału kadrowego, organizacyjnego, finansowego i technicznego -zaplanowane działania, których celem jest wyeliminowanie lub ograniczenie zjawisk przestępczych. Cechy strategii:1) horyzont czasowy: należy określić czas wykonania poszczególnych czynności oraz przewidywany czas wystąpienia efektów działań 2 )efekty: trzeba określić/nazwać to, co spodziewamy się uzyskać3) skupienie wysiłków: koncentracja na określonych celach, przeciwdziałanie rozproszeniu celów i działań4) układ decyzji: systematyzowanie ułożenia decyzji i organów je wydających np. ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych5) wszechobecność (powszechność): strategia dotyczy działań codziennych/sporadycznych, wszystkich pracowników/organizacji odpowiedzialnych za jej realizacje |
W cyklu 2024L:
Zasady skutecznej profilaktyki kryminologicznej:-indywidualizacja -kompleksowość (wielostronne stosowanie metod) -systematyczność (powtarzalność)Strategia: -naczelna orientacja systemu, stanowiąca główną linię i zarazem wytyczną postępowania kierownictwa tego systemu w związku sytuacjami jakie zachodzą w otoczeniu przy uwzględnieniu potencjału kadrowego, organizacyjnego, finansowego i technicznego -zaplanowane działania, których celem jest wyeliminowanie lub ograniczenie zjawisk przestępczych. Cechy strategii:1) horyzont czasowy: należy określić czas wykonania poszczególnych czynności oraz przewidywany czas wystąpienia efektów działań 2 )efekty: trzeba określić/nazwać to, co spodziewamy się uzyskać3) skupienie wysiłków: koncentracja na określonych celach, przeciwdziałanie rozproszeniu celów i działań4) układ decyzji: systematyzowanie ułożenia decyzji i organów je wydających np. ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych5) wszechobecność (powszechność): strategia dotyczy działań codziennych/sporadycznych, wszystkich pracowników/organizacji odpowiedzialnych za jej realizacje |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W01; K_W02
- student rozumie istotę, miejsce i znaczenie różnych koncepcji strategii zapobiegania przestępczości jako istotnego elementu bezpieczeństwa wewnętrznego
- student posiada wiedzę na temat różnego rodzaju więzi społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem tych kategorii więzi, które mają znaczenie dla bezpieczeństwa człowieka i grup, w których żyje oraz ma wiedzę o procesach zachodzących w nich zmian
Umiejętności: K_U01;
- student potrafi analizować i wyjaśniać wzajemne relacje i zależności zjawisk społecznych przy realizacji projektów prewencyjnych
Kompetencje społeczne: K_K01; K_K04
– student potrafi zdefiniować priorytety oraz formułować samodzielne opinie, prognozy i propozycje rozwiązań (oraz ich wdrożenia) w zakresie wpływu programów prewencyjnych na subiektywne poczucie bezpieczeństwa.
- student potrafi krytycznie formułować stanowisko wobec konkretnych programów prewencyjnych
Kryteria oceniania
Bieżąca ocena aktywności, ocena projektu grupowego.
Warsztat - analiza przypadków/prezentacja, aktywna dyskusja.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Krupiarz W., Czapska J., Zapobieganie przestępczości w środowisku lokalnym. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1999
Gontarzewski Z., Zapobieganie przestępczości w społecznościach lokalnych - jednoosobowe patrole policyjne: materiały pokonferencyjne, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji 2008
Czapska J., Kury H., Mit represyjności albo o znaczeniu prewencji kryminalnej, 2002
Kossowska A., Sytuacyjne zapobieganie przestępczości „Archiwum Kryminologii” t. XX Bezpieczeństwo lokalne. Społeczny kontekst prewencji kryminalnej, (red) Czapska J., Widacki J., Warszawa 2000
Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Warszawa 2004
Bratton W., Knobler P., Przełom. Jak szef policji nowojorskiej powstrzymał epidemię przestępstw. Poznań 2000
Kelling G. L., Coles C.M., Wybite szyby. Jak zwalczyć przestępczość i przywrócić ład w najbliższym otoczeniu, Poznań 2000
Uwagi
W cyklu 2023L:
Link do zajęć udostępnia prowadzący za pośrednictwem Usosmaila |
W cyklu 2024L:
Link do zajęć udostępnia prowadzący za pośrednictwem Usosmaila |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: