Stany nadzwyczajne w państwie 2102-BW-L-D3SNWP
- Specyfika stanów nadzwyczajnych; charakterystyka definicyjna; stan nadzwyczajny a stany nadzwyczajne.
- Elementy konstrukcyjne stanu nadzwyczajnego: tryb wprowadzenia, cel wprowadzenia, przesłanki zastosowania, zakres terytorialny, czas obowiązywania, środki nadzwyczajne, tryb zniesienia. Analiza elementów konstrukcyjnych. Polityczność stanu nadzwyczajnego. Geneza stanu nadzwyczajnego.
- Granice stanu nadzwyczajnego - porównanie do zarządzania kryzysowego, stanu wyższej konieczności, stanu wojny.
- Historia stanów nadzwyczajnych. Stany nadzwyczajne w Polsce 1918 - 1939, 1944 - 1996: stan wyjątkowy, stan oblężenia, stan wojenny, problem stanu bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa państwa. Analiza aktów prawnych (konstytucje, ustawy). Analiza praktyki stanów nadzwyczajnych: 1919-1926; 1939; 1981-1983. Problem tzw. nieformalnego stanu nadzwyczajnego.
- Stany nadzwyczajne w konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997 r.: konstytucjonalizacja stanów nadzwyczajnych, konstytucyjne zasady stanów nadzwyczajnych; analiza stanu wojennego, stanu wyjątkowego i stanu klęski żywiołowej.
- Rola prawa międzynarodowego wobec stanów nadzwyczajnych: Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych z 1966 r. oraz Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z 1950 r.
- Analiza stanu klęski żywiołowej - ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej.
- Analiza stanu wyjątkowego - ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym.
- Analiza stanu wojennego - ustawa z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej.
- Podsumowanie - rola stanów nadzwyczajnych w systemie bezpieczeństwa państwa.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Należy zamieścić opis zakładanych efektów uczenia się: wiedzy, umiejętności i innych kompetencji, które student nabywa poprzez realizację danego przedmiotu.
UWAGA: Jeżeli przedmiot jest realizowany w kilku formach (np. wykład i ćwiczenia, wykład i laboratorium itp.), to należy zdefiniować efekty uczenia się dla całego przedmiotu.
UWAGA: Efekty uczenia się dla poszczególnych form dydaktycznych zajęć w ramach przedmiotu (np. dla wykładu i dla ćwiczeń) zostaną przedstawione w części B załącznika.
UWAGA: Efekty uczenia się dla całego przedmiotu NIE MUSZĄ BYĆ sumą efektów uczenia się zdefiniowanych dla poszczególnych form dydaktycznych zajęć w ramach przedmiotu.
Efekty uczenia się opisujemy za pomocą czasowników, np.:
„Po ukończeniu przedmiotu (wykładu, ćwiczeń) student:
– analizuje...
– rozpoznaje...
– wyjaśnia...”
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność i pisemny sprawdzian
Zaliczenie na ocenę
Literatura
- M. Brzeziński, Stany nadzwyczajne w polskich konstytucjach, Warszawa 2007;
- L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. IV, Warszawa 2005;
- T. Jasudowicz (red.), Prawa człowieka w sytuacjach nadzwyczajnych ze szczególnym uwzględnieniem prawa i praktyki polskiej, Toruń 1997;
- L. Mażewski, Stany nadzwyczajne w Polsce w latach 1918 1989. Szkic ustrojowopolityczny, Toruń 2006;
- K. Prokop, Stany nadzwyczajne w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Białystok 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: