Podstawy marketingu i reklamy 2101-M-D3PMIR-DOK
Główne pojęcia marketingu (popyt, towar, wymiana, segment rynkowy, etc.). Pięć koncepcji marketingowych według Ph. Kotlera (produkcyjna, produktu, sprzedażowa, marketingu, marketingu społecznego). Ich znaczenie i powiązania z reklamą. Wpływ marketing na jednostkę, społeczeństwo i podmioty rynkowe.
Strategiczne planowanie marketingowe (plan, misja, cel, badania, audyt, SWOT, strategia, budżet). Otoczenie marketingowe, zachowania konsumenckie, relacje z klientami.
Definicje, cechy, funkcje reklamy. Historia reklamy. Marketing mix (produkt, cena, miejsce, promocja). Budowa i zarządzanie marką. Segmentacja rynku. Promotion mix (reklama, public relations i sponsoring, sprzedaż osobista, promocja sprzedaży). Misja wizja, marka, cele biznesowe. Budowa i zarządzanie marką. Identyfikacja wizualna. Zachowania konsumenckie. Analiza SWOT. Burza mózgów.
Techniki perswazyjne stosowane w reklamie. Komunikat reklamowy. Copywriting, język reklamy, techniki perswazyjne stosowane w reklamie. Wpływ reklamy i odporność na komunikację. Etyka w reklamie.
Koncepcje i formy przekazu reklamowego. Ogólne determinaty skuteczności reklamy. Grupa docelowa, dopasowanie i jego brak, konteksty kulturowe, społeczne, historyczne, przekaz reklamowy, wybór kanałów dotarcia, częstotliwość i długość kampanii. Reklama wizerunkowa, sprzedażowa, społeczna, polityczna
Reklama w procesie komunikacyjnym (reklama, public relations, sponsoring) . Strategie komunikacyjne. Planowanie i realizacja kampanii reklamowej. ATL i BTL. Struktury, organizacje i procesy reklamowe na rynku.
Bohaterowie i podmioty w reklamie - człowiek, autorytet, dziecko, płeć, atrakcyjność fizyczna, stereotypy, emocje, humor, nastrój, wydarzenia. okazje. Odwołania w reklamach – komfort, luksus, lepsze zdrowie, radość wolny czas, oszczędność, etc. Brand heroes.
Wady i zalety mediów reklamowych.TV. Reklama medialna, zewnętrzna, ambient, BTL, identyfikacja wizualna, reklamy na eventach, BTL, reklama na eventach, reklama poprzez sponsoring, product placement, naming rights
Podstawowe wskaźniki stosowane w reklamie. Informacje rynkowe i badania marketingowe, analizy konkurencji, badania odbioru reklamy.
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Znajomość marketingu jako działalności rynkowej, jego części składowych oraz pojęć i koncepcji marketingowych. Ich znaczenie i powiazania z reklamą. Wpływ marketing na jednostkę, społeczeństwo i podmioty rynkowe.
2. Wiedza dot. składowych strategicznego planowania marketingowego.
3. Znajomość otoczenia marketingowego,
4. Wiedza dot. najważniejszych zachowań konsumenckich oraz sposobów nawiązywania i podtrzymywania relacji z klientami.
5. Podstawowa znajomość pojęć marketing; marketing mix, promotion mix, determinantów skuteczności reklamy.
6. Dotycząca umiejscowienie reklamy w procesie komunikacji, związków z PR i sponsoringiem.
7. Znajomość technik perswazyjnych, budowy komunikatów reklamowych oddziaływania reklamy.
8. Znajomość głównych terminów i pojęć związanych z reklamą
9. Wiedza na temat kanałów komunikacji, mediów reklamowych, ich zalet i wad, kampaniach ATL i BTL, form reklamowych
10. Znajomość podstawowych wskaźników stosowanych przy planowaniu mediów dla potrzeb kampanii reklamowej. Wiedza dotycząca badania odbioru reklamy
11. Znajomość najczęściej wykorzystywanych motywów, podmiotów, odwołań przekazu reklamowego, roli roli brand hero
Umiejętności
1. Oceny działań marketingowych i reklamowych.
2. Podstawowe przygotowania założeń strategicznego planowania marketingowego i definiowania otoczenia marketingowego.
3. Sposobów utrzymywania relacji z klientami.
4. Doboru narzędzi reklamy do formy przekazu i definiowania grupy docelowej.
5. Podstawowa umiejętność planowania, doboru środków i zespołu oraz przeprowadzenia kampanii reklamowej.
6. Tworzenia komunikatów reklamowych
Kryteria oceniania
Pisemny egzamin końcowy.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Kotler P, Marketing. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002
2. Harackiewicz T, Rydel M., Podstawy marketingu, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2003
3. Altkorn J., Strategia marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999
4. De Chernatony, Marka. Wizja i tworzenie marki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
5. Olins W, O marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004
6. Ogilvy D, O reklamie, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2013
7. Veksner S, 100 idei, które zmieniły reklamę, Top Mark Centre, London 2015
8. Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005
9. Cialdini R, Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2008
10. Murdoch A., Kreatywność w reklamie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2004
11. Jones J. Ph., Jak działa reklama, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004
12. Kall J., Reklama, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1994
13. Barry P, Pomysł w reklamie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2010
14. Caples J, Skuteczna reklama, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001
15. Gędek M, Reklama, Zarys problematyki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013
16. Kozłowska A., Reklama. Socjotechnika oddziaływania, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2001
17. Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2002
18. Gajlewicz M., Techniki perswazyjne. Podstawy, Difin, Warszawa 2009
19. Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
20. Heath R., Ukryta moc reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: