Manipulacja w mediach 2101-LM-L-Z3MWME-MON
Wykład zawiera elementy historii propagandy niemieckiej, rosyjskiej, sowieckiej, japońskiej oraz amerykańskiej. Poruszone będą także zagadnienia związane z marketingiem politycznym i społecznym oraz public relations. Wykład powinien zwiększyć krytycyzm słuchaczy w stosunku do współczesnych mass mediów, zwłaszcza do przekazywanych treści. Istotnym zadaniem jest również zwrócenie uwagi na umiejętne oraz świadome korzystanie ze środków masowego przekazu przez współczesnego odbiorcę.
Ramy programowe wykładu:
• Podstawowe pojęcia – perswazja, manipulacja,
sterowanie, propaganda, promocja, opinia publiczna
• Techniki perswazyjne
• Rodzaje argumentacji
• Analiza treści przekazów tekstowych i graficznych w
oparciu o techniki perswazyjne i rodzaje argumentacji
• Techniki manipulacyjne w mediach
• Techniki manipulacyjne wykorzystywane w reklamach
• Techniki manipulacyjne w firmie
• Definicja komunikowania masowego (publicznego)
• Wpływ mediów na zachowania dzieci młodzieży
• Zalety i wady przekazów reklamowych
• Historia propagandy: radzieckiej, sowieckiej, niemieckiej, nazistowskiej, amerykańskiej i japońskiej
• Perswazja i manipulacja w marketingu politycznym
Agenda Setting. Priming, Framing.
Internet – nowy obszar medialnego wpływu korporacji.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza - słuchacz uzyskuje wiedzę w zakresie systemów medialnych
i komunikowaniu masowym w Polsce i na świecie. Dowiaduje się o historii propagandy, reklamy i manipulacji. Zdobywa wiedzę o uwarunkowaniach kulturowo – gospodarczych funkcjonowania współczesnych mediów. Zdobywa wiedzę o strukturze, własności mediów oraz koncernów medialnych w procesie globalizacji. Uzyskuje wiedzę o „Nowych Mediach”
i ich wpływie na „pozorną” wolność w sieci.
Umiejętności – słuchacz powinien umieć prawidłowo oceniać problemy związane z manipulacją i propagandą we współczesnych mediach. Wykład powinien zwiększyć krytycyzm słuchaczy w stosunku do odbioru współczesnych mass mediów, zwłaszcza do przekazywanych treści. Istotnym zadaniem jest również zwrócenie uwagi na umiejętne oraz świadome korzystanie ze środków masowego przekazu przez współczesnego odbiorcę. Studenci samodzielnie potrafią formułować wnioski, rozumieć problematykę funkcjonowania mediów zakresie gospodarki, kultury, polityki i mediów.
Kompetencje ¬– przedmiot tworzy podstawę dla innych przedmiotów dziennikarskich. Słuchacz potrafi samodzielnie dokonać analizy przekazu medialnego z zastosowaniem elementów manipulacji i perswazji.
Kryteria oceniania
Zaliczenie testu pisemnego, ocena projektu multimedialnego, frekwencja
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Cialdini R., B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, 2011
2. Gajlewicz M., Techniki perswazyjne. Podstawy, Difin, Warszawa 2009
3. Gajlewicz M., Reklama a public relations, w: „Studia Medioznawcze” 2002 nr 3
4. Gajlewicz M., Wpływ reklamy na ofertę mediów, w: ”Środki masowej informacji w Polsce po likwidacji instytucji cenzury (1999-2000)”, Oficyna wydawnicza ASPRA, Warszawa 2000
5. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, 2003
6. Kall J., Reklama, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1994
7. Łodziana-Grabowska J., Efektywność reklamy, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996
8. Murdoch A., Kreatywność w reklamie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: