Normalizacja i zarządzanie jakością w logistyce 2101-LM-L-D4NZJL
1. Znaczenie logistyki w zarządzaniu organizacją. Podstawowe pojęcia systemów logistycznych. Struktura i cele systemów logistycznych. Wspomaganie logistyki w systemach zarządzania. Perspektywy rozwoju logistyki.
2. Problemy jakości w działaniach logistycznych. Systemy i ich znaczenie. Procesy w systemach logistycznych. Znaczenie naczelnego kierownictwa w zarządzaniu logistycznym .
3. Zapewnienie jakości w logistyce z pomocą standardów zarządzania. Definiowanie jakości w logistyce. Normy ISO serii 9000. Normy wspomagające zarządzanie według ISO 9001. Wytyczne zarządzania jakością według normy ISO 9001
4. Dokumentacja systemu zarządzania jakością. Kluczowe procesy w zarządzaniu według ISO 9001. Doskonalenie zarządzania według ISO 9001.
5. Projektowanie i wdrażanie systemu zarządzania jakością. Dane wejściowe do projektowania systemu zarządzania jakością. Projektowanie systemu zarządzania jakością. Ogólne zasady wdrażania systemu ISO 9001
6. Doskonalenie systemu zarządzania jakością w logistyce. Wytyczne i czynniki sprzyjające doskonaleniu. Doskonalenie systemu działań naczelnego kierownictwa. Ważniejsze sposoby doskonalenia
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności
– Identyfikuje i charakteryzuje formy zarządzania jakością w logistyce;
– Stosuje podstawowe metody i techniki w zarządzaniu jakością procesów logistycznych.
Wiadomości
– Znaczenie logistyki w zarządzaniu organizacją. Podstawowe pojęcia systemów logistycznych. Struktura i cele systemów logistycznych. Wspomaganie logistyki w systemach zarządzania. Perspektywy rozwoju logistyki.
– Problemy jakości w działaniach logistycznych. Systemy i ich znaczenie. Procesy w systemach logistycznych. Znaczenie naczelnego kierownictwa w zarządzaniu logistycznym .
– Zapewnienie jakości w logistyce z pomocą standardów zarządzania. Definiowanie jakości w logistyce. Normy ISO serii 9000. Normy wspomagające zarządzanie według ISO 9001. Wytyczne zarządzania jakością według normy ISO 9001
– Dokumentacja systemu zarządzania jakością. Kluczowe procesy w zarządzaniu według ISO 9001. Doskonalenie zarządzania według ISO 9001.
– Projektowanie i wdrażanie systemu zarządzania jakością. Dane wejściowe do projektowania systemu zarządzania jakością. Projektowanie systemu zarządzania jakością. Ogólne zasady wdrażania systemu ISO 9001
– Doskonalenie systemu zarządzania jakością w logistyce. Wytyczne i czynniki sprzyjające doskonaleniu. Doskonalenie systemu działań naczelnego kierownictwa. Ważniejsze sposoby doskonalenia
Cechy psychofizyczne
– Zdolność pracy w zespole
– Zdolności rachunkowe i analityczne
– Myślenie przestrzenne
– Gotowość do ustawicznego uczenia się
– Dokładność
– Odpowiedzialność
Kryteria oceniania
1. Ocena aktywności na zajęciach
2. Ocena pracy semestralnej
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Łunarski J.: Zarządzanie jakością w logistyce. Wydawnictwo Politechnika Rzeszowska 2010
2. PN-EN ISO 9001:2001: Systemy zarządzania jakością. Wymagania, Polski Komitet Normalizacyjny, wrzesień 2001
3. Lewandowski J., Zarządzanie jakością: Jakość, Ergonomia, Bezpieczeństwo Pracy, Ochrona Środowiska, MARCUS s.c., Łódź 1998.
Literatura uzupełniająca:
1. PN-EN ISO 9000:2006: Systemy zarządzania jakością. Podstawy i słownictwo, Polski Komitet Normalizacyjny, wrzesień 2006
2. Urbaniak M. Systemy zarządzania w praktyce gospodarczej, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: