Polityka medialna Unii Europejskiej a rozwój technologii komunikacyjnych 2101-LM-L-PMUE-MON
Zakres przedmiotu obejmuje problematykę polityki UE w budowie nowoczesnej wspólnej przestrzeni komunikacyjnej oraz informacyjnej w Europie. Wykład przedstawi kluczowe cele polityki UE w dziedzinie nowych technologii: a) budowy wspólnego rynku telekomunikacji i mediów konkurencyjnego wobec podmiotów zagranicznych, b) wzmacniania innowacyjności sektora IT, c) pobudzenia gospodarki i tworzenia nowych miejsc pracy poprzez nowoczesne technologie komunikacyjne.
W szczególności w toku wykładów zostanie poruszona następująca problematyka:
- Główne kierunki, cele oraz instrumenty polityki UE w obszarze nowych technologii komunikacyjnych i mediów
- Ważne dokumenty UE w obszarze nowych technologii komunikacyjnych i mediów (dyrektywy, komunikaty, rezolucje)
- Priorytety Europejskiej Agendy Cyfrowej (EAC) w odnowionej strategii lizbońskiej
- 7 filarów Europejskiej Agendy Cyfrowej
- Polityka audiowizualna UE.
- Problemy barier i zagrożeń rozwoju europejskiego sektora nowych technologii komunikacyjnych mediów
- Problemy infrastruktury – konieczność wyrównania różnic na wspólnym rynku pomiędzy krajami członkowskimi i wewnątrz krajów
- Programy i fundusze UE wspierające edukację i walkę z wykluczeniem cyfrowym
- Polityka Unii wobec ważnych problemów społecznych i zagrożeń związanych z rozwojem nowych technologii komunikacyjnych
- Rozwój nowych technologii komunikacyjnych a problemy prawne i etyczne związane z ochroną danych osobowych i prawem do prywatności
- UE a kwestie zarządzania internetem (globalny proces governannce)
- Regulacje i regulatory rynku mediów i telekomunikacji w krajach członkowskich (modele organizacyjne, niezależność)
- Wdrażanie na poziomie krajowym regulacji i programów w obszarze nowych technologii komunikacyjnych (case study: Polska, Wielka Brytania)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent poza wiedzą ogólną na temat roli UE w obszarze komunikacji i mediów dysponuje również wiedzą specjalistyczną na temat:
- form regulacji obszaru rynku komunikacji elektronicznej w Europie,
- narzędzia wsparcia rozwoju nowych technologii komunikacyjnych,
- aktualne problemy procesu governance w obszarze internetu,
- roli Komisji Europejskiej dla polityki krajowej państw członkowskich w obszarze mediów,
Wiedza ta pozwala mu na podjęcie pracy w różnych instytucjach z szeroko pojętego rynku komunikacji oraz mediów.
Umiejętności:
Absolwent posiada umiejętności merytoryczne oraz warsztatowe, dzięki którym jest przygotowany do wykonywania takich zadań, jak:
• umiejętność selekcji i krytycznego opracowania informacji dotyczących europejskiej polityki w dziedzinie komunikacji elektroniczne,
• formułowanie opinii dotyczących problemów rynku komunikacji elektronicznej i mediów
• samodzielne prowadzenie analizy oraz oceny polityki państwa oraz wdrażanie w Polsce regulacji i programów istotnych z punktu widzenia założeń polityki UE w obszarze nowych technologii.
Absolwent posiada umiejętności pozwalające mu na podjęcie współpracy z różnymi instytucjami szeroko pojętego rynku mediów i komunikacji, biznesu oraz administracji jako specjalista lub asystent przygotowujący dokumentację, samodzielne gromadzenie i opracowanie danych oraz formułowanie opinii w zakresie europejskiego rynku komunikacji elektronicznej i nowych technologii medialnych.
Elementy z obszaru innych kompetencji :
Absolwent jest przygotowany do aktywnej postawy na rynku pracy obejmującym obszar komunikacji i mediów. Dzięki umiejętnościom z różnych dziedzin oraz znajomości technik komunikacyjnych jest przygotowany do adaptowania się i pracy w różnych warunkach. Zdobyte
umiejętności pozwalają mu na pracę samodzielną i w zespole oraz na przekazywanie pozyskanej wiedzy różnym audytoriom w przystępny i fachowy sposób.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Test egzaminacyjny obejmuje wiedzę nabytą podczas uczestnictwa na wykładach. Warunkiem zaliczenia jest osiągnięcie minimum 60% wymaganej punktacji.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Gogołek W., Komunikacja sieciowa. Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Warszawa 2010.
Jakubowicz K., Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, WAiP, Warszawa 2010
Chałubińska-Jentkiewicz K., Audiowizualne usługi medialne. Reglamentacja w warunkach konwersji cyfrowej, Wolters Kluwer, Warszawa 2013
Jakubowicz K., Polityka medialna a media elektroniczne, WAiP, Warszawa 2008.
Jaskiernia A., Kwoty europejskie. Realizacja przez państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązku promocji europejskiej produkcji telewizyjnej, „Studia Medioznawcze” nr 1 (52) 2013
Jaskiernia A., Problemy wolności i pluralizmu mediów w polityce medialnej Unii Europejskiej, „Studia Medioznawcze” nr 2/2015
Klimkiewicz B., A Polyvalent Media Policy in the Enlarged European Union, Jagiellonian University Press, Kraków 2014
Kołodziejczyk W., Stępka P., „Stare” i „nowe media”. Dyrektywa „O audiowizualnych usługach medialnych” jako próba odpowiedzi na wyzwania rynkowe i technologiczne”, Studia Medioznawcze, nr 1, 2008.
Ławniczak K., Unia Europejska na drodze do jednolitego rynku usług telekomunikacyjnych – pakiet dyrektyw z 2002 roku, Studia Medioznawcze, nr 4, 2008.
Mattelart A., Społeczeństwo informacji, Universitas, Kraków 2004
Stasiak-Jazukiewicz E., Jas-Koziarkiewicz M., Polityka medialna w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2011
Skrzypczak J., Polityka medialna w okresie konwersji cyfrowej radiofonii i telewizji, Wydawnictwo UAM, Poznań 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: