Nauka o państwie i polityce 2102-BW-L-D1NOPP
Podstawowe zagadnienia nauki o państwie i polityce.
Pojęcie i istota państwa.
Koncepcje genezy państwa.
Państwo, społeczeństwo, naród i jednostka oraz ich relacje w rozwoju historycznym.
Formy i typy państwa.
Cele, funkcje i zadania państwa.
Koncepcje państwa we współczesnej myśli politycznej. Państwo narodowe, jego przemiany.
Kategoria zmiany w dziejach państwa: reforma, rewolucja, transformacja, integracja, globalizacja, zamach stanu, autoprzewrót, rebelia.
Państwo a wojna.
Pojęcie i koncepcje władzy politycznej. Legitymizacja władzy.
Idea i instytucje demokracji współczesnej. Populizm.
Definicje i koncepcje polityki.
Typologia reżimów politycznych. Charakterystyka reżimów politycznych.
Podstawowe kategorie polityki. Podmioty polityki. Działania polityczne. Stosunki polityczne. Instytucje polityczne. Decyzje polityczne. Wartości i normy.
W cyklu 2023Z:
1. Zajęcia wprowadzające. Istota przedmiotu. 2. Geneza i istota państwa. 3. Elementy definicji państwa. 4. Forma państwa. Kontrowersje wokół pojęcia typ państwa. 5. Reżim demokratyczny. Zagrożenia dla demokracji: populizm. 6. Reżimy niedemokratyczne. 7. Cele, zadania i funkcje państwa. 8. Władza polityczna i państwowa. 9. Zmiana w dziejach państwa. 10. Jednostka, społeczeństwo, naród, państwo i ich relacje w rozwoju historycznym 11. Podstawowe kategorie nauki o polityce. 12. Państwo a wojna i pokój. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Efekt 1. Precyzyjnie definiuje podstawowe pojęcia nauki o polityce takie jak przede wszystkim państwo, państwo narodowe, polityka, wojna, wojny przedpaństwowe, wojny państwowe, nowe wojny, władza polityczna, legitymizacja władzy, forma państwa, forma rządów, ustrój terytorialny państwa, federalizm, reżim polityczny, demokracja, autorytaryzm, totalitaryzm, populizm, system polityczny, kultura polityczna, naród polityczny, naród kulturowy, nacjonalizm, funkcje państwa, globalizacja, europeizacja, rewolucja, zamach stanu, reforma, transformacja (K_W06)
Efekt 2. Szczegółowo wylicza i omawia składniki konstytutywne i cechy przymiotne państwa (K_W06)
Efekt 3. Charakteryzuje państwo o reżimie autorytarnym, totalitarnym i demokratycznym (K_W06, K_W05, K_W04)
Efekt 4. Prezentuje różne koncepcje polityki (K_W08)
Efekt 5. Ma wiedzę na temat relacji i ich uwarunkowań, w rozwoju historycznym oraz współcześnie, jednostki, społeczeństwa, narodu i państwa. (K_W04, K_W06)
Efekt 6. Wymienia i objaśnia koncepcje władzy politycznej i państwowej oraz ich legitymizacji (K_W06, K_W04, K_W05)
Efekt 7. Opisuje koncepcje genezy i istoty państwa w wybranych doktrynach starożytnych, średniowiecznych, nowożytnych i współczesnych oraz typy i formy państw.(K_W04; K_W06)
UMIEJĘTNOŚCI:
Efekt 1. Dostrzega i interpretuje wzajemne relacje i zależności między formą państwa, typem państwa, reżimem politycznym, formą rządów i ustrojem terytorialnym państwa. (K_U01)
Efekt 2. Analizuje zależności między polityką a etyką oraz polityką a wojną.(K_U01)
Efekt 3. Ma umiejętność formułowania przyczyn i analizy przebiegu rewolucji, transformacji, zamachu stanu oraz przemian państwa narodowego szczególnie w obliczu globalizacji i integracji. (K_U01)
Efekt 4. Potrafi wskazać i wyjaśniać zasady oraz wartości demokratycznego państwa prawa oraz dostrzec i naświetlić zagrożenia dla demokracji. Umie dokonać porównania autokracji i demokracji. (K_U01)
Efekt 5. Przygotowuje samodzielnie oraz w grupach wystąpienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł (K_U01)
Efekt 6. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł zarówno w języku rodzimym, jak i obcym oraz nowoczesnych technologii przygotowując swoje stanowisko w debacie oksfordzkiej lub rolę w sądzie. (K_U01)
Efekt 7. Rozwija zdolność umiejętnego konfrontowania własnych poglądów z poglądami innych studentów oraz różnych autorów oraz argumentowania stanowiska. (K_U01)
KOMPETENCJE:
Efekt 1. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z byciem politykiem i urzędnikiem (K_K01)
Efekt 2. Ma potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy oraz doskonalenia i poszerzania umiejętności obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i politycznych rozmaitej natury i dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności po doświadczeniach związanych z debatą oksfordzką/sądem, wygłoszeniem referatu oraz dyskusjami z innymi studentami oraz prowadzącym ćwiczenia. (K_K05)
Kryteria oceniania
Przedmiot realizowany jest w dwóch dopełniających się formach: wykład i ćwiczenia. Obie formy są obowiązkowe.
Przedmiot kończy się egzaminem. Do egzaminu może przystąpić jedynie Student, który zaliczył ćwiczenia.
Egzamin jest pisemny - student otrzymuje do wypełnienia arkusz egzaminacyjny składający się z pytań zamkniętych (test wielokrotnego wyboru) oraz pytań otwartych (krótszych oraz dłuższych).
Skala ocen z egzaminu:
51%-64 % dostateczny
65%-73% dostateczny plus
74%-82% dobry
83%- 91% dobry plus
92%-100% bardzo dobry
Student, który w rezultacie regularnej i sumiennej pracy podczas wykładów i ćwiczeń otrzyma ocenę BDB lub BDB! jest zwolniony z pisania egzaminu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa przedmiotu:
Heywood A., Politologia, Warszawa 2006, rozdz. 1, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 18, 19.
Szmulik M., Żmigrodzki M. (red), Wprowadzenie do nauki o państwie i polityce, Lublin 2006.
Winczorek P., Wstęp do nauki o państwie, Warszawa 1997.
Zieliński E., Nauka o państwie i polityce, Warszawa 2006.
(Wydania różne podręczników- im nowsze tym bardziej wskazane).
W cyklu 2023Z:
1. Literatura uzupełniająca: 2. 3. Literatura uzupełniająca: 4. Literatura uzupełniająca: 5. Literatura uzupełniająca: 6. Literatura do zajęć 5 i 6: 7. Literatura uzupełniająca: 8. Literatura uzupełniająca: 9. Literatura uzupełniająca: 10. Literatura uzupełniająca: 11. Podstawowe kategorie nauki o polityce. Literatura uzupełniająca: 12. Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: