Teoria, techniki i narzędzia PR 2101-L-D3TTiN-PRMM
1. Geneza, uwarunkowania i definicje public relations (PR).
Powstanie i rozwój PR.
Public relations jako pochodna demokracji, konkurencji i wolnego rynku.
Zasady PR sformułowane przez prekursorów przedmiotu (m. in. Ivy`ego Lee, Arthura W. Page`a).
Najważniejsze definicje public relations (m. in. wg Edwarda L. Bernaysa, Jamesa E. Gruniga).
Utrzymywanie komórki public relations wewnątrz organizacji a korzystanie z usług agencji PR.
2.Specyfika public relations jako oddzielnej dziedziny komunikowania.
PR, reklama, propaganda – podobieństwa i różnice.
Modele public relations wg Jamesa W. Gruniga i Todda Hunta.
Zasada RACE (Research – Action – Communication – Evaluation).
Zewnętrzne i wewnętrzne środowisko organizacji.
Teoria zarządzania public relations.
Technik komunikowania a menedżer odpowiedzialny za komunikowanie.
3. Publiczności PR.
Opinia publiczna – przedmiot i podmiot, podejście “racjonalne” i “irracjonalne”.
Wskaźniki i generatory opinii publicznej.
Rodzaje publiczności PR (ukryta, świadoma i aktywna).
Cechy przywódców opinii publicznej.
Prawa opinii publicznej jako techniki jej kształtowania.
4. Planowanie działalności public relations w organizacji.
Rozpoczęcie działalności PR w firmie.
Organizacja i podział pracy w dziale PR / agencji PR.
Podstawowe narzędzia praktyka PR (mailing list, press clippings).
Sposoby zdobywania i aktualizowania bazy danych (database).
Określanie planu PR.
Monitoring otoczenia, audyt komunikacyjny.
MBO - management by objectives (zarządzanie przez cele).
Wewnętrzne public relations (internal public relations) -
– techniki kształtowania wizerunku organizacji wśród jej personelu.
5. Praca nad wizerunkiem firmy.
Stosunki z publicznością zewnętrzną. Porozumiewanie się ze środowiskiem lokalnym.
Komunikacja wewnątrz organizacji (skrzynki kontaktowe, biuletyny firmowe,
Sponsoring.
Przygotowywanie przemówień (speechwriting).
Sposoby oceny działań public relations.
6. Komunikowanie się z przedstawicielami prasy (media/press relations).
Podstawowe techniki przekazywania informacji prasie.
“Biały wywiad”.
Organizacja i prowadzenie konferencji prasowej – wady i zalety tej formy kontaktu z prasą.
Pisanie notatek prasowych (press releases) i ich rola w komunikacji zewnętrznej.
Jak zainteresować prasę przekazem? Wydarzenie (event) w PR.
Działanie w sytuacji kryzysowej (budowa zespołu kryzysowego, zbieranie informacji, ustalenie strategii, sporządzenie planu reakcji).
Zarządzanie problemami (issue management).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
A. Wiedza
1. wie, czym różni się public relations od innych dziedzin komunikacji;
2. wie, że PR jest integralną częścią procesu zarządzania organizacją (firmą, przedsiębiorstwem, agencją, organem władzy itp.) oraz komunikacji firmy ze środowiskiem wewnętrznym i zewnętrznym;
3. zna podstawowe zagadnienia z dziedziny public relations (organizacja, publiczność, sprzężenie zwrotne, sytuacja kryzysowa itd.);
4. rozpoznaje podstawowe rodzaje public relations (media relations, financial PR, community relations itd.).
B. Umiejętności
1. umie posługiwać się podstawowymi technikami PR (konferencja prasowa, zarządzanie sytuacją kryzysową itp.);
2. potrafi rozpoznawać i dobierać odpowiednie narzędzia public relations (kontaktowa baza danych, notatka prasowa itd.);
3. potrafi przewidywać oraz identyfikować podstawowe problemy komunikacji o charakterze public relations.
C. Inne kompetencje
1. rozumie, na czym polegają związki public relations z demokracją, wolnymi mediami i odpowiedzialnością społeczną;
2. przyglądając się praktyce PR, pamięta o konkretnych studiach przypadku (case studies).
Kryteria oceniania
Kontrola obecności + aktywność
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Grunig J., Hunt T., “Managing Public Relations”, Fort Worth 1984.
2. Jabłoński W., “Kreowanie informacji. Media relations”, Warszawa 2006.
3. Marconi J., ”Crisis Management. When Bad Things Happen to Good Companies”. Chicago 1993.
4. Mrozowski M., “Między manipulacją i poznaniem. Człowiek w świecie mass mediów”, Warszawa 1991.
5. Olędzki J., Tworzydło D. (red.), „Public Relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju”, Warszawa 2006.
6. Wilcox C., Ault P., Agee W. K., “Public Relations: Strategies and Tactics”, Cambridge 1995.
7. Wojcik K., „Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem”, Warszawa 2008.
8. Zemler Z., “Public relations. Kreowanie reputacji firmy”, Warszawa 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: