Skład i grafika komputerowa 2101-M-D2SIGK-PRMM
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z cyfrowym zapisem wszystkich form multimediów (tekst, grafika, obraz, dźwięk, wideo), poprawnym sposobem umieszczania treści na stronach WWW. Ćwiczenia:
1 - Czcionki (miary, rodzaje)
2 - Kolory w komputerze i w druku (RGB i CMYK)
3 - Zasady łamania (łamym zdjęcia, czcionki)
4 - Programy używane w DTP (Indesign, Quark Express, Photoshop, Illustrator)
5 - Grafika wektorowa i bitmapy
6 - Ouark Express (INdesign) w praktyce
Grafika rastrowa – edycja fotografii, projekty graficzne, projekty artystyczne. Photoshop, GIMP w praktyce.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
– zna formaty i sposoby cyfrowego zapisu wszystkich form multimediów (tekst, grafika, obraz, dźwięk, wideo),
– zna poprawny sposób umieszczania treści na stronach WWW.
– zna sposoby praktycznego łamania materiałów do druku i wyświetlania na monitorze.
Umiejętności
W zakresie grafiki wektorowej:
– tworzenie obiektów graficznych: cięcie, kształtowanie, przekształcanie, wypełnianie kolorem, teksturą, deseniem,
– operowanie kolorem, modelem, paletą kolorów, konwersją modeli kolorów,
– tworzenie efektów specjalnych,
– deformowanie obiektów, metamorfozy, przezroczystości, oświetlenia,
– pisanie tekstu ozdobnego i jego kształtowanie, tekst artystyczny,
– projektowanie grafiki z wykorzystaniem obrazów rastrowych: biuletyny, ulotki, bilbordy, plakaty itp. w przykładowym programie CorelDraw,
– przygotowanie materiałów do druku i drukowanie.
W zakresie grafiki rastrowej:
– ustawienia parametrów monitora,
– zaznaczania, maski i filtry,
– przenoszenie zaznaczenia, kopiowanie, edycja wewnątrz zaznaczenia,
– warstwy, tryby ich mieszania, maski,
– korekta fotek z wykorzystaniem narzędzi przybornika, menu i filtrów,
– wstawianie kształtów i tekstu,
– dobór najlepszej przestrzeni kolorów,
– przygotowanie do druku i do publikacji w sieci,
– edycja fotek, tworzenie grafik w przykładowym programie Photoshop lub GIMP.
Kryteria oceniania
Cząstkowe zaliczenia części: wykładowej, obejmującej treści DTP i obróbki obrazów.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Gogołek, Technologie Informacyjne Mediów, ASPRA, Warszawa 2005. s. 227 – 269.
Gogołek, Wprowadzenie do informatyki dla humanistów, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.
Deke McClleand i inni, Photoshop CS2 PL Biblia, Helion, 2006, Oficjalny podręcznik CorelPRESS, CorelDraw 10 Helion, 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: