Współczesny terroryzm 2102-BW-L-Z2WSTE
Przedmiot jest realizowany w formie konwersatorium z naciskiem na aktywne zaangażowanie studentów w dyskusję na zajęciach nad problematyką związaną z zagrożeniami terrorystycznymi. Zajęcia będą poświęcone problematyce istoty samego zjawiska. W pierwszej kolejności scharakteryzowane zostanie zjawisko terroryzmu postrzegane, jako surogat wojny. Następnie ukazanie zagrożeń terrorystycznych w kontekście politycznym, ekonomicznym, społecznym i psychologicznym. Przedstawienie działalności terrorystycznej, jako racjonalnej i kierunkowej; próby ukazania portretu osobowości terrorysty; kwestia terroryzmu świeckiego a religijnego. Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni studenta w obrębie nauk o bezpieczeństwie. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student/ka zostanie zaopatrzony/a w wiedzę o istocie zjawiska terroryzmu oraz pojęciach pochodnych związanych z przemocą polityczną (zamachy, rewolucje, wojny domowe, konflikty o niskim natężeniu, konflikt zbrojny, wojna), historii terroryzmu, formach terroryzmu i nurtach terrorystycznych. Student/ka będzie umiał zaprezentować koncepcje politologiczne, socjologiczne, psychologiczne, memetyczne oraz kryminalne źródeł terroryzmu. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować aktywne organizacje terrorystyczne na świecie oraz zagrożenia wynikające z ich działalności dla bezpieczeństwa wewnętrznego oraz międzynarodowego oraz „drogę do terroryzmu” (proces stawania się terrorystą). Będzie umiał dokonać analizy zagrożeń ze względu na „atrakcyjność” potencjalnego celu zamachu terrorystycznego (typowanie miejsc i obiektów).
Szacowana całkowita liczba godzin, którą student/ka musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla zajęć efektów kształcenia to ok. 120 godzin. Konwersatorium obejmuje 18 godzin, czas potrzebny na przygotowanie do zajęć stanowi 42 godzin (opracowanie i przyswojenie literatury przedmiotu oraz samodzielne studia źródeł), 30 godzin na przygotowanie projektów w grupach dotyczących wybranego regionu z uwzględnieniem aktywnych organizacji terrorystycznych, 30 godzin to niezbędny czas na powtórzenie i przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.
W cyklu 2023L:
Przedmiot jest realizowany w formie konwersatorium z naciskiem na aktywne zaangażowanie studentów w dyskusję na zajęciach nad problematyką związaną z zagrożeniami terrorystycznymi. Zajęcia będą poświęcone problematyce istoty samego zjawiska. W pierwszej kolejności scharakteryzowane zostanie zjawisko terroryzmu postrzegane, jako surogat wojny. Następnie ukazanie zagrożeń terrorystycznych w kontekście politycznym, ekonomicznym, społecznym i psychologicznym. Przedstawienie działalności terrorystycznej, jako racjonalnej i kierunkowej; próby ukazania portretu osobowości terrorysty; kwestia terroryzmu świeckiego a religijnego. Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni studenta w obrębie nauk o bezpieczeństwie. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student/ka zostanie zaopatrzony/a w wiedzę o istocie zjawiska terroryzmu oraz pojęciach pochodnych związanych z przemocą polityczną (zamachy, rewolucje, wojny domowe, konflikty o niskim natężeniu, konflikt zbrojny, wojna), historii terroryzmu, formach terroryzmu i nurtach terrorystycznych. Student/ka będzie umiał zaprezentować koncepcje politologiczne, socjologiczne, psychologiczne, memetyczne oraz kryminalne źródeł terroryzmu. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować aktywne organizacje terrorystyczne na świecie oraz zagrożenia wynikające z ich działalności dla bezpieczeństwa wewnętrznego oraz międzynarodowego oraz „drogę do terroryzmu” (proces stawania się terrorystą). Będzie umiał dokonać analizy zagrożeń ze względu na „atrakcyjność” potencjalnego celu zamachu terrorystycznego (typowanie miejsc i obiektów). |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK.1. Rozróżnia i charakteryzuje formy terroryzmu (KW_05)
EK.2. Sprawnie posługuje się terminologią związaną z poszczególnymi nurtami terrorystycznymi i umie przyporządkować organizacje terrorystyczne do poszczególnych nurtów (KW_05)
EK.3.Potrafi zdefiniować, opisać i rozpoznać zagrożenie terrorystyczne (KW_07)
EK.4. Potrafi wskazać uwarunkowania i katalizatory terroryzmu na poziomie jednostki (KW_03), grupy i aktywności państw (KW_04, KW_05)
EK. 5. Potrafi wskazać organizacje międzynarodowe zajmujące się problematyką zwalczania określonych form terroryzmu (KW_08)
UMIEJĘTNOŚCI
EK. 5. Potrafi zastosować właściwe metody weryfikacji posiadanej wiedzy (analiza i krytyka piśmiennictwa i materiałów audiowizualnych) (K_U01, K_UO3)
EK. 6. Potrafi umiejętnie określić specyfikę poszczególnych nurtów i organizacji terrorystycznych (K_U06)
EK. 7. Dostrzega niebezpieczeństwo i skomplikowaną naturę terroryzmu (K_U01)
EK. 8. Potrafi zebrać materiał do pogłębiania wiedzy (podręczniki, prasa specjalistyczna, wywiad z poszczególnymi instytucjami zaangażowanymi w badania nad bezpieczeństwem, materiały audiowizualne) (K_U03)
KOMPETENCJE
EK. 9. Ocenia znaczenie i skalę zagrożeń terrorystycznych dla bezpieczeństwa międzynarodowego (K_K01)
EK. 10. Jest zdolny do zastosowania metod scenariuszowych i analizy zagrożeń do typowania zdarzeń o charakterze terrorystycznym (K_K05)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wypadkową obserwacji i ewaluacji intensywności i jakości aktywności studenta podczas zajęć konwersatoryjnych, prac grupowych oraz wyników egzaminu końcowego . Oceną końcową z przedmiotu to suma punktów uzyskanych przez studenta/kę w ciągu pracy na konwersatorium. Na ocenę składa się: aktywność na zajęciach, realizacja projektu grupowego oraz kolokwium.
Metody i kryteria oceniania:
• Bieżąca ocena aktywności 10 % oceny końcowej
• Uzyskanie zaliczenia z kolokwium (30%)
• Przygotowanie projektu grupowego (20 %)
Zaliczenie na ocenę dostateczną 51%-60%
Zaliczenia na ocenę dostateczną plus 61%-70%
Zaliczenie na ocenę dobrą 71-80%
Zaliczenie na ocenę dobrą plus 81-90%
ocena bardzo dobra 91-100 %
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
G. Chaliand, A. Blin, Historia terroryzmu od starożhytności do Da'isz, Warszawa 2020';
W. Dietl, K.Hirschmann, R. Tophoven, Terroryzm, Warszawa 2009;
A. Gasztold, Terroryzm jako główne zagrożenie dla bezpieczeństwa
międzynarodowego, w: Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku pod
red. R. Zięby, Warszawa 2018, s. 35-54.
B. Hoffman, Oblicza terroryzmu, Warszawa 2001;
J.Horgan, Psychologia terroryzmu, PWN, Warszawa 2008;
K. Kubiak, Przemoc na oceanach. Współczesne piractwo i terroryzm morski,
Warszawa 2009.
J. Tomasiewicz, Strategia oporu niekierowanego w wojnie asymetrycznej,
„Przegląd Geopolityczny" 2009, nr 1, s. 161-190.
E. Posłuszna, Ekstremizm w obronie praw zwierząt – źródła inspiracji [w:]K.
Liedel (red.), Terroryzm: anatomia zjawiska, Warszawa 2006, s. 146 – 165.
A. Wejkszner, Państwo Islamski: narodziny nowego kalifatu, Warszawa 2016
S. Wojciechowski, P. Osiewicz, Zrozumieć współczesny terroryzm: wybrane
aspekty fenomenu, Warszawa 2017
Zięba A., Mem dżihadu: Al-Qa'ida - wróg numer jeden, dwa, trzy..., [w:] S.
Sulowski, F. Ilkowski (red.) Wybrane idee, partie i organizacje
polityczne Bliskiego Wschodu, Warszawa 2014, s. 181-201.
W cyklu 2023L:
M.Adamczuk, Rola dzieci w strategii działania islamskich organizacji Raporty |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: