Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych 2102-BW-L-D6ETYK
Część I – ZAGADNIENIA TEORETYCZNE I OGÓLNE
1) zagadnienia teoretyczne
a) moralność a etyka
b) etos i etyka
c) korelacja prawa, moralności i etyki
2) pragmatyka zawodowa i etyka
a) Istota, geneza i funkcje etyki zawodowej
b) Wartości i standardy etyczne zawodu – ujęcie metodologiczne
Część II – Elementy etyki stosowanej w poszczególnych instytucjach bezpieczeństwa i porządku publicznego
1)Etyka funkcjonariuszy policji, CBA, ABW, straży pożarnej, administracji celno-skarbowej, służby więziennej, Straży Marszałkowskiej, SOP, straży granicznej
2)Patologie - geneza i skutki dysfunkcji w instytucjach bezpieczeństwa i porządku publicznego.
W cyklu 2023L:
Część I – ZAGADNIENIA TEORETYCZNE I OGÓLNE Część II – Elementy etyki stosowanej w poszczególnych instytucjach bezpieczeństwa i porządku publicznego |
W cyklu 2024L:
Część I – ZAGADNIENIA TEORETYCZNE I OGÓLNE Część II – Elementy etyki stosowanej w poszczególnych instytucjach bezpieczeństwa i porządku publicznego |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się - wiedza
-K_W02 - Student ma podstawową wiedzę o ekonomicznych, prawnych, etycznych i inne uwarunkowaniach działalności zawodowej w sektorze związanym z zapewnieniem i ochroną bezpieczeństwa.
- K_W04 - Student ma podstawową wiedzę o głównych ideach etycznych stanowiących podstawę myślenia o miejscu etyki i moralności w świecie publicznym i życiu zawodowym oraz różnych aspektach obecności zagadnień i refleksji moralnej w życiu społecznym, politycznym, gospodarczym i zawodowym.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 - Student potrafi prawidłowo interpretować problemy moralne i etyczne, jakie zachodzą w codziennej działalności funkcjonariusza publicznego pod kątem wskazywania dobra i zła, słuszności i niesłuszności oraz potrafi wskazywać rozwiązania moralnych dylematów w działalności instytucji i państwa.
K_U02 - Student potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy z zakresu dylematów etycznych poprzez dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w obszarze działalności podmiotów związanych z zapewnieniem i ochroną bezpieczeństwa.
K_U09 - Student posiada umiejętność rozumienia i krytycznego analizowania najważniejszych dylematów moralnych życia publicznego oraz zawodowego w skali europejskiej i krajowej oraz tego, jak sposoby rozwiązywania tych dylematów ukształtowane zostały przez poszczególne idee filozoficzne .
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
- K_K01 - Student dostrzega i identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne, w szczególności te, które wiążą się z aktywnością zawodową funkcjonariuszy publicznych; poszukuje optymalnych rozwiązań zgodnych z prawem, zasadami etyki zawodowej i powszechnie rozumianą moralnością - K_K0Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
- K_K02 - Student zajmuje krytyczne stanowisko względem problemów, koncepcji i teorii etycznych i moralnych dotyczących sfery działania funkcjonariusza publicznego.
K_K04 - Student dostrzega i identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne, w szczególności te, które wiążą się z aktywnością zawodową funkcjonariuszy publicznych; poszukuje optymalnych rozwiązań zgodnych z prawem, zasadami etyki zawodowej i powszechnie rozumianą moralnością.
Kryteria oceniania
obecności, dyskusja
test pisemny wielokrotnego wyboru
Literatura
J.Itrich-Drabarek, Etyka funkcjonariuszy służb państwowych, Diffin 2019, wyd. II
Encyklopedia bezpieczeństwa wewnętrznego, red. A.Misiuk, J.Itrich-Drbarek, M.Dobrowolska-Opała, Warszawa 2021
Uwagi
W cyklu 2023L:
Przedmiot kończy się testem sprawdzającym wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne. Test uznawany jest za zaliczony, jeżeli student otrzyma |
W cyklu 2024L:
Przedmiot kończy się testem sprawdzającym wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne. Test uznawany jest za zaliczony, jeżeli student otrzyma |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: