Organizacja systemu zarządzania kryzysowego w społecznościach lokalnych 2102-BW-L-D5OSZK-ZK
Po ukończeniu przedmiotu studenci powinni posiadać wiedzę o sytuacjach kryzysowych zagrażających funkcjonowaniu społeczności lokalnych oraz o sposobach i mechanizmach przeciwdziałania im, związanych z zapobieganiem, przygotowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków sytuacji kryzysowych. Studenci powinni także rozumieć przyczyny i przebieg sytuacji kryzysowych dotyczących społeczności lokalnych, prognozować i przewidywać ich przebieg i skutki, a także umieć wykorzystać zdobytą wiedzę na temat zarządzania kryzysowego w analizowaniu i rozwiązywaniu problemów związanych z sytuacjami kryzysowymi dotykającymi społeczności lokalne.
Ponadto studenci powinni: określać i definiować podstawowe priorytety, jakimi należy kierować się w trakcie realizowania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego na poziomie lokalnym; cechować się zdolnością do formułowania opinii na temat zadań związanych z realizacją zarządzania kryzysowego, będących wyrazem lokalnej aktywności obywatelskiej; komunikować się ze społecznościami lokalnymi przekazując im informacje na temat sytuacji kryzysowych i zalecanego postępowania w związku z ich wystąpieniem; mieć świadomość znaczenia zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny dla odbioru przez społeczności lokalne sytuacji kryzysowych oraz podejmowanych w związku z nimi działań; jak również powinni umieć pogłębiać, uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę, wykorzystując w tym celu literaturę fachową oraz dokumenty opracowywane w związku z realizacją zadań zarządzania kryzysowego na poziomie lokalnym.
Zakres tematyczny konwersatorium obejmuje następujące grupy zagadnień wraz z proponowaną dla nich literaturą:
1. Teoretyczne i prawne aspekty zarządzania kryzysowego,
2. Rodzaje i źródła zagrożeń, klęski żywiołowe i ich skutki dla ludności,
mienia, infrastruktury i środowiska,
3. Organizacja i zadania centrum i zespołów zarządzania kryzysowego,
4. Rozwiązywanie sytuacji kryzysowej w czasie wystąpienia zagrożenia
bezpieczeństwa ludności,
5. Zadania organów administracji zespolonej i niezespolonej w zarządzaniu
kryzysowym,
6. Organizacje i instytucje pozarządowe w działaniach zarządzania
kryzysowego,
7. Ochrona infrastruktury krytycznej,
8. Planowanie - zasady opracowania planów zarządzania kryzysowego,
9. Działania edukacyjne i informacyjne wspierające ograniczanie skutków
klęsk żywiołowych,
10. Media społecznościowe w podnoszeniu świadomości bezpieczeństwa i
komunikacji w zarządzaniu kryzysowym,
11. Potencjał ludzki w zarządzaniu kryzysowym – kompetencje i zadania,
12. Zarządzanie logistyką w sytuacjach kryzysowych,
W cyklu 2023Z:
Po ukończeniu przedmiotu studenci powinni posiadać wiedzę o sytuacjach kryzysowych zagrażających funkcjonowaniu społeczności lokalnych oraz o sposobach i mechanizmach przeciwdziałania im, związanych z zapobieganiem, przygotowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków sytuacji kryzysowych. Studenci powinni także rozumieć przyczyny i przebieg sytuacji kryzysowych dotyczących społeczności lokalnych, prognozować i przewidywać ich przebieg i skutki, a także umieć wykorzystać zdobytą wiedzę na temat zarządzania kryzysowego w analizowaniu i rozwiązywaniu problemów związanych z sytuacjami kryzysowymi dotykającymi społeczności lokalne. |
W cyklu 2024Z:
Po ukończeniu przedmiotu studenci powinni posiadać wiedzę o sytuacjach kryzysowych zagrażających funkcjonowaniu społeczności lokalnych oraz o sposobach i mechanizmach przeciwdziałania im, związanych z zapobieganiem, przygotowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków sytuacji kryzysowych. Studenci powinni także rozumieć przyczyny i przebieg sytuacji kryzysowych dotyczących społeczności lokalnych, prognozować i przewidywać ich przebieg i skutki, a także umieć wykorzystać zdobytą wiedzę na temat zarządzania kryzysowego w analizowaniu i rozwiązywaniu problemów związanych z sytuacjami kryzysowymi dotykającymi społeczności lokalne. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: w sali | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
WIEDZA: K_W04, K_W06, K_W07, K_W08
EK nr 1: posiada wiedzę o sytuacjach kryzysowych zagrażających funkcjonowaniu społeczności lokalnych oraz o sposobach i mechanizmach przeciwdziałania im, związanych z zapobieganiem, przygotowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków sytuacji kryzysowych – K_W07
UMIEJĘTNOŚCI : U_01
EK nr 2: rozumie przyczyny i przebieg sytuacji kryzysowych dotyczących społeczności lokalnych oraz umie prognozować i przewidywać ich przebieg i skutki – K_U02
EK nr 3: umie wykorzystać zdobytą wiedzę na temat zarządzania kryzysowego w analizowaniu i rozwiązywaniu problemów związanych z sytuacjami kryzysowymi dotykającymi społeczności lokalne – K_U05
KOMPETENCJE: K_K01, K_K05
EK nr 4: określa i definiuje podstawowe priorytety, jakimi należy kierować się w trakcie realizowania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego na poziomie lokalnym – K_K01
EK nr 5: cechuje się zdolnością do formułowania opinii na temat zadań związanych z realizacją zarządzania kryzysowego, będących wyrazem lokalnej aktywności obywatelskiej – K_K03
EK nr 6: potrafi komunikować się ze społecznościami lokalnymi przekazując im informacje na temat sytuacji kryzysowych i zalecanego postępowania w związku z ich wystąpieniem – K_K04
EK nr 7: ma świadomość znaczenia zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny dla odbioru przez społeczności lokalne sytuacji kryzysowych oraz podejmowanych w związku z nimi działań – K_K05
EK nr 8: potrafi pogłębiać, uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę, wykorzystując w tym celu literaturę fachową oraz dokumenty opracowywane w związku z realizacją zadań zarządzania kryzysowego na poziomie lokalnym – K_K06
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie liczby dopuszczalnych nieobecności skutkuje dodatkową pracą, np. koniecznością zaliczenia zajęć na „dyżurze” lub pisemnym wypracowaniem.
- nieobecność na ponad połowie spotkań skutkuje niezaliczeniem przedmiotu (student nie jest klasyfikowany),
- aktywność własna (nie wymuszona przez prowadzącego) na zajęciach w formie udziału w dyskusji, indywidualnych wypowiedzi,
- zaliczenie pisemnego testu wiedzy. Próg uzyskania zaliczenia to 60% - poniżej tego progu student nie uzyskuje zaliczenia.
Literatura
Literatura przedmiotu:
J. Konieczny,— Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych, wypadkach i katastrofach, ., Poznań, 2009, Garmond
S. Sirko. — Podstawy zarządzania zasobami ludzkimi, Warszawa, 2009, AON
S. Słowik, A. Jaworski:— Zarządzanie ryzykiem, skutkami katastrof i zapobieganie zagrożeniom naturalnym na obszarach górskich i/lub leśnych Wydawca .; Wydział Zarządzania Kryzysowego., Katowice, 2008, SUW
S. Koziej, — Miedzy piekłem a rajem. Szare bezpieczeństwo na progu XXI wieku,, Toruń, 2006, Adam Marszałek
W. Biernacki, A. Bokwa, J. Działek, T. Padło, Społeczności lokalne wobec zagrożeń przyrodniczych i klęsk żywiołowych, Kraków 2009
A. Chajbowicz, T. Kocowski (red.), Bezpieczeństwo wewnętrzne w działaniach terenowej administracji publicznej, Wrocław 2009
W. Fehler (red.), Bezpieczeństwo publiczne w przestrzeni miejskiej, Warszawa 2010
W. Fehler (red.), Bezpieczeństwo w środowisku lokalnym, Warszawa 2009
A. Kurkiewicz (red.), Zarządzanie kryzysowe w samorządzie. Podstawy organizacyjno-prawne, Warszawa 2008
J.J. Skoczylas, Prawo ratownicze, Warszawa 2011
A. Szymaniak (red.), Samorząd a Policja. Kształtowanie bezpieczeństwa lokalnego, Poznań 2007
A. Urban, Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, Warszawa 2009
R. Kuźniar, — Polityka i siła. Studia strategiczne zarys problematyki,, Warszawa, 2005, AON
Z. Grzywna — Zarys bezpieczeństwa z uwzględnieniem infrastruktury krytycznej, Katowice, 2011, WSZMiJO
S.J. Rysz, Zarządzanie kryzysowe zintegrowane, Difin, Warszawa 2016 (2019);
P. Majer, A. Urbanek – Bezpieczeństwo społeczne. Ewolucja, instytucje, zagrożenia, Editions Spotkania, Warszawa 2016
A. Misiuk, Instytucjonalny system bezpieczeństwa wewnętrznego, Difin, Warszawa 2013
Samoorganizacja społeczeństwa na rzecz bezpieczeństwa powszechnego. Samoobrona powszechna III RP, — J.Marczak, (red. nauk), (red.) , Warszawa AON, 2001
Gołębiewski J., Zarządzanie kryzysowe na szczeblu samorządowym, Difin, Warszawa 2015
Kitler W., Skrabacz A., Bezpieczeństwo ludności cywilnej. Pojęcie, organizacja, i zadania w czasie pokoju, kryzysu i wojny, Towarzystwo Wiedzy Obronnej, Warszawa 2010.
A. Kurkiewicz (red.), Zarządzanie kryzysowe w samorządzie, Municipium S.A.,
Warszawa 2008.
W. Otwinowski, Kryzys i sytuacja kryzysowa, „Przegląd Naukowo-metodyczny.
Edukacja dla Bezpieczeństwa” Nr 2, 2010.
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, Księga Komunikacji Kryzysowej 2017,
https://rcb.gov.pl/ksiega-komunikacji-kryzysowej-2017.
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, Współpraca z jednostkami publicznymi, [w:]
Kaszubski R. W., Romańczuk D. (red.), Księga dobrych praktyk w zakresie zarządzania ciągłością działania, Związek Banków Polskich 2012.
Sienkiewicz-Małyjurek K., Krynojewski F. R., Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej, Difin, Warszawa 2010.
Słownik terminów z zakresu bezpieczeństwa narodowego, AON, Warszawa 2008,
http://mkuliczkowski.pl/static/pdf/slownik.pdf.
K. R. Zieliński, Ochrona ludności. Zarządzanie kryzysowe, Difin, Warszawa 2017.
Informatyczny System Osłony Kraju, http://mapy.isok.gov.pl/imap/.
Źródła internetowe:
https://rcb.gov.pl/ksiega-komunikacji-kryzysowej-2017 .
http://mkuliczkowski.pl/static/pdf/slownik.pdf.
https://www.bip.krakow.pl/?id=32&sub=struktura&query=id%3D10787%26pz%3D1.
http://wzk.poznan.uw.gov.pl/.
http://bip.pszczyna.pl/lista/referat-zarzadzania-kryzysowego.
http://bip.zuromin-powiat.pl/Article/get/id,15044.html.
https://bip.malopolska.pl/ugtomice,m,255876,samodzielne-stanowisko-dszarzadzania-kryzysowego-i-ochrony-ludnosci.html.
http://bip.grodzisk.pl/Article/id,1215.html http://bip.bisztynek.pl/121/Samodzielne_Stanowisko_ds__Obronnych_2C_Obrony_Cywilne_2C_Informacji_Niejawnych__2C_Zarzadzania_Kryzysowego_2C_Ochrony_p_poz__i_BHP.
http://www.bip.miedzyrzecz.pl/procedury/19/wydzial/2/.
http://umkonskie.pl/struktura/wydzialy/wydzial-spraw-obywatelskich/.
http://www.poddebicki.pl/asp/pl_start.asp?typ=14&menu=32&strona=1.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia będą odbywały się w formie stacjonarnej zgodnie z siatką zajęć (na sali), chyba, że zostaną wprowadzone zajęcia w formie on-line za pośrednictwem platformy „Google Meet”. Podstawową formą prowadzenia zajęć dydaktycznych w trybie zdalnym jest video konferencja odbywana w czasie rzeczywistym, zgodnie z siatką zajęć (zajęcia synchroniczne). Studenci zostaną poinformowani przez prowadzącego o stałym linku do zajęć za pośrednictwem USOS mail. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia będą odbywały się w formie stacjonarnej zgodnie z siatką zajęć (na sali), chyba, że zostaną wprowadzone zajęcia w formie on-line za pośrednictwem platformy „Google Meet”. Podstawową formą prowadzenia zajęć dydaktycznych w trybie zdalnym jest video konferencja odbywana w czasie rzeczywistym, zgodnie z siatką zajęć (zajęcia synchroniczne). Studenci zostaną poinformowani przez prowadzącego o stałym linku do zajęć za pośrednictwem USOS mail. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: