- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Zarządzanie zasobami ludzkimi 2102-0FA-ZZLO-OG
Skuteczne zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL) to jeden z najważniejszych czynników, które decydują o sukcesie organizacji. Szczególnie w przypadku organizacji gospodarczych kluczem przewagi konkurencyjnej jest efektywny system pozyskiwania, aktywizowania i zarządzania zasobami ludzkimi. O randze ZZL przesądzają zmiany, które zachodzą w globalnej gospodarce: trendy demograficzne, rewolucja naukowo-techniczna, coraz ostrzejsza konkurencja, wprowadzanie nowych rozwiązań organizacyjnych, coraz większa waga, jaką opinia publiczna przywiązuje do jakości stosunków pracy.
Celem zajęć jest przybliżenie podstawowych pojęć dotyczących ZZL i zbiorowych stosunków pracy, a także poznanie najważniejszych narzędzi zarządzania zasobami pracy oraz problemów i wyzwań w tym zakresie. Podczas kursu omawiane są techniczne aspekty ZZL z perspektywy zarządzania strategicznego: między innymi kwestie związane z budowanie i wdrażaniem strategii ZZL, metodami rekrutacji i selekcji, szkolenia i rozwoju zawodowego, wynagradzania, oceny pracy, analizy pracy, a także ewaluacji efektywności struktur ZZL.
Podczas kursu prezentowane będą narzędzia i metody, które wykorzystują specjaliści ZZL. Omawiane będą studia przypadków ilustrujące zarówno efektywne, jak i nieefektywne rozwiązania w zakresie zarządzania kapitałem społecznym organizacji. Nacisk położony zostanie na skuteczne zarządzanie zasobami ludzkimi w zmiennym otoczeniu społecznym i ekonomicznym. Są to zagadnienia dedykowane szczególnie tym uczestnikom kursu, którzy zamierzają związać swoją przyszłość zawodową z ZZL. Zajęcia mają ukierunkowywać do dalszego samodzielnego pogłębiania i aktualizowania wiedzy z zakresu zarządzania kapitałem społecznym organizacji, zarówno prywatnych jak i publicznych.
Tematyka zajęć:
1. Funkcje i cele zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Istota i rola polityki kadrowej w przedsiębiorstwie. Elementy składowe (funkcje) systemu zarządzania kadrami. Podmioty i modele organizacji systemu kadrowego. Historyczny rozwój funkcji personalnej.
2. Determinanty zarządzania zasobami ludzkimi. Zarządzanie strategiczne potencjałem pracy i polityka personalna. Czynniki kształtujące strategię ZZL (wewnętrzne i zewnętrzne). Strategia personalna a strategia ogólna organizacji. Różne modele polityki kadrowej. Planowanie rozwoju kadrowego w przedsiębiorstwie.
3. Dobór kadr w organizacji. Strategie rekrutacji. Zasady doboru strategii rekrutacyjnej. Zewnętrzne i wewnętrzne źródła kandydatów. Analiza pracy - opis stanowiska i sporządzanie profilu kandydatów. Metody pozyskiwania aplikantów.
4. Selekcja kandydatów w procesie doboru.
Zasady opracowania strategii selekcyjnej. Miary jakości predyktorów. Modele i narzędzia selekcji - wywiad kwalifikacyjny, analiza aplikacji, Assessment Centre i in.
5. Systemy okresowych ocen pracowniczych w organizacji. Okresowe oceny pracownicze w systemie zarządzania potencjałem społecznym organizacji. Rodzaje ocen pracowniczych. Procedury oceniania. Błędy w ocenianiu ludzi. Narzędzia oceny; arkusze ocen. Typy rozmów oceniających. Zasady prowadzenia rozmów oceniających.
6. Zarządzanie kompetencjami i doskonalenie zawodowe. Zarządzanie karierami.
Kompetencje, kluczowe kompetencje, zarządzanie kompetencjami. Analizy porównawcze kompetencji oczekiwanych i realnie posiadanych przez pracowników. Cele i formy rozwoju zawodowego. Rozwój przywództwa i przygotowywanie sukcesorów. Procedury i narzędzia planowania karier. Fazy kariery; plateau kariery. Zasady przygotowania awansów.
7. Szkolenia jako instrument rozwoju zawodowego pracowników. Cele i formy rozwoju zawodowego. Metody i zasady stymulacji rozwoju zawodowego pracownika. Identyfikacja potrzeb szkoleniowych.
8. Systemy wynagradzania w organizacji. Motywowanie materialne i niematerialne. Pojęcie i funkcje wynagradzania. Funkcje i formy płacy. Rodzaje systemów wynagradzania. Systemy taryfowe. Wartościowanie pracy. Zasady budowy systemu wynagradzania. Strategia wynagradzania.
9. Rola związków zawodowych w zakładzie pracy. Zbiorowe stosunki pracy. Podstawy prawne istnienia i działalności związków zawodowych. Uprawnienia związków zawodowych. Modele zbiorowych stosunków pracy. Regulacje prawne dotyczące sporów zbiorowych i układów zbiorowych pracy. Konflikty na tle pracy i płacy oraz ich rozwiązywanie. Partycypacja pracownicza.
10. Derekrutacja. Bezrobocie. Przeciwdziałanie bezrobociu.
Pojęcie rynku pracy. Elastyczność i segmentacja rynku pracy. Instytucje rynku pracy. Popyt na pracę i oczekiwania pracodawców. Ewolucja modelu zatrudnienia. Outplacement.
11. Kształtowanie czasu pracy. Pojęcie czasu pracy. Motywacyjne aspekty czasu pracy. Standardowy model czasu pracy. Elastyczne formy zatrudniania i czasu pracy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK. 1 Student zna elementarne pojęcia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, takie jak system motywacyjny, system ocen okresowych pracowników, zarządzanie karierami itp.
EK. 2 Student posiada podstawową wiedzę na temat funkcji i celów, którym służą najważniejsze elementy systemu kadrowego organizacji.
EK. 3 Student zna pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu – w zakresie odnoszącym się do ZZL.
UMIEJĘTNOŚCI
EK. 4 Student potrafi wskazać sposób i cel wykorzystania najprostszych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi, takich jak np. arkusz oceny okresowej, scenariusz rozmowy rekrutacyjnej, plan rozwoju zawodowego pracownika.
EK. 5 Student potrafi przygotować niektóre najprostsze narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji, np. sporządzić prosty arkusz oceny okresowej pracownika i prosty scenariusz rozmowy rekrutacyjnej
EK. 6 Student potrafi zaproponować kierunki poszukiwania rozwiązań najprostszych problemów kadrowych, które mogą pojawić się w administracji publicznej.
KOMPETENCJE
EK. 7 Student ma świadomość wagi problematyki zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej.
EK. 8 Student jest przygotowany do uczestniczenia w dyskusji na tematy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi w organizacji, wymagającej rzeczowej argumentacji i rozumienia specyfiki związanych z tym zagadnień.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład, ukierunkowana dyskusja grupowa, analiza przypadków, grupowe zadania problemowe, prezentacje uczestników zajęć.
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie liczby dopuszczalnych nieobecności skutkuje dodatkową pracą, np. koniecznością zaliczenia zajęć podczas dyżuru wykładowcy. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć.
Ocena końcowa jest wypadkową aktywności w trakcie zajęć, zrealizowanych prac i prezentacji.
Składniki oceny końcowej:
a) Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność, np. prace przesyłane za pośrednictwem platformy e-learningowej): 30%
b) Kontrola obecności: 10%
c) Końcowe zaliczenie pisemne: 60%
Algorytm oceny końcowej
2 poniżej 50%
3 50% lub powyżej 50%, ale nie więcej niż 60%
3,5 powyżej 60%, ale nie więcej niż 70%
4 powyżej 70%, ale nie więcej niż 80%
4,5 powyżej 80%, ale nie więcej niż 90%
5 Powyżej 90%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
• Pocztowski A.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod. PWE, Warszawa 2003
• Król H., Ludwiczyński A.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Literatura uzupełniająca:
• Kostera M.: Zarządzanie personelem. PWE, Warszawa 1994 i wydania następne;
• Listwan T. (red.): Zarządzanie kadrami. Wydawnictwo C.H.Beck. Warszawa 2002;
• McKenna E., Beech N.: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa 1997.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: