Citizenship and Political Participation 2102-ANG-M-D3CPPA
Struktura kursu z literaturą
Tydzień 1–2: Obywatelstwo jako instytucja demokratyczna
Tematy: Obywatelstwo jako instytucja demokratyczna; rozumienie obywatelstwa; teorie obywatelstwa (liberalna, republikańska, komunitariańska)
Literatura:
- Isin, E. F., & Turner, B. S. (Eds.). (2002). Handbook of citizenship studies. SAGE Publications.
- Kymlicka, W., & Norman, W. (1994). Return of the citizen: A survey of recent work on citizenship theory. Ethics, 104(2), 352-381.
- Marshall, T. H. (1950). Citizenship and social class. In T. H. Marshall, Citizenship and social class and other essays (pp. 1-85). Cambridge University Press.
- Myers, J. (2019). The good citizen: The markers of privilege in America. Routledge.
Ćwiczenia praktyczne:
• Mapowanie obywatelstwa: studenci tworzą osobiste profile obywatelskie
• Analiza porównawcza teorii obywatelstwa na podstawie studiów przypadków
• Warsztat: analiza definicji obywatelstwa w różnych systemach politycznych
• Dyskusja grupowa: „Co czyni dobrego obywatela w różnych ramach teoretycznych?"
Tydzień 3: Formy obywatelstwa
Tematy: Różne formy obywatelstwa – narodowe, ponadnarodowe, kosmopolityczne, miejskie, (wielo)kulturowe i ekologiczne
Literatura:
- Beck, U. (2006). Cosmopolitan vision. Polity Press.
- Ho, J. (2015). Nation and citizenship in the twentieth-century British novel. Cambridge University Press.
- Young, I. M. (1990). Justice and the politics of difference. Princeton University Press.
Ćwiczenia praktyczne:
• Mapowanie tożsamości: studenci badają wielorakie tożsamości obywatelskie
• Studium przypadku: obywatelstwo UE jako model obywatelstwa ponadnarodowego
• Symulacja obywatelstwa miejskiego: scenariusze członkostwa w lokalnej społeczności
• Warsztat: projektowanie polityk obywatelstwa wielokulturowego
• Projekt: obywatelstwo ekologiczne i ramy odpowiedzialności środowiskowej
• Debata: „Czy obywatelstwo kosmopolityczne może współistnieć z lojalnością narodową?"
Tydzień 4: Prawa i „prawo do posiadania praw"
Tematy: Prawa obywatelskie, polityczne i socjalne; „prawo do posiadania praw" Hanny Arendt; obywatelstwo i bezpaństwowość
Literatura:
- Arendt, H. (1951). The origins of totalitarianism. Harcourt Brace Jovanovich.
- Marshall, T. H. (1950). Citizenship and social class. In T. H. Marshall, Citizenship and social class and other essays (pp. 1-85). Cambridge University Press.
Ćwiczenia praktyczne:
• Hierarchia praw: rankingowanie praw i debata nad prawami podstawowymi
• Studium przypadku: osoby bezpaństwowe i prawa uchodźców
• Warsztat: analiza historycznych rozszerzeń praw obywatelskich
• Projekt grupowy: projektowanie mechanizmów ochrony praw człowieka
Tydzień 5–6: Systemy wyborcze i zachowania wyborcze
Tematy: Systemy wyborcze, zachowania wyborcze, kampanie wyborcze
Literatura:
- Carter, E., Farrell, D. M., & Loomes, G. (2024). Electoral systems: A global perspective. Bloomsbury Publishing.
- Dalton, R. J. (2019). Citizen politics: Public opinion and political parties in advanced industrial democracies (7th ed.). CQ Press.
- Farrell, D. M. (2025). Democratic innovation without political parties should be unthinkable. Party Politics, 31(4), 13540688251319517.
Ćwiczenia praktyczne:
• Symulacja wyborów w różnych systemach wyborczych
• Warsztat strategii kampanijnych: tworzenie materiałów wyborczych
• Analiza danych wyborczych i wyników sondaży
• Debata: „Czy głosowanie powinno być obowiązkowe?"
Tydzień 7: Teorie partycypacji politycznej
Tematy: Klasyczne i współczesne teorie partycypacji politycznej (pluralistyczna, elitarna, partycypacyjna)
Literatura:
- Norris, P. (2002). Democratic phoenix: Reinventing political activism. Cambridge University Press.
- Verba, S., Schlozman, K. L., & Brady, H. E. (1995). Voice and equality: Civic voluntarism in American politics. Harvard University Press.
Ćwiczenia praktyczne:
• Warsztaty z zastosowania teorii: Analiza rzeczywistych wydarzeń politycznych przez pryzmat różnych perspektyw teoretycznych
• Analiza porównawcza: teorie partycypacji politycznej w różnych kulturach politycznych
• Studium przypadku: demokracja bezpośrednia vs przedstawicielska
• Warsztat: mierzenie i definiowanie partycypacji politycznej
• Debata: „Czy apatia polityczna jest racjonalna, czy problematyczna?"
Tydzień 8: Czynniki społeczne partycypacji politycznej
Tematy: Status społeczno-ekonomiczny, wykształcenie, wiek, kapitał społeczny jako czynniki wpływające na uczestnictwo polityczne
Literatura:
- Dalton, R. J. (2019). Citizen politics: Public opinion and political parties in advanced industrial democracies (7th ed.). CQ Press.
- Verba, S., Schlozman, K. L., & Brady, H. E. (1995). Voice and equality: Civic voluntarism in American politics. Harvard University Press.
- Holloway, S. L., Holt, L., & Mills, S. (2019). Questions of agency: Capacity, subjectivity, spatiality and temporality. Progress in Human Geography, 43(3), 458-477.
Ćwiczenia praktyczne:
• Warsztat analizy danych: badanie statystyk partycypacji i demografii
• Studium przypadku: luki w partycypacji politycznej w różnych społeczeństwach
• Warsztat: strategie mobilizacji zasobów i zaangażowania politycznego
• Projekt grupowy: tworzenie programów wspierających partycypację grup niedoreprezentowanych
Tydzień 9: Zmieniające się wzorce i nowe formy partycypacji
Tematy: Aktywizm cyfrowy, polityka stylu życia, partycypacja problemowa
Literatura:
- Castells, M. (2015). Networks of outrage and hope: Social movements in the Internet age. John Wiley & Sons.
- Norris, P. (2002). Democratic phoenix: Reinventing political activism. Cambridge University Press.
- Gerbaudo, P. (2019). The indignant citizen: Anti-austerity movements in southern Europe and the anti-oligarchic reclaiming of citizenship. In Resisting austerity (pp. 41-55). Routledge.
Ćwiczenia praktyczne:
• Tworzenie osi czasu: ewolucja form partycypacji na przestrzeni dekad
• Studium przypadku: aktywizm w mediach społecznościowych
• Warsztat: projektowanie innowacyjnych mechanizmów partycypacji
• Symulacja: platformy demokracji deliberatywnej online
• Projekt: tworzenie nowych form zaangażowania obywatelskiego wokół konkretnych problemów
Tydzień 10: Płeć i partycypacja polityczna
Tematy: Wymiary płciowe partycypacji, intersekcjonalność, reprezentacja kobiet, feministyczne podejścia do obywatelstwa
Literatura:
- Young, I. M. (1990). Justice and the politics of difference. Princeton University Press.
- Lavrinenko, O. (2024). Fragmentation of women's transnational social movement organizations and women's political empowerment worldwide, 1990–2021. International Journal of Comparative Sociology. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/00207152241279299
- Lavrinenko, O. (2024). WINGOs as conduits of world culture, their relationships with emancipative values, and women's political empowerment worldwide, 1981–2020. International Journal of Comparative Sociology, 65(5), 561-578.
Ćwiczenia praktyczne:
• Audyt płci w partycypacji: analiza lokalnej/narodowej reprezentacji
• Studium przypadku: ruchy kobiece i zmiana polityczna
• Warsztat: projektowanie strategii inkluzywnej partycypacji
• Debata: „Kwoty czy zasługi w reprezentacji politycznej?"
• Projekt: kampania obywatelska wrażliwa na kwestie płci
• Mapowanie intersekcjonalności: wielorakie tożsamości i bariery uczestnictwa
Tydzień 11: Partie polityczne i grupy interesu
Tematy: Systemy partyjne, lobbing, działania zbiorowe
Literatura:
- Dalton, R. J. (2019). Citizen politics: Public opinion and political parties in advanced industrial democracies (7th ed.). CQ Press.
- Herrnson, P. S., Deering, C. J., & Wilcox, C. (Eds.). (2013). Interest groups unleashed. CQ Press.
- Farrell, D. M. (2025). Democratic innovation without political parties should be unthinkable. Party Politics, 31(4), 13540688251319517.
Ćwiczenia praktyczne:
• Ćwiczenie: założenie własnej partii politycznej
• Symulacja lobbingu: reprezentowanie różnych grup interesu
• Mapowanie interesariuszy w konkretnych sprawach politycznych
• Warsztat: skuteczna komunikacja z przedstawicielami politycznymi
• Ćwiczenie: rozwiązywanie problemów działań zbiorowych
Tydzień 12: Społeczeństwo obywatelskie i ruchy społeczne
Tematy: NGO, ruchy społeczne, protest, nieposłuszeństwo obywatelskie, kształtowanie tożsamości zbiorowej
Literatura:
- Castells, M. (2015). Networks of outrage and hope: Social movements in the Internet age. John Wiley & Sons.
- Davies, T. R., & Peña, A. M. (2021). Social movements and international relations: A relational framework. Journal of International Relations and Development, 24(1), 51-76.
- Gerbaudo, P. (2019). The indignant citizen: Anti-austerity movements in southern Europe and the anti-oligarchic reclaiming of citizenship. In Resisting austerity (pp. 41-55). Routledge.
- Lavrinenko, O. (2024). Fragmentation of women's transnational social movement organizations and women's political empowerment worldwide, 1990–2021. International Journal of Comparative Sociology. Advance online publication.
Ćwiczenia praktyczne:
• Projektowanie kampanii ruchu społecznego
• Studium przypadku: skuteczne i nieskuteczne ruchy społeczne
• Warsztat: organizowanie działań społeczności
• Symulacja: spotkanie publiczne w ratuszu w sprawie problemów lokalnych
• Debata etyczna: kiedy nieposłuszeństwo obywatelskie jest uzasadnione?
• Ćwiczenie: jak ruchy społeczne kształtują tożsamość zbiorową
Tydzień 13: Media, technologia i komunikacja polityczna
Tematy: Media społecznościowe, fake news, demokracja cyfrowa
Literatura:
- Enli, G. (2015). Mediated authenticity: How the media constructs reality. Peter Lang.
- Farkas, J., Schou, J., & Neumayer, C. (2018). Cloaked Facebook pages: Exploring fake Islamist propaganda in social media. New Media & Society, 20(5), 1850-1867.
- Farkas, X. (2023). Visual political communication research: A literature review from 2012 to 2022. Journal of Visual Political Communication, 10(2), 95-126.
Ćwiczenia praktyczne:
• Tworzenie treści politycznych dla różnych platform
• Warsztat fact-checkingu: identyfikacja dezinformacji
• Symulacja: cyfrowa kampania polityczna
• Analiza przekazów politycznych i framingu
Tydzień 14: Samorząd lokalny i obywatelstwo globalne
Tematy: Zarządzanie lokalne, budżet partycypacyjny, obywatelstwo globalne
Literatura:
- Beck, U. (2006). Cosmopolitan vision. Polity Press.
- Purcell, M. (2014, September 1). Public participation in new local governance spaces: The case for community development in local strategic partnerships. The International Academic Forum (IAFOR). https://core.ac.uk/outputs/30730585/
- Davies, T. R., & Peña, A. M. (2021). Social movements and international relations: A relational framework. Journal of International Relations and Development, 24(1), 51-76.
Ćwiczenia praktyczne:
• Symulacja budżetu partycypacyjnego
• Projekt diagnozy potrzeb społecznych
• Warsztat: łączenie działań lokalnych z globalnymi wyzwaniami
• Projekt: inicjatywa obywatelska w duchu „glokalności"
Tydzień 15: Projekty końcowe i refleksja
Tematy: Integracja i zastosowanie wiedzy z kursu
Ćwiczenia praktyczne:
• Prezentacje projektów studenckich
• Ewaluacja kursu i planowanie dalszego zaangażowania
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów:
K_W05 - zna i rozumie dylematy związane z działalnością polityczną
K_U01 - potrafi korzystać z posiadanej wiedzy, która służy mu do rozumienia procesów politycznych, formułowania obserwowanych problemów oraz znajdowania dla nich innowacyjnych rozwiązań
K_U06 - potrafi debatować na tematy powiązane z politologią ze świadomością znaczenia przekazywanych treści oraz sposobu ich przekazu
K_K01 - jest gotów do krytycznej oceny procesów politycznych, ich przyczyn, przebiegu i skutków
K_K02 - jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów politologicznych dotyczących państwa i społeczeństwa
K_K03 - jest gotów do działania na rzecz społeczności lokalnych, społeczeństwa oraz ludzkości zgodnie z etycznymi zasadami wykonywanego zawodu
K_K04 - jest gotów do bycia odpowiedzialnym w swojej działalności zawodowej oraz świadomym jej skutków i konsekwencji, zgodnie z najwyższymi standardami etyki zawodowej
Kryteria oceniania
25% Uczestnictwo i zaangażowanie: Aktywne uczestnictwo w dyskusjach,
symulacjach i działaniach grupowych.
30% Zadania praktyczne: Wykonanie cotygodniowych zadań, materiałów kampanijnych, analiz politycznych.
45% Projekt końcowy: Analiza i Prezentacja Kwestii Obywatelskich/Demokratycznych. Studenci przeprowadzą badania nad współczesnym problemem obywatelskim lub demokratycznym, przeanalizują stanowiska różnych grup interesów, ocenią mechanizmy partycypacji obywatelskiej oraz zaprezentują uzasadnione merytorycznie rekomendacje polityczne.
Zasady uczestnictwa w zajęciach
Zasady dotyczące obecności. Ponieważ jest to kurs praktyczny, który zakłada aktywne zaangażowanie studentów, regularne uczestnictwo jest niezbędne. Studenci mogą mieć maksymalnie 1 nieusprawiedliwioną nieobecność. Więcej niż 1 nieobecność wymaga udokumentowanego uzasadnienia i odrobienia zaległości. Maksymalna liczba dozwolonych nieobecności to 4. Więcej niż 4 nieobecności spowodują automatyczne brak zaliczenia i konieczność powtórzenia kursu w przyszłym roku.
Spóźnienia na zajęcia. Ze względu na aktywny charakter zajęć, które obejmują symulacje i ćwiczenia, spóźnienia nie będą tolerowane. Oczekuje się, że wszyscy studenci będą punktualni. Jeśli studenci mają poważny powód do spóźnienia, powinni oni powiadomić o tym instruktora z wyprzedzeniem. Po 15 minutach od rozpoczęcia zajęć drzwi zostaną zamknięte, a spóźnialscy będą uważani za osoby nieobecne. Zasada ta jest konieczna, aby zapewnić nieprzerwane zaangażowanie studentów w ćwiczenia.
Spóźnione składanie prac. Spóźnione składanie prac będzie karane obniżeniem oceny o 5% dziennie, chyba że wcześniej uzgodniono to z instruktorem.
Etyka uczestnictwa. Oczekuje się, że studenci będą angażować się w dyskusje z szacunkiem, szczególnie gdy poruszają kontrowersyjne tematy polityczne. Ataki personalne lub język dyskryminacyjny nie będą tolerowane.
Korzystanie ze Sztucznej Inteligencji
Ten kurs stosuje podejście Skali Oceny AI (AIAS) Poziom 2: Generowanie pomysłów i tworzenie struktury przez SI. Sztuczna inteligencja może być wykorzystana do przeprowadzenia burzy mózgów, stworzenia struktury i generowania pomysłów na udoskonalenie pracy, a także do podstawowej pomocy badawczej (wyszukiwanie źródeł, sprawdzanie faktów) i wsparcia technicznego (formatowanie, cytowanie, korekta). W ostatecznej wersji pracy nie mogą się znaleźć żadne treści wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Wszystkie argumenty, analizy, refleksje i wnioski muszą być oryginalnym myśleniem studenta i wykazywać własne zrozumienie zagadnień obywatelskich i politycznych.
Literatura
Arendt, H. (1951). The origins of totalitarianism. Harcourt Brace Jovanovich.
Beck, U. (2006). Cosmopolitan vision. Polity Press.
Carter, E., Farrell, D. M., & Loomes, G. (2024). Electoral systems: A global perspective. Bloomsbury Publishing.
Castells, M. (2015). Networks of outrage and hope: Social movements in the Internet age. John Wiley & Sons.
Dalton, R. J. (2019). Citizen politics: Public opinion and political parties in advanced industrial democracies (7th ed.). CQ Press.
Davies, T. R., & Peña, A. M. (2021). Social movements and international relations: A relational framework. Journal of International Relations and Development, 24(1), 51-76.
Enli, G. (2015). Mediated authenticity: How the media constructs reality. Peter Lang.
Farkas, J., Schou, J., & Neumayer, C. (2018). Cloaked Facebook pages: Exploring fake Islamist propaganda in social media. New Media & Society, 20(5), 1850-1867.
Farkas, X. (2023). Visual political communication research: A literature review from 2012 to 2022. Journal of Visual Political Communication, 10(2), 95-126.
Farrell, D. M. (2025). Democratic innovation without political parties should be unthinkable. Party Politics, 31(4), 13540688251319517.
Gerbaudo, P. (2019). The indignant citizen: Anti-austerity movements in southern Europe and the anti-oligarchic reclaiming of citizenship. In Resisting austerity (pp. 41-55). Routledge.
Herrnson, P. S., Deering, C. J., & Wilcox, C. (Eds.). (2013). Interest groups unleashed. CQ Press.
Ho, J. (2015). Nation and citizenship in the twentieth-century British novel. Cambridge University Press.
Holloway, S. L., Holt, L., & Mills, S. (2019). Questions of agency: Capacity, subjectivity, spatiality and temporality. Progress in Human Geography, 43(3), 458-477.
Isin, E. F., & Turner, B. S. (Eds.). (2002). Handbook of citizenship studies. SAGE Publications.
Kymlicka, W., & Norman, W. (1994). Return of the citizen: A survey of recent work on citizenship theory. Ethics, 104(2), 352-381.
Lavrinenko, O. (2024). Fragmentation of women's transnational social movement organizations and women's political empowerment worldwide, 1990–2021. International Journal of Comparative Sociology. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/00207152241279299
Lavrinenko, O. (2024). WINGOs as conduits of world culture, their relationships with emancipative values, and women's political empowerment worldwide, 1981–2020. International Journal of Comparative Sociology, 65(5), 561-578.
Marshall, T. H. (1950). Citizenship and social class. In T. H. Marshall, Citizenship and social class and other essays (pp. 1-85). Cambridge University Press.
Myers, J. (2019). The good citizen: The markers of privilege in America. Routledge.
Norris, P. (2002). Democratic phoenix: Reinventing political activism. Cambridge University Press.
Purcell, M. (2014, September 1). Public participation in new local governance spaces: The case for community development in local strategic partnerships. The International Academic Forum (IAFOR). https://core.ac.uk/outputs/30730585/
Verba, S., Schlozman, K. L., & Brady, H. E. (1995). Voice and equality: Civic voluntarism in American politics. Harvard University Press.
Young, I. M. (1990). Justice and the politics of difference. Princeton University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: