Psychologia sytuacji kryzysowych 2102-BW-L-Z5PSKR
W toku realizacji zajęć studenci zdobywają i pogłębiają wiedzę a także umiejętności w zakresie społecznego funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Poznają podstawowe koncepcje człowieka ze względu na ich związek ze sposobami funkcjonowania w sytuacjach kryzysowych.
Studenci poznają osobowościowe aspekty funkcjonowania w sytuacjach trudnych i kryzysowych, kształcą równocześnie umiejętności przewidywania zachowania jednostek na podstawie dostępnej wiedzy o ich osobowości. Omówione także zostaną sposoby funkcjonowania osoby w sytuacji kryzysu i możliwe następstwa ekspozycji na długotrwałą sytuację trudną.
Studenci poznają zagadnienia związane ze stresem psychologicznym oraz uczą się rozróżniać strategie radzenia sobie ze stresem. Poznają zagadnienia źródeł, faz rozwoju a także typy kryzysów. Kształtowane są umiejętności komunikacyjne w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych. W toku realizacji zajęć studenci pogłębiają wiedzę i umiejętności związane z funkcjonowaniem w grupie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
EK.1 ma wiedzę na temat funkcjonowania w grupie zwłaszcza w sytuacjach trudnych oraz rozumie związek między przyjętą koncepcją człowieka (behawioralną, psychodynamiczną, poznawczą i humanistyczną a byciem w sytuacji trudnej (K_W02)
EK. 2 ma wiedzę na temat ewolucji sytuacji trudnych w kierunku sytuacji normalnych i optymalnych lub kryzysowych (K_W03)
EK. 3 zna mechanizmy powstawania sytuacji kryzysowych, typów kryzysów, faz ich rozwoju (K_W05)
EK 4. Definiuje zagrożenia dla życia społecznego tkwiące w cechach osobowości, zachowaniach tłumu i innych specyficznych dyspozycjach człowieka do funkcjonowania w sytuacjach kryzysowych (K_W07)
UMIEJĘTNOŚCI
EK. 5 ma umiejętność obserwowania i interpretowania sytuacji kryzysowych w skali mikro oraz umiejętność dostrzegania ewolucji tych sytuacji; (K_U01)
EK. 6 potrafi dostrzegać wpływ cech osobowości na rozwój sytuacji kryzysowych ; (K_U02)
EK. 7 umie wykorzystać pojęcia i kategorie teoretyczne do analizy konkretnych sytuacji kryzysowych oraz skonstruować plan działania w sytuacji kryzysowej(K_U03)
EK. 8 potrafi określać i definiować podstawowe priorytety, służące przeciwdziałaniu rozwojowi kryzysu w kierunku chronicznym; (K_K03)
EK. 9 potrafi skutecznie komunikować się w różnych zespołach (K_K04)
EK 10.student ma dyspozycję do etycznego funkcjonowania w sferze publicznej (K_K05)
EK.11 ma dyspozycje do proaktywnych zachowań na rynku pracy (K_K07)
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie liczby dopuszczalnych nieobecności skutkuje dodatkową pracą, np. koniecznością zaliczenia zajęć na „dyżurze” lub pisemnym wypracowaniem. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć.
Ocena końcowa jest wypadkową aktywności w trakcie zajęć, zrealizowanych prac i prezentacji.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. G.L. Bon Psychologia tłumu, Warszawa 2007
2. D. Kubacka-Jasiecka, K. Mudyń, Kryzys. Interwencja i pomoc psychologiczna,
3. R. K. James i B. E. Gilliland, Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.
4. I. Heszen – Niejodek, Doświadczenie kryzysu – szansa rozwoju czy ryzyko zaburzeń, Uniwersytet Śląski 1995.
5. J. Konieczny, H. Wawrzynowiec, J. Mydlarska, Psychologia bezpieczeństwa, Poznań 20111. G.L. Bon Psychologia tłumu, Warszawa 2007
2. D. Kubacka-Jasiecka, K. Mudyń, Kryzys. Interwencja i pomoc psychologiczna,
3. R. K. James i B. E. Gilliland, Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.
4. I. Heszen – Niejodek, Doświadczenie kryzysu – szansa rozwoju czy ryzyko zaburzeń, Uniwersytet Śląski 1995.
5. J. Konieczny, H. Wawrzynowiec, J. Mydlarska, Psychologia bezpieczeństwa, Poznań 2011
6. E. Marciniak, Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa, w: Bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, Warszawa 2008
7. Mechanizmy ludzkich zachowań w sytuacjach kryzysowych
file:///C:/Users/UW/Downloads/Mechanizmy%20ludzkich%20zachowa%C5%84%20w%20sytuacjach%20kryzysowych.pdf
8. Psychologiczne aspekty zarządzania i pomocy w sytuacjach kryzysowychhttps://wsfip.edu.pl/docs/biezacynumer/ZN1_2015/ZN_WSFiP_1_2015_7_Chowaniec_Adriana.pdf
9. Człowiek w kryzysie - psychospołeczne aspekty kryzysu
http://piz.san.edu.pl/docs/e-XI-1.pdf ( artykuły wybrane przez studentów do samodzielnej analizy i prezentacji na zajęciach)
10. https://www.focus.pl/artykul/inteligencja-emocjonalna-czym-jest-i-jak-ja-budowac-10-oznak-ludzi-inteligentnych-emocjonalnie
11. D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, dowolne wydanie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: