Zarządzanie produkcją i usługami 2101-LM-L-D3ZAPU
Zadaniem części wykładowej jest ukazanie studentom pełnego cyklu zarządzania procesem wytwarzania poprzez zaprezentowanie go w trzech aspektach: produktowym, technologicznym i organizacyjnym. W trakcie zajęć zostaną także pokazane sekwencje docierania usług do klienta. Zostaną również omówione niezbędne kwalifikacje osób dostarczających usługi (w tym usługi profesjonalne). Bloki tematyczne wykładu to:
1. Planowanie produkcji
2. Przygotowanie produkcji
3. Procesy produkcyjne i wytwórcze
4. Sterowanie produkcją
5. Planowanie budżetów produkcji
6. Mierniki oceny procesów produkcyjnych
7. Usługi- podział rodzajowy, cechy szczególne
8. Mix usługowy – produkt usługowy, dystrybucja usług, cena usług, promocja usług
9. Zachowania konsumenckie na rynku usług
10. Rola czynnika ludzkiego w usługach
Zadaniem części ćwiczeniowej zajęć jest nauczenie studentów zaprojektowania poszczególnych frakcji (sekwencji) procesów wytwórczych, a także dobór i synchronizacja procesów dostarczania usług. Bloki tematyczne ćwiczeń to:
1. Programowanie zapotrzebowania na produkty/usługi
2. Dokonywanie analizy SWOT dla wybranego systemu produkcyjnego, a także pojedynczych usług lub ich grupy
3. Projektowanie arkuszy kalkulacyjnych umożliwiających dokonanie porównania różnych produktów/usług
4. Prowadzenie analiz wybranego procesu wytwórczego (sekwencji dostarczania usług)
5. Projektowanie modelu sterowania produkcją
6. Opracowanie koncepcji systemu Just In Time dla podmiotu świadczącego usługi
7. Omówienie studiów przypadków w wybranych podmiotach świadczących usługi – banki, biura podróży, sieci handlowe
Efekty kształcenia
Po wysłuchaniu części wykładowej przedmiotu student:
1. Zdobywa wiedzę na temat holistycznego ujęcia całokształtu procesu produkcyjnego i takim samym ujęciu poznaje sekwencje działań dotyczących dostarczania usług
2. Wyodrębnia sekwencje poszczególnych czynności od chwili złożenia zamówienia na dany produkt/usługę do momentu dostarczenia go użytkownikowi finalnemu, a także posiada umiejętność sterowania i regulacji tymi czynnościami
3. Docenia znaczenie praktyki realizacyjnej w procesach wytwórczych oraz usługowych
W wyniku uczestnictwa w zajęciach ćwiczeniowych z przedmiotu student:
1. Zdobywa wiedze na temat praktyki funkcjonowania procesów wytwórczych w produkcji i usługach
2. Posługuje się w praktyce operatywnymi narzędziami planistycznymi i realizacyjnymi odnośnie wytwarzania produktów i usług
3. Potrafi ocenić przebiegi procesów realizacyjnych na podstawie umiejętności własnych oraz przeanalizowanych studiów przypadków
Kryteria oceniania
Część wykładowa przedmiotu zostanie oceniona na podstawie sprawdzianu uzyskanej wiedzy. Część ćwiczeniowa zajęć zostanie oceniona na podstawie aktywności na zajęciach oraz realizacji zadań zleconych przez prowadzącego zajęcia
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
• Chłodnicki M., Usługi profesjonalne, Wydawnictwo AE, Poznań 2004
• Looy van B., Service management, Pitman Publishing, London 2002
• Mazur Z. et al., Zarządzanie produkcją, TEXTURA, Kraków 2001
• Pająk E., Zarządzanie produkcją, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: