Teoria PR 2101-M-D1TEPR-PRMM
Przedmiot ma charakter teoretycznego opisu współczesnego znaczenia i ról pełnionych w społeczeństwie przez specjalistów/konsultantów public relations. Ma zaprezentować różne perspektywy widzenia genezy i rozwoju technik i narzędzi komunikowania się organizacji z otoczeniem, modeli realizacyjnych komunikowania się różnorodnych instytucji ze społeczeństwem oraz roli promocyjnej PR w działalności marketingowej organizacji. Studenci poznają krytyczną analizę skutków redukowania działań PR do wypełniania zadań wizerunkowych, promocyjnych i kryptoreklamowych, co sprzyja powstawaniu sytuacji kryzysogennych i łamaniu zasad etycznego zachowania w public relations. Wykład ma zaprezentować różne punkty widzenia ról spełnianych przez PR i dlatego też do jego prowadzenia zaproszeni będą dodatkowi specjaliści. Tematyka zajęć:
- Spory wokół PR i marketingu
- Filozofia PR: geneza powstania
- Wybrane elementy sfery pojęciowej PR
- PR we współczesnych koncepcjach marketingu - analiza
porównawcza celów, paradygmatów, zasad
- Potencjalne funkcje PR na rzecz zarządów organizacji
- Miejsce i potencjalna rola PR w systemie komunikacyjnym organizacji
- PR-marketing ZKM: przenikanie się obszarów, wzajemne relacje,
zakresy
- Zagadnienia reputacji podmiotów rynkowych (gospodarczych) oraz
sektora publicznego
- Międzynarodowe PR - perspektywa procesów globalizacyjnych
- Modele działalności komunikacyjnej PR
- Perspektywa krytyczna w teorii PR
- Badania w public relations
- Public relations w demokracji
- Public relations i media społecznościowe – ePR
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Obszar wiedzy:
Studenci powinni posiadać usystematyzowaną wiedzę o celach i metodach działań komunikacyjnych organizacji, społecznych oczekiwaniach ról spełnianych przez PR, krytycznych ocenach skutków działań PR-owców i potencjalnych szkód jakie mogą powodować brakiem poczucia odpowiedzialności. Wiedza ta powinna być pomocna podczas przygotowywania prac magisterskich z zakresu public relations.
Obszar umiejętności:
Absolwent wynosi bogatą wiedzę teoretyczną na temat opracowania strategii działań komunikacyjnych organizacji, a następnie realizacji kampanii public relations. Uczy się analizy rynku informacji, konkurencji oraz konsumenta i potrafi sam przeanalizować problem komunikacyjny oraz zaplanować skuteczną komunikację, która będzie odpowiedzią na ten problem. Posiada wiedzę na temat poszczególnych narzędzi PR i ich zastosowań, dzięki czemu jest w stanie przeprowadzić samodzielnie audyt komunikacyjny każdej instytucji, co jest niezbędną umiejętnością podczas przygotowywania materiałów źródłowych i pisania pracy magisterskiej. Zna kolejne etapy procesu badawczego, metody stosowane w badaniach PR jak i cechy raportu badawczego. Nie jest mu obca wiedza o znaczeniu i roli PR w systemie komunikacyjnym organizacji oraz miejscu PR we współczesnych koncepcjach marketingu. Zna podstawowe zasady kodeksu etyki zawodowej w PR jak i krytyczne opinie na temat zachowań tego środowiska.
Obszar innych kompetencji:
Absolwent zna literaturę z zakresu public relations, komunikacji rynkowej i marketingowej ukazującej kierunki i cele, do których warto zmierzać i sposoby rozumowania, jakimi warto się posługiwać. Dzięki temu poznają zarówno narzędzia przydatne do rozwiązywania konkretnych problemów, ale przede wszystkim mają możliwość zrozumienia istoty procesów zachodzących we współczesnym społeczeństwie na rynku komunikacyjnym, medialnym jak i politycznym.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach = 20 pkt.
Test pisemny lub prezentacja zadanego tematu = 80 pkt.
Do wyboru: Egzamin testowy z treści prezentowanych na zajęciach i podanych lektur lub samodzielna prezentacja wybranych teorii PR analizowanych aktualnie w światowej literaturze (w oparciu o udokumentowane źródła zaakceptowane przez egzaminatora).
Student może otrzymać maksimum 20 pkt. za obecność na zajęciach i maksimum 80 pkt. za prawidłowe odpowiedzi na teście końcowym (lub za prezentację uzgodnionego projektu na zajęciach).
Łączna skala ocen:
45 - 60 pkt. = dst
61 - 70 pkt. = dst+
71 - 80 pkt. = db
81 - 90 pkt. = db+
91 - 100 pkt. = bdb
Egzamin obejmuje następujące zagadnienia:
Podstawowe funkcje PR
Potencjalne funkcje w systemie zarządzania organizacjami
Tzw. „normatywna” definicja public relations
Filozofia public relations
Zasady stanowiące fundament kodeksów etycznych PR
Model „excellence in PR” wg J. Gruniga
Najważniejsze elementy modelu strategicznego zarządzania public relations wg J. Gruniga
Podstawowe modele działalności PR (znane też jako etapy rozwoju PR)
Zasadnicze różnice miejsca PR i marketingu w systemie komunikacyjnym organizacji
Główne zarzuty formułowane przeciwko MPR
Zjawisko stabilizacji i fiksacji wizerunku, „halo efekt-efekt aureoli”
Części składowe CI (Corporate Identity)
Korzyści wynikające z „pozytywnego” wizerunku organizacji, oferty, marki
Korzyści wynikające ze szczególnych cech komunikowania PR-owskiego
Miejsce PR w komunikowaniu organizacji wg teorii doskonałości J. Gruniga
Nowe modele wpływu PR
Argumenty za uznaniem działu PR profesjonalnym zarządcą komunikacyjnym organizacji
Najczęściej stosowane narzędzia badawcze w kampaniach PR
Główne kierunki badań w PR
Typy publiczności wg J. Gruniga
Modele i metody pomiaru skuteczności/efektywności działań PR
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Caywood C.: The Handbook of Strategic PR, Boston (2007);
"Central European Journal of Communication", vol. 4, Spring 2011 -
cały numer poświęcony "Public relations in a democratic society";
Doorley J. Garcia H.: Reputation management. The key to successful public relations, New York (2008)
Dowling C.: Creating Corporate Reputation, New York (2006);
Grunig J.E., Hunt T.: Managing public relations (1984);
Grunig L., Grunig J., Dozier D.: Excellent Public Relations and Effective Organizations (2002);
Olędzki J.: Etyka w polskim public relations, Warszawa (2009);
Olędzki J. Tworzydło D.(red.): Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, PWN Warszawa (2006);
Olędzki J. (red.): Public relations w komunikowaniu społecznym i marketingu, Warszawa (2010);
Olędzki J. (red.): Public relations we współczesnym świecie: między
służbą organizacji i społeczeństwu, Warszawa (2011);
Świątecki A.: Zintegrowane komunikowanie marketingowe,
Warszawa (2001);
Tench R., Yeomans L.: Exploring PR, London (2008);
The Proceedings of the International History of Public Relations Conference 2011, Bournemouth University (July 6-7, 2011), England;
Wojcik K.: Public relations. Warszawa 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: