Komunikacja polityczna 2101-L-MON-KOPO
Przedmiot poświęcony jest różnym zagadnieniom związanym z procesem komunikacji politycznej w ramach wielowektorowych relacji, jakie zachodzą między nadawcą a odbiorcą, poszczególnymi grupami społecznymi, wreszcie instytucjami medialnymi oraz politycznymi.
Cele przedmiotu:
• wskazać kluczowe aspekty procesu komunikacji politycznej;
• wyjaśnić w sposób zrozumiały (poprzez przykłady) najważniejsze teorie i modele komunikacji politycznej;
• wytłumaczyć rolę i wpływ mediów na kształtowanie interakcji zachodzących w ramach komunikacji politycznej;
• wyjaśnić zależności funkcjonalne między współczesnymi systemami politycznymi oraz systemami medialnym w krajach demokratycznych w perspektywie Burke’owskiej „czwartej władzy”;
• zdiagnozować, zanalizować oraz wytłumaczyć najważniejsze aspekty mediatyzacji świata polityki;
• scharakteryzować oraz objaśnić płaszczyzny polityzacji współczesnych mediów masowych, uwzględniając perspektywę postpolityczną.
Wybrane zagadnienia i problemy:
Wprowadzenie: podstawowe pojęcia: komunikacja, polityka, komunikacja polityczna, wreszcie – czwarta władza? Dlaczego czwarta? Czyja władza? Nad kim i w jakim zakresie? A może ani czwarta ani pierwsza?
Problem władzy mediów nad społeczeństwem, nad elitą rządzącą, wreszcie problem superwładzy mediów, a więc mediokracji – na czym polega? Cechy dystynktywne władzy medialnej. Typologia władzy medialnej – władza jako mediatyzowanie, władza jako funkcjonowanie, władza jako oddziaływanie, władza jako kontrolowanie.
Komunikacja polityczna – definicja, cechy, cele, zasady. Ujęcie procesualne – komunikacja polityczna a proces polityczny;
Modele mediów w demokracji – doktryny – liberalne, autorytarne, marksistowskie, odpowiedzialności społecznej;
Dziennikarskie ideologie – obiektywizmu, subiektywizmu, systemowego działania
Koncepcje relacji między politykami a mediami – koncepcje zależności i instrumentalizacji, koncepcje antagonistyczne i symbiotyczne;
Wybrane modele komunikacji politycznej – pojęcie modelu i teorii, krytyczna analiza syntetycznych modeli komunikacji politycznej;
Uczestnicy procesu komunikowania politycznego – role i cele – media masowe, aktorzy polityczny, odbiorcy – obywatele – internauci;
Wydarzenie medialne i jego siła – ekspansja zdarzeń czy też mediów (konwencji) je relacjonujących – w perspektywie D. Dayana i E. Katza;
Propaganda jako antonim komunikacji politycznej – typologia, cele, reguły;
Komunikacja wyborcza oraz komunikacja poza-wyborcza – charakterystyka, cechy dystynktywne, podobieństwa i różnice, zależności oraz ryzyka;
Modele kampanii wyborczych w ujęciu medioznawczym;
Postpolityka – profesjonalizacja i marketyzacja komunikacji politycznej – cechy, zjawiska, bohaterowie;
Koncepcje marketingu politycznego, segmentacja rynku wyborczego oraz modele zachowań wyborców z perspektywy funkcjonalistycznej komunikacji politycznej;
Wizerunek jako źródło, wartość i cel ostateczny postpolitycznej komunikacji politycznej;
Mediatyzacja kampanii wyborczych – era spin doctors oraz pundits, debaty i „ustawki”;
Zagadnienie opiniotwórczości mediów w komunikacji politycznej – typologia mediów ze względu na „ustanawianie” agendy politycznej;
Problem manipulacji w komunikowaniu politycznym – perspektywa manipulatora, manipulowanego wreszcie ofiary w perspektywie medioznawczej;
Zagadnienie skandalizacji politycznej – skandal w mediach – charakterystyka zjawiska.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu medioznawstwa i politologii poświęcone problematyce komunikowania politycznego;
2. Zna i rozumie najważniejsze modele i teorie komunikacji politycznej;
3. Rozpoznaje i identyfikuje najistotniejsze problemy komunikacji politycznej współczesnych państw demokratycznych
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Potrafi diagnozować oraz analizować proces komunikacji politycznej na różnych poziomach (nadawcy, odbiorcy, doradcy, pośrednika) i w różnych okresach (wyborczym, powyborczym, przedwyborczym, poza-wyborczym)
2. Potrafi zidentyfikować głównych bohaterów komunikacji politycznej – ich cele, sposoby ich osiągania, zasady działania oraz ich narzędzia pracy;
3. Rozumie najważniejsze problemy i zagrożenia współczesnej komunikacji politycznej państw demokratycznych w erze postpolityki oraz dostrzega zależności, wynikające ze zjawiska mediatyzacji polityki oraz polityzacji mediów masowych.
KOMPETENCJE:
1. Wykorzystuje zdobytą wiedzę i nabyte umiejętności w efektywnym tworzeniu materiałów dziennikarskich zgodnych z wyznaczonymi celami ze świadomością obciążeń wynikających z takich zjawisk jak mediatyzacja, polityzacja, marketyzacja czy postpolityzacja przestrzeni publiczno-społecznej;
2. Potrafi diagnozować problemy w komunikacji politycznej bohaterów interakcji społeczno-politycznej oraz doradzać im konkretne rozwiązania, mające na celu podniesienie ich efektywność w dyskursie publicznym;
3. Jest w stanie wskazać i objaśnić różne płaszczyzny komunikacji politycznej w ujęciu funkcjonalistycznym, strukturalnym (systemowym), podmiotowym oraz przedmiotowym.
Kryteria oceniania
Zaliczenie lub egzamin (premiowanie obecności)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: