Bezpieczeństwo cybernetyczne 2102-BW-M-D1BECY
Przedmiot ma za zadanie w sposób uporządkowany i systematyczny wprowadzić studentów w tematykę bezpieczeństwa cybernetycznego ze szczególnym uwzględnieniem problematyki z obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego i międzynarodowego państwa. Obok wprowadzenia podstawowych pojęć i podejść badawczych z obszaru cyberprzestrzeni, pojawią się także aspekty prawne oraz praktyczne związane z analizą stron internetowych, ataków hakerskich, społeczeństwa informacyjnego.
Studenci, opierając się na dorobku z wielu obszarów nauki, będą mogli wykorzystać ją do analiz z obszaru nauk o bezpieczeństwie, wzbogacając tym samym nie tylko spojrzenie na bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, ale także pogłębiając zrozumienie znaczenia cyberbezpieczeństwa w kontekście wyzwań i zagrożeń dla bezpieczeństwa zarówno państwa, jak i jednostki. Zakres tematyczny obejmuje następujące grupy zagadnień wraz z proponowaną dla nich literaturą:
- Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni – historia cyberprzestrzeni i prognozy przyszłości cyberprzestrzeni, definicja zagrożeń cybernetycznych, problem rozróżnienia ataków cybernetycznych.
- Bezpieczeństwo w erze nowych technologii informatycznych – konsekwencje analizy wielkich zbiorów danych, możliwe naruszenia prawa do prywatności, prawo do bycia zapomnianym, bezpieczeństwo danych osobowych, RODO/GDPR.
- ataki w cyberprzestrzeni – problem ataku cybernetycznego, prawne aspekty zagrożeń w cyberprzestrzeni, kontrowersje na temat możliwości prowadzenia działań w cyberprzestrzeni - dark net.
- przyszłość IT - przyszłość Internetu, nowy „cybernetyczny” styl życia, IoT, sztuczna inteligencja, Przemysł 4.0, Big Data..
- Cyberprzestrzeń jako wymiar rywalizacji państw.
- Internet jako narzędzie propagandy i biznesu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 - student posiada ogólną wiedzę o fundamentalnych pojęciach dla bezpieczeństwa wewnętrznego jako podobszaru nauk społecznych oraz wiedzę o bezpieczeństwie cybernetycznym. Dodatkowo ma wiedzę o ładzie i porządku prawnym w zakresie bezbezpieczeństwa w Polsce i Unii Europejskiej. Posiada wiedzę na temat prawnych regulacji bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni a także międzynarodowych polityk cyberbezpieczeństwa
K_W02 - studnet posiada wiedzę o rodzajach więzi społecznych korporacyjnych, zawodowych i prawnych ze szczególnym uwzględnieniem tych, które mają znaczenie dla bezpieczeństwa człowieka i grup, w których żyje;
K_W03 - student dysponuje wiedzą o człowieku jako tworzącym określony porządek zapewniający bezpieczne warunki funkcjonowania jednostek
ludzkich, społeczeństwa i państwa;
K_U2, K_U4 - student ma umiejętność obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych w cyberprzestrzeni,dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności, ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu oraz prognozowania i przewidywania zjawisk dotyczących bezpieczeństwa cyberprzestrzeni (w tym różnego rodzaju kryzysów); potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną o zagrożeniach związanych z cyberprzestrzenią, opartą na zrozumieniu zasad działania sieci do diagnozowania zwyczajnych ataków w cyberprzestrzeni i podjąć pierwsze kroki obronne, student potrafi przygotować w małej grupie (do 3-ch osób) prezentację multimedialną na temat konkretnych zagrożeniach w cyberprzestrzeni, posiada wiedzę teoretyczną o zagrożeniach związanych z cyberprzestrzenią, opartą na zrozumieniu zasad działania sieci do diagnozowania zwyczajnych ataków w cyberprzestrzeni.
K_K01 - student potrafi określać i definiować podstawowe priorytety, służące przeciwdziałaniu zagrożeniom w cyberprzestrzeni dla funkcjonujących struktur społecznych, państwa i panującego w nim ładu prawno-politycznego; Potrafi komunikować się z otoczeniem, przekazując mu (z wykorzystaniem nowoczesnych technik), w sposób kompetentny i fachowy, informacje o istniejących zagrożeniach i sposobach zabezpieczeń przed nimi;
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń praktycznych w trakcie zajęć.
Ocena prezentacji dokonanej w grupie w trakcie zajęć.
Bieżąca ocena aktywności, ocena projektu grupowego.
Egzamin ustny lub test pisemny.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Adamczewski P., Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce. Warszawa 2000.
Bielecki W.T., Informatyzacja zarządzania. Warszawa 2001.
Bielecki W.T., Przedsiębiorczość w wirtualnym środowisku. Aspekt dydaktyczny. Warszawa 1999.
Borowiecki R., Kwieciński M. (red.nauk.), Informacja i wiedza w zintegrowanym systemie zarządzania, Kraków 2004.
Krzemieńska W., Nowak P. (praca zbiorowa), Przestrzenie informacji, Poznań 2002.
Barta J., Markiewicz R., Internet a prawo, Kraków 1998.
Hofmann T., Wybrane aspekty cyberbezpieczeństwa w Polsce, 2018.
TrubalskaJ.,Wojciechowski Ł., Bezpieczeństwo państwa w cyberprzestrzeni. Lublin 2017.
Krawiec J., Cyberbezpieczeństwo. Podejście systemowe. Warszawa 2019.
Nossowski M., Prawne aspekty cyberbezpieczeństwa. Warszawa 2019.
Ciekanowski Z., Wojciechowska - Filipek S., Bezpieczeństwo funkcjonowania w cyberprzestrzeni. Warszawa 2019.
Strategia Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2017 – 2022.
Krajowe Ramy Polityki Cyberbezpieczeństwa RP na lata 2017 – 2022.
Gryz J., Nowakowska-Krystman A., Boguszewski Ł., Kluczowe kompetencje systemu bezpieczeństwa narodowego, Warszawa 2017.
Źródłą internetowe:
Grzelak K., Liedl K., Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Zagrożenia i wyzwania dla Polski – zarys problemu. www.bbn.gov.pl
https://mc.bip.gov.pl/
https://niebezpiecznik.pl/
https://cyberustawa.pl/?gclid=EAIaIQobChMI66H-2b6s7AIVhPuyCh2rBwizEAAYAyAAEgJWf_D_BwE
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: