Podstawy organizacji i zarządzania 2102-BW-L-Z3POIZ
Organizacja i zarządzanie organizacją. praca menedżera i jej specyfika; umiejętności i role kierownicze. Funkcje zarządzania. Miary jakości zarządzania. Typy ról kierowniczych. Zarządzanie w systemach otwartych i zamkniętych. Umiejętności niezbędne na różnych szczeblach zarządzania. Podstawy władzy menedżera w organizacji. Typowe problemy pracy kierowniczej i sposoby radzenia sobie z nimi. Ewolucja doktryn zarządzania (kierunek naukowego zarządzania, administracyjny, szkoła "human relations"). Nowoczesne wizje organizacji i zarządzania. Strategia organizacji. Podstawy zarządzania strategicznego. Planowanie celów. Podstawowe metody analizy strategicznej. Analiza otoczenia i organizacji. Analiza typu SWOT. Okno produktu/rynku Ansoffa. Macierze BCG. Model M.E. Portera. Elementy i typy strategii. Strategie funkcjonalne. Podział pracy i struktury organizacyjne. Zasady organizowania - tworzenie struktury organizacji. Typy struktur organizacyjnych (funkcjonalne, dywizjonalne/produktowe, macierzowe) Hierarchia w organizacji: delegacja władzy i decentralizacja; zasady delegowania odpowiedzialności; właściwa rozpiętość kierowania. Specjalizacja pracy. Wzbogacanie pracy. Kultura organizacyjna jako narzędzie zarządzania. Kształtowanie kultury organizacyjnej. Różne modele i koncepcje kultury organizacyjnej (m. in. koncepcja E. Scheina). Wewnętrzna struktura kultury przedsiębiorstwa; kultury silne i słabe. Pozytywne i negatywne efekty silnych kultur organizacyjnych. Typologie kultur organizacyjnych. Kultury narodowe a kultury organizacyjne. Rola przywództwa w kształtowaniu tożsamości kulturowej organizacji. Przywództwo w organizacji. Znaczenie skutecznego przywództwa. Teorie przywództwa - uniwersalistyczne i sytuacyjne. Cechy przywódcze i style przewodzenia (typologie stylów przewodzenia, przywództwo transakcyjne, transformacyjne itp.). Wyznaczniki skuteczności przewodzenia: badania i dyskusje. Klasyczne koncepcje Fiedlera, Reddina, Herseya/Blancharda, Blake'a/Mounton i in. Wzór osobowy "lidera XXI wieku". Motywowanie w organizacji. Rola motywowania w kierowaniu zespołami pracowniczymi. Koncepcje motywacji: teorie potrzeb i teorie procesu. Teoria Maslowa, Herzberga, McClellanda i in. Przekształcanie motywów w działanie. Zasady skutecznego motywowania. Reguły nagradzania i karania w środowisku organizacyjnym. Systemy motywacyjne w przedsiębiorstwie. Coaching jako nowoczesny model motywowania. Skuteczne komunikowanie się w organizacji. Konflikty organizacyjne. Znacznie komunikowania się w zarządzaniu organizacją. Komponenty procesu komunikowania się. Rodzaje i formy komunikowania się w organizacji (poziome, hierarchiczne, sformalizowane itd.). Sieci komunikacyjne w organizacji. Bariery i zakłócenia komunikacji organizacyjnej - sposoby pokonywania. Konflikty organizacyjne. Typy konfliktów. Ich skutki i wpływ na procesy organizacyjne. Rozwiązywanie konfliktów. Wykorzystywanie pozytywnych aspektów konfliktów organizacyjnych w zarządzaniu. Zarządzanie zmianami i innowacjami w organizacji. Przyczyny zmian i rodzaje zmian w organizacji. Rola przywództwa we wprowadzaniu zmian w organizacji. Bariery zmian. Przyczyny oporów wobec zmian wśród pracowników i metody pokonywania. Trzyetapowy model wprowadzania zmian K. Lewina. Reguły skutecznego wprowadzania zmian wg Lewina. Inne modele wprowadzania zmian. Zasady budowania kultury zmian w organizacji. Zasady zarządzania innowacjami w organizacji. Cechy innowacyjnej organizacji. Metody heurystyczne i ich przydatność w kreowaniu innowacji. Budowa zespołu i kierowanie zespołem. Morfologia grup pracowniczych: skład grupy, normy i role grupowe w środowisku organizacyjnym. Spoistość grupy a jej wydajność. Kolektywne wzorce działania. Wykorzystanie zespołów zadaniowych w organizacji. Zasady kierowania zespołami zadaniowymi. Fazy tworzenia zespołu. Wady i zalety grupowego rozwiązywania problemów. Zarządzanie jakością. Definicja jakości. Historia idei jakości (W.E.Deming, J. Juran, K. Ishikawa).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
- posiada wiedzę w podstawowym zakresie na temat organizacji formalnych, ich atrybutów i funkcjonowania;
- zna podstawowe metody skutecznego zarządzania
- posiada podstawowa wiedzę na temat historii zarządzania (najważniejsze postacie i doktryny)
UMIEJĘTNOŚCI
- umie rozpoznawać podstawowe właściwości i procesy organizacyjne, takie jak struktura organizacji, przywództwo, motywowanie, strategia itp.
- potrafi wskazać i opisać podstawowe elementy zarządzania organizacją
- potrafi diagnozować i rozwiązywać najprostsze problemy organizacyjne
- potrafi zastosować najprostsze narzędzia zarządzania
POSTAWY
- rozumie znaczenie umiejętności skutecznego zarządzania organizacjami formalnymi we współczesnym świecie
- rozumie znaczenie etycznych aspektów zarządzania
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe w postaci testu ok. 15 pytań jednokrotnego wyboru
Zaliczenie na ocenę
Literatura
J. Szczupaczyński - Anatomia zarządzania organizacją. Międzynarodowa Szkoła Menedżerów. Warszawa 2002 (drugie wydanie)
J.A.F. Stoner, R.Freeman, D.R.Gilbert - Kierowanie. PWE. Warszawa 1997
R.W.Griffin - Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996
A.K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.): Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa 1995
J.A.F. Stoner, Ch. Wankel - Kierowanie. PWE. Warszawa 1992
R.A.Webber - Zasady zarządzania organizacjami. PWE. Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: