Podstawy wiedzy o komunikowaniu publicznym 2102-BW-L-D5PWKP-KZB
1. Komunikowanie i komunikologia. Główne ujęcia teoretyczne.
2. Komunikowanie społeczne a komunikowanie publiczne. Komunikowanie masowe.
3. Cele komunikowania publicznego.
4. Kampanie wyborcze i ich specyfika.
5. Polityka komunikacyjna. Przykład polityki komunikacyjnej Unii Europejskiej.
6. Organizacja komunikacji publicznej i jej znaczenie dla obywateli.
7. Informacja w administracji publicznej.
8. Narzędzia komunikacji publicznej.
9. Media masowe i ich rola w komunikowaniu publicznym.
10. Rola Internetu w komunikowania publicznym.
11. Problemy i wyzwania politycznej komunikacji w mediach społecznościowych
12. Podsumowanie zajęć oraz prezentacje studentów
13. Prezentacje studentów – ciąg dalszy I wystawienie ocen
W cyklu 2023Z:
1. Komunikowanie i komunikologia. Główne ujęcia teoretyczne. |
W cyklu 2024Z:
1. Komunikowanie i komunikologia. Główne ujęcia teoretyczne. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: zdalnie | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
K_W01
Posiada wiedzę o najważniejszych pojęciach związanych z komunikowaniem w sferze publicznej, potrafi wskazać obowiązki związane z przekazem informacji w różnych strukturach władzy politycznej, między instytucjami a obywatelami, a także w społeczeństwie, potrafi także wskazać zależność sposobów komunikowania od uwarunkowań kulturowych i społecznych
K_W03
Posiada wiedzę o źródłach informacji w społeczeństwie, o roli informacji w działaniach władzy politycznej, o formie i treści informacji w odniesieniu do różnego celu jej tworzenia
K_W10
Posiada wiedzę o celach i sposobach prawnej ochrony własności intelektualnej
K_U04
Posiada umiejętność analizowania komunikatów o charakterze politycznymi dotyczących bezpieczeństwa, potrafi sformułować komunikat w zakresie bezpieczeństwa i polityczny adekwatny do grupy odbiorców i celu
K_K03
Potrafi przygotować i przeprowadzić kampanie komunikacyjne w społeczeństwie obywatelskim
K_K04
Potrafi korzystać z nowoczesnych narzędzi w komunikowaniu w obszarze bezpieczeństwa, potrafi przygotować i przeprowadzić kampanie komunikacyjne dla instytucji bezpieczeństwa
K_K05
Potrafi właściwie stosować kodeksy etyczne w zakresie dostępu i przetwarzania informacji, potrafi zarządzać informacją w sposób etyczny
K_K06
Potrafi pogłębiać swoją wiedzę w zakresie przygotowywania komunikatów oraz prowadzenia kampanii, a także wpływu informacji na różne grupy odbiorców
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie aktywności na zajęciach oraz realizacji projektów i prezentacji.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego. Podstawowe orientacje, Wrocław 2002
B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, Wrocław 2018
B. Dobek-Ostrowska, R. Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2007
B. Dobek-Ostrowska, P. Baranowski, Witryny internetowe partii politycznych jako narzędzie komunikowania wyborczego w kampanii parlamentarnej w 2011 roku, Studia Politologiczne 24, dostępne na stronie: http://www.studiapolitologiczne.pl/images/abook_file/sp24-st104-dobek-baranowski.pdf
E. M. Marciniak, Relacyjna teoria komunikacji a marketing relacji w polityce, Studia Politologiczne Vol. 24, dostępne na stronie: http://www.studiapolitologiczne.pl/images/abook_file/sp24-087-marciniak.pdf
B. Kudra, E. Olejniczak, Komunikowanie publiczne Zagadnienia wybrane, Łódź 2014
R. Mieńkowska-Norkiene, E. Stasiak-Jazukiewicz, M. Jas-Koziarkiewicz, A Vision of the European Union: A Study of Media Coverage of Polish Election Campaigns for the 2019 European Parliament Elections (co-authorship), Politologija 2/2020, DOI 10.15388/Polit.2020.98.4
R. Mieńkowska-Norkiene, Komunikowanie Unii Europejskiej w warunkach kryzysowych w świetle teorii podażowo-popytowej – przykład polskiej prezydencji w Radzie UE, w: Z. Czachór, A. Jaskulski, Polska polityka europejska. Wyzwania krajowe I międzynarodowe, Poznań 2019
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 1999
A. Mattelart, M. Mattelart, Teorie komunikacji, Warszawa – Kraków 2001
E. Griffin, Podstawy komunikacji, Warszawa 2004
S. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000
M. Golka, Bariery w komunikowaniu się ludzi, Poznań 2000
M. Mrozowski, Media masowe, Warszawa 1998
W cyklu 2023Z:
B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego. Podstawowe orientacje, Wrocław 2002 |
W cyklu 2024Z:
B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego. Podstawowe orientacje, Wrocław 2002 |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
- |
W cyklu 2024Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: